تربتی در گفت و گو با برنا:

شرایط اقتصادی فعلی حاصل سیاست گذاری های غلط دولت قبل است

۱۳۹۴/۰۱/۰۸ - ۱۴:۲۰:۱۹
کد خبر: ۲۷۴۱۱۸
شرایط اقتصادی فعلی حاصل سیاست گذاری های غلط دولت قبل است
درست است که سیاست گذاری های اقتصادی دولت در زمینه رفع موانع سرمایه گذاری احیای سازمان برنامه و بودجه و حمایت از بخش خصوصی رویکردهای خوبی محسوب می شود اما ساده اندیشی است که نتیجه ملموس این رویکردها را دربازه یکساله بسنجیم، همانگونه که شرایط اقتصادی فعلی حاصل سیاست گذاری های غلط اقتصادی دولت قبل است.

در هشتمین روزی که طبیعت به خود لباس نو پوشانده و جوان شده است، به فکر آن افتادیم که گفت و گویی با یک چهره جوان داشته باشیم. چهره ای که به شکل یک جوان مشکلات این جامعه را می بیند و شیرینی های آن را بیان می کند.

عزت الله تربتی، دبیر سابق شورای دفتر تحکیم وحدت تهران و فعال سیاسی دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل در گفت و گویی دوستانه با خبرنگار برنا، مهم ترین رویداد سیاسی سال 93 را اینگونه عنوان کرد که: نزدیکی مواضع دولت های ایران و آمریکا به واسطه مذاکرات هسته ای مهم ترین رویداد سال قلمداد می شود، چون در طول سال های پس از انقلاب ایران روابط دولت های دوطرف به این نزدیکی نبوده است و این نزدیکی شامل سیاست های داخلی، منطقه ای و بین المللی می شود، گرچه هسته های اصلی و محافظه کار دو طرف هنوز اختلافات جدی با یکدیگر دارند و بر مبنای دشمن انگاری طرف مقابل به تحلیل روابط می پردازند اما دولت ها که سیاست بیشتری دارند می توانند از منظر حفظ منافع ملی ادبیات جدیدی را پایه گذاری کنند و رفته رفتته تفاهم و توافقات بیشتری را به دست آورند.

وی در ادامه در مورد تلخ ترین حادثه سال 93 از منظر سیاسی، اظهار کرد: حوادث تلخ بسیار است اما اگر به چند مورد بسنده کنیم، در بخش محیط زیستی، مسئله ریزگردهای جنوب کشور به عنوان یک معضل نابهنجار شناخته می شود. در بخش کشاورزی تداوم خشکسالی که برای خود من به عنوان فعال در زمینه کشاورزی و دامپروری بسیار مشهود است.

این فعال دانشجویی در ادامه تلخ ترین حادثه در بخش فرهنگی را این گونه عنوان کرد: لغو کنسرت های پی در پی در سطح شهرستان ها و علی الخصوص بی احترامی به آقای قاسیموف، خواننده سرشناس آذربایجانی در تهران توسط نهادهای رسمی و نیروی انتظامی را می توان یک فاجعه فرهنگی برای کشورمان دانست.

تربتی در مورد پیشرفت های اقتصادی دولت در طی سال خاطر نشان کرد: درست است که سیاست گذاری های اقتصادی دولت در زمینه رفع موانع سرمایه گذاری احیای سازمان برنامه و بودجه و حمایت از بخش خصوصی رویکردهای خوبی محسوب می شود اما ساده اندیشی است که نتیجه ملموس این رویکردها را دربازه یکساله بسنجیم، همانگونه که شرایط اقتصادی فعلی حاصل سیاست گذاری های غلط اقتصادی دولت قبل است. حتی در زمینه مهار تورم که دولت مانورهای بسیاری می دهد، نمی توان ادعا کرد که دستاورد اقتصادی مهمی به دست آمده است. در مورد تورم هم وقتی اقتصاد ایران با یک سوم توان اقتصادی ده سال پیش فعال است و دو سوم بخش اقتصادی تقریبا نابود است عملا گردش پولی اتفاق نمی افتد که تورم حاصل شود.

تربتی در آخر در مورد فضای سیاسی کشور گفت: تفاوت چندانی در فضای سیاسی دیده نمی شود به غیر آنکه دولت در مقابل تنگ تر شدن فضای سیاسی نسبت به سال گذشته بی تفاوت تر شده است. از آنجایی که دولت خود را موظف می داند که سیاست های خود را با مجلس و سایر نهادهای قدرت هماهنگ کند، بدون تغییر در اینگونه نهادها نمی توان انتظار تغییر خاصی داشت که البته امیدواریم در سال آینده و در آستانه انتخابات پیش رو گشایش خاصی در فضای سیاسی جامعه اتفاق افتد.

 

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز