عراقچی:

ایران امتیازی در مذاکرات نخواهد داد

۱۳۹۴/۰۱/۰۳ - ۱۰:۴۳:۱۷
کد خبر: ۲۷۳۵۳۲
ایران امتیازی در مذاکرات نخواهد داد

سید عباس عراقچی عضو ارشد تیم مذاکره کننده ایران مرحله کنونی مذاکرات را ' حساس' ارزیابی کرد و گفت: در این شرایط برخی اظهارنظر های افراد برای تاثیرگذاری بر فضای مذاکرات طبیعی است ولی قرار نیست ایران امتیازی بدهد.

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری برنا، وی در پاسخ به سوالی درباره اظهارنظر اخیر اوباما مبنی براین که ایران امتیاز های لازم را نداده است، اظهار داشت: ما در مرحله حساسی از مذاکرات هستیم و طبیعی است این گونه صحبت ها برای تاثیر گذاری بر فضای مذاکرات توسط افراد مختلف صورت گیرد.

عضو ارشد تیم مذاکره کننده ایران گفت: آنچه مسلم است این که قرار نیست هیج امتیازی کسی به طرف مقابل بدهد بخصوص از طرف ما قرارنیست هیچ امتیازی داده شود؛ الا این که تلاش می کنیم فضای مبتنی براعتماد را در برنامه هسته ای خود ایجاد کنیم و در مقابل طرف های ما باید احترام بگذارند و برنامه صلح امیز هسته ای ما را شناسایی کنند و تحریم هایی که به ناحق تحمیل کرده اند را بردارند. این هدف مذاکرات است.

عراقچی اظهار کرد: ما الان در شرایط حساسی هستیم و باید به نقطه ای برسیم که یک توافق متوازن داشته باشیم که درمقابل اعتمادسازی، شناسایی برنامه هسته ای ما و رفع تحریم ها باشد.

عضوارشد تیم مذاکره کننده ایران درعین حال گفت: فکر می کنم آنچه بیش از هر چیز نیاز است هماهنگی طرف های مقابل ماست که بتوانند درشرایط حاضر به نظر واحد در مذاکرات برسند

وی خاطرنشان کرد: ما در مذاکرات اخیر شاهد بودیم این هماهنگی به صورت کامل وجود ندارد و به همین دلیل انها در مذاکرات لوزان جلسه ای تشکیل دادند و سعی کردند به هماهنگی مواضع خود برسند. به اعتقاد ما اگر این هماهنگی وجود داشته باشد و اراده سیاسی باشد رسیدن به توافق در دسترس است.

عراقچی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه رییس جمهور امریکاخواستار راستی ازمایی برنامه هسته ای ایران شده، گفت: اگر به توافق برسیم باید قابلیت راستی ازمایی برای هر دو طرف باشد. یعنی اگر اقداماتی که ما قبول می کنیم و طرف مقابل قبول می کند هر دو این اقدامات باید قابل راستی ازمایی یا اثبات شدن باشد.

معاون وزیر امور خارجه افزود: طبیعتا برنامه هایی را که ایران قبول می کند توسط آژانس راستی ازمایی خواهد شد. تعهداتی هم که طرف مقابل برای برداشته شدن تحریم ها تقبل می کند باید در عمل اثبات و نشان داده شود.

وی گفت: این که بعد از توافق باید اقدامات دو طرف در یک مکانیزم خیلی روشن قابلیت اثبات و راستی ازمایی داشته باشد چندان عجیب نیست و ما هم بدنبال آن هستیم که به صورت متوازن و متعادل برای هر دو طرف وجود داشته باشد.

معاون وزیر خارجه اظهار داشت: اما برنامه صح امیز هسته ای ایران یک امر اثبات شده است. کشورهای جنبش عدم تعهد و اکثریت جامعه بین المللی این را قبول دارند. هیچ یک از گزارشات آژانس حاکی از اقدامات خلاف از سوی ایران نیست.

عراقچی گفت: با این حال با توجه به دغدغه ها و سوال هایی که مطرح کرده اند و نگرانی های کاذبی که ایجاد کرده اند ما در این مذاکرات اعلام امادگی کرده ایم که اعتمادسازی بیشتری درخصوص برنامه هسته ای خود انجام دهیم و در مقابل شناسایی و مشروعیت بین الملی این برنامه را تضمین کنیم و تحریم ها هم برداشته شود.

عضو ارشد تیم مذاکره کننده ایران تاکید کرد: این رویکردی است که مذاکرات دنبال می کند و درصورتی که به این رویکرد متوازن برسیم و هر دو طرف به خواسته های خود برسند ما یک توافق خواهیم داشت.

وی در این باره که رییس جمهور امریکا گفته ایران باید تعهدات برگشت ناپذیر بدهد، گفت: دیدگاه ما در این زمینه کاملا روشن است. هرگونه توافقی که بدست بیاید باید حتما متعادل و متوازن باشد. هر گونه اقداماتی که دو طرف انجام می دهند باید قابلبت برگشت پذیری به صورت مساوی در مورد انها وجود داشته باشد و یا اگر برگشت ناپذیر است باید برای هردوطرف برگشت ناپذیر باشد. ما این اصل را درمذاکرات رعایت کرده ایم .

عراقچی که با شبکه یک سیما گفت و گو می کرد درباره مذاکرات پیش رو درلوزان هم گفت: درمذاکرات لوزان مسائل فنی و سیاسی به موازت هم پیش می روند. حل مسائل به طریق فنی به تصمیم گیری های سیاسی کمک می کند. در بعضی موارد پیشرفت هایی داشتیم.

عضو ارشد تیم مذاکره کننده ایران اضافه کرد: از نظر فنی راه حل هایی پیدا شده ولی از لحاظ سیاسی کماکان باید به تلاشها ادامه دهیم. این دو به موازات هم پیش خواهند رفت.

نظر شما