در نیمه دوم سال ۹۴ ؛

پالایشگاه نفت بندر عباس پیشرفت چشم گیری در عرصه تولید خواهد داشت

۱۳۹۴/۰۱/۰۳ - ۱۳:۰۵:۰۰
کد خبر: ۲۷۳۵۶۵
پالایشگاه نفت بندر عباس پیشرفت چشم گیری در عرصه تولید خواهد داشت
در طراحی این پالایشگاه که با پیشرفته ترین فن آوری های روز جهان ساخته شده، رعایت اصول ایمنی، پیشگیری از آلودگی محیط زیست، تقلیل اتلاف انرژی و انعطاف پذیری عملیاتی و تولید، مهمترین مواردی است که مد نظر قرار گرفته شده است. شرکت پالایش نفت بندرعباس طی دوران 12 ساله فعالیت خود با وجود نیروهای متخصص و با تجربه از سویی با انجام طرحهای مختلف از جمله طرح افزایش ظرفیت و رسیدن به طرح نهایی 320 هزار بشکه در روز خود، به عنوان یک پدیده فنی و صنعتی دریچه جدید و مبارکی را به روی استان هرمزگان گشود که نام این استان را در سبد تولید انرژی پررنگتر گرداند.
به گزارش برنا، پالایشگاه نفت بندر عباس در سال ۱۳۷۱ تاسیس ودر سال۱۳۷۶ به بهره برداری رسید و در حال حاضر با نام شرکت پالایش نفت بندر عباس فعالیت می‌کند. ظرفیت اسمی و ظرفیت عملیاتی این پالایشگاه ۳۲۰۰۰۰ بشکه در روز است و خوراک نفت خام این پالایشگاه شامل نفت خام نفت خام سنگین، میعانات گازی است.

 

واحد‌های تولیدی شامل واحد‌های تقطیر نفت خام، تفکیک گاز مایع، تصفیه و تبدیل کاتالیستی بنزین، تولید هیدروژن، کاهش گرانروی، تصفیه نفت سفید، هیدرو کراکر، نفتای سبک، بازیافت گوگرد است.

گاز مایع؛ بنزین؛ نفت سفید؛ سوخت جت سنگین؛ نفت گاز؛ نفت کوره و خوراک قیرسازی از محصولات تولیدی این شرکت است.

 

در طراحی این پالایشگاه که با پیشرفته ترین فن آوری های روز جهان ساخته شده، رعایت اصول ایمنی، پیشگیری از آلودگی محیط زیست، تقلیل اتلاف انرژی و انعطاف پذیری عملیاتی و تولید، مهمترین مواردی است که مد نظر قرار گرفته شده است. شرکت پالایش نفت بندرعباس طی دوران 12 ساله فعالیت خود با وجود نیروهای متخصص و با تجربه از سویی با انجام طرحهای مختلف از جمله طرح افزایش ظرفیت و رسیدن به طرح نهایی 320 هزار بشکه در روز خود، به عنوان یک پدیده فنی و صنعتی دریچه جدید و مبارکی را به روی استان هرمزگان گشود که نام این استان را در سبد تولید انرژی پررنگتر گرداند.

 

از سویی مقرون به صرفه در اقتصاد ایران بوده و به امید فرارسیدن روزی که این شرکت به عنوان یک بنگاه اقتصادی مستقل در منطقه بتواند جهت تامین نیازهای کمی و کیفی مشتریان داخلی و خارجی گامهای مثبت و در رقابت با شرکتهای دیگر در بعد جهانی گامهای اساسی بردارد.

افزایش ظرفیت 320 هزار بشکه‌ای پالایشگاه بندرعباس

 

"حمید شریف رازی" مدیر امور اجرایی شرکت ملی مهندسی و ساختمان نفت ایران اظهار داشت: این پالایشگاه از سال 1376 با ظرفیت 232 هزار بشکه آغاز به کار کرد که در سال 1383 ظرفیت آن به 320 هزار بشکه افزایش پیدا کرده است.

 

وی با بیان آنکه پس از افزایش تولید نفت، طرح افزایش تولید بنزین از سال 86 در دستور کار قرار گرفت، خاطرنشان کرد: با تکمیل طرح های توسعه بنزین سوپر با اکتان 95 و معمولی با اکتان 90 عرضه می شود.

 

شریف رازی، درباره آخرین وضعیت ساخت مجتمع عظیم بنزین سازی پالایشگاه نفت بندرعباس، گفت: در حال حاضر پیشرفت اجرایی این طرح بنزین سازی به حدود 93 درصد رسیده است و پیش بینی می‌شود از سال 94 به تدریج واحدهای مختلف فرآیندی این طرح پالایشگاهی در مدار بهره برداری قرار بگیرند.

تولید روزانه 6 میلیون لیتر بنزین با استاندارد یورو 5

مدیر امور اجرایی شرکت ملی مهندسی و ساختمان نفت ایران با اعلام اینکه طرح بنزین سازی پالایشگاه نفتی بندرعباس از ظرفیت تولید روزانه حدود 6 میلیون لیتر بنزین با استاندارد یورو5 اتحادیه اروپا برخوردار است، تصریح کرد: خوراک موردنیاز این طرح با استفاده از نفتای سبک و سنگین پالایشگاه بندرعباس که به صورت خام به خارج از کشور صادر می شود، تامین خواهد شد.

 

مجری طرح افزایش تولید بنزین و بهبود کیفیت فرآورده در پالایشگاه بندرعباس، در تشریح واحدهای فرآیندی این طرح بنزین سازی اظهار داشت: واحد تصفیه هیدروژنی نفتای سنگین با ظرفیت 25 هزار بشکه، واحد CCRبا ظرفیت 25 هزار بشکه، واحد تصفیه هیدروژنی نفتای سبک با ظرفیت 20 هزار بشکه و واحد ایزو مریزاسیون با ظرفیت 20 هزار بشکه از مهمترین واحدهای فرآیندی این مجتمع بنزین سازی به شمار می رود.

ارتقای عدد اکتان بنزین تولیدی از 90 به 95

مجری طرح بنزین سازی پالایشگاه بندرعباس با یادآوری اینکه ارتقای عدد اکتان بنزین تولیدی به 90 تا 95 و امکان تولید بنزین سوپر، کاهش میزان بنزن به کمتر از یک درصد، کاهش میزان گوگرد فرآورده های نفتی به ویژه گازوئیل به کمتر از 10ppm و کاهش ترکیبات حلقوی و آروماتیک‌های بنزین به کمتر از 35 درصد از مهمترین مزیت‌های ارتقای کیفیت تولید بنزین و گازوئیل در این پروژه است.

تولید 120 هزار تن گوگرد گرانول

شریف رازی با بیان اینکه ارتقای کیفیت گازوئیل و کاهش میزان گوگرد این فرآورده و در نهایت تولید گازوئیل با استاندارد یورو 5 اتحادیه اروپا از دیگر ویژگی‌های این پروژه است، بیان کرد: با اجرای این طرح علاوه بر ارتقای بنزین و گازوئیل با جداسازی و جمع آوری گوگرد، امکان تولید روزانه بیش از 120 تن گوگرد گرانول هم فراهم می شود.

 

وی همچنین در خصوص گازوئیل افزود: گازوئیل تولیدی پالایشگاه با تولید روزانه 50 هزار بشکه در واحد طراحی و در حال اجرا است که گوگرد آن گرفته شده و استاندارد آن نیز یورو 5 است که؛ یعنی میزان گوگرد آن به شاخص 5ppm پایین آورده شده است؛ حدود 120 تن گوگرد را از محصولات و فرآورده ها استحصال می کنیم زیرا این گوگرد محیط زیست را به شدت آلوده می کند و با بهره برداری از این طرح مطئمناً از این کار جلوگیری می شود.

 

مدیر امور اجرایی شرکت ملی مهندسی و ساختمان نفت ایران، در خصوص برآورده حجم کار نیز گفت: برای این کار تاکنون 443 هزار و 989 متر مکعب خاکبرداری، 117 هزار و 145 مترمکعب بتن ریزی، 115 هزار و 535ad لوله کشی زیر زمینی، 658 هزار ad لوله کشی رو زمینی، 732 کیلومتر کابل کشی برق، 801 متر کابل کشی ابزار دقیق، 166 عدد نصب تجهیزات ثابت به وزن 8 هزار و 60 تن، 301 عدد نصب تجهیزات دوار به وزن 4 هزار و 315 تن، دو عدد نفت مخازن کروی به وزن 940 تن، 22 عدد نفت مخازن استوانه ای به وزن 11 هزار و 467 تن که در مجموع 25 هزار تن میزان تناژ تجهیزات در این پروژه است.

 

وی همچنین به میزان پیشرفت کار اشاره کرد و گفت: در مجموع سه درصد از این طرح جزء طراحی بنیادی بود که توسط شرکت های طراز اول اروپایی انجام شد، نه درصد طراحی تفصیلی، 50 درصد تدارک و تامین کالا و 38 درصد ساختمان و نفت بود، اما؛ در حال حاضر در بخش اصلی کار 100 درصد طراحی بنیادی، 98 درصد طراحی تفصیلی ، 98.7 درصد تدارکات و تامین کالا و 85.22 درصد ساختمان و نصب این پروژه انجام شده است.

پیشرفت 93 درصدی پالایشگاه بندرعباس

مدیر امور اجرایی شرکت ملی مهندسی و ساختمان نفت ایران، تصریح کرد: در مجموع کل پروژه 93.63 درصد پیشرفت داشته است که البته 40 درصد ما کار اضافی را بر عهده پیمانکار ابلاغ کرده ایم که از مجموع این کار اضافی نیز 84.88 درصد پیشرفت داشته است که در مجموع کار ما شاهد پیشرفت 90 درصدی طرح افزایش بنزین و بهبودفرآوری پالایشگاه بندرعباس هستیم.

سرمایه گذاری 700 میلیارد تومانی نیاز است

وی در خصوص هزینه های این طرح نیز اضافه کرد: در مجموع کار نیاز به سرمایه گذاری 400 میلیون یوروی و 700 میلیارد تومانی هستیم که تاکنون 329 میلیون یورو و 545 میلیاردتومان هزینه شده است.

 

مدیر امور اجرایی شرکت ملی مهندسی و ساختمان نفت ایران با اشاره به استفاده از دانش فنی دو شرکت فرانسوی اکسنز و پروسرنات، خاطرنشان کرد: دانش فنی از این دو شرکت فرانسوی برای طراحی پایه و بنیادی واحدهای مختلف واحدهای CCR، تصفیه نفتای سبک و سنگین، واحد ایزومریزاسیون و واحد گوگردزدایی مورد استفاده قرار گرفته است.

 

این مقام مسئول با تاکید بر اینکه ظرفیت فعلی پالایشگاه نفت بندرعباس حدود 320 هزار بشکه در روز است، گفت: پیش بینی می‌شود سال 94 با بهره برداری از واحدهای مختلف فرآیندی، حدود 90 هزار بشکه به ظرفیت پالایش نفت کشور اضافه شود ضمن آنکه امکان خودکفایی از واردات بنزین هم فراهم خواهد شد.

 

وی اضافه کرد: اوایل سال 94 واحدهای یوتیلیتی و از نیمه دوم سال جاری نیز بخش تولید بنزین کار خود را آغاز خواهد کرد.

 

مجری طرح افزایش تولید بنزین پالایشگاه بندرعباس ادامه داد: بنزن محصولات تولیدی پالایشگاه به زیر یک درصد و آروماتیک آن 35 درصد است.

 

وی تصریح کرد: ابتدای سال 94 واحدهای که تکمیل مکانیکی، پیش راه اندازی و راه اندازی، بهره برداری می رسند، باید اشاره شود که در این طرح 25 میلیون نفر ساعت تاکنون کار شده که سهم اجرا 23 میلیون نفر ساعت و 1.2 میلیون نفر ساعت در خصوص طراحی تفصیلی، بنیادی و مدیریت بوده است.

 

مدیر امور اجرایی شرکت ملی مهندسی و ساختمان نفت ایران در خصوص انجام کار توسط ایرانی ها نیز گفت: درصد انجام این طرح تقریبا 75.8 درصد توسط شرکت های داخلی بوده که 57.4 درصد خریدها توسط شرکت های ایرانی منعقد شده است و کل سهم بخش داخلی در این طرح به بالای 75 درصد می رسد.

 

وی ادامه داد: میزان بازدهی پروژه به میزان سرمایه گذاری بازده بسیار مناسبی دارد که روزی شش میلیون لیتر به ظرفیت تولید بنزین کشور اضافه می شود.

 

شریف‌رازی در خصوص استانداردهای بنزین این واحد پتروشیمی نیز اظهار داشت: استاندارد بنزین شش پارامتر دارد که میزان اکتان، بنزن و آروماتیک و غیره که اگر تمامی این پارامترها با یکدیگر لینک شوند استانداردهای ما با استانداردهای جهانی برابر می شود.

 

وی در خصوص میزان تولید گازوئیل نیز اشاره کرد و گفت: گازوئیل تولیدی در این پالایشگاه نیز به 7 میلیون و 950 هزار لیتر در روز می رسد.

 

مدیر امور اجرایی شرکت ملی مهندسی و ساختمان نفت ایران اظهار داشت: بر اساس روش طراحی این پروژه باید ابتدا واحدهای آب، برق و بخار راه اندازی شود و بعدا مراحل تولید آغاز می شود که امیدواریم در نیمه دوم سال 94 واحدهای بنزین سازی در مدار تولید قرار بگیرند.
نظر شما