صادق زیبا کلام در گفت و گو با برنا:

توافق باعث بهبود وضع اقتصادی می‌شود

۱۳۹۴/۰۱/۱۱ - ۱۰:۲۹:۳۸
کد خبر: ۲۷۴۴۸۷
توافق باعث بهبود وضع اقتصادی می‌شود
زیباکلام: دولت در سیاست داخلی نمره منفی می گیرد./مهم ترین دستاورد دولت اعتماد سازی با آمریکا و غرب بوده است

در راستای آنکه دولت تدبیر و امید اولین سال کامل عمر سیاسی خود را طی کرده و بالطبع آن دستاوردها، پیشرفت ها و یا نقاط ضعف و قوتی داشته در پایان سال به سراغ چهره های شاخص سیاسی و اقتصادی و نخبگان اجتماعی رفتیم و پیرامون دستاوردهای دولت و روندهای طی شده به گفت و گو با این چهره ها پرداختیم. در پی گفت و گوی ما با صادق زیبا کلام کارشناس سیاسی و استاده دانشگاه تهران را می خوانید.

مهم ترین اتفاق سیاسی در داخل و خارج کشور  در سال 93 چه بود؟

 اتفاق داخلی که دارای تبعات بین المللی هم کم و بیش است، رویکرد جدید دولت جمهوری اسلامی ایران بود. دولت یازدهم نگاه جدیدی به آمریکا و غرب با خودش به همراه آورده است. برای اولین بار بعد از 35 سال در ایران دولتی روی کار آمده که آن نگاه خصمانه نسبت به غرب و آمریکا را تا حدود خیلی زیادی کنار گذاشته و با یک نگاه مثبتی به دنبال اعتماد سازی با اروپا و آمریکا است.

 در حوزه بین الملل؟

با توجه به اینکه این رویکرد دارای ابعاد بین المللی هم است از نظر بین المللی هم این رویداد؛ رویداد بسیار مهمی بوده است اما از نظر بین المللی که در کشورهای دیگر اتفاق افتاده من معتقدم باید البته تقسیم بندی کرد فکر کنم که انتخاباتی که در تونس برگزار شد و بدون اینکه مشکلات زیادی و بحران زیادی را به وجود بیاورد توانست به عنوان یکی از نخستین کشورهای عربی که دارد می رود به سمت و سوی دموکراسی نسبتا جا افتاده و قابل قبولی. ایضاً انتخاباتی که در افغانستان انجام شد و علیرغم مشکلات و مسایلی که به وجود آمده بود نخبگان سیاسی در افغانستان توانستند به نحو خیلی خوبی کشتی کشور افغانستان را از  بحران و طوفانی که آن انتخابات به وجود آورده بود به سلامتی عبور دهند و در جهت وحدت و ثبات و امنیت حرکت می کنند.

من فکر می کنم این دو انتخابات در مجموعه کشورهای جهان اسلام واقعا قابل تامل و شاید مهمترین رویدادهای خارجی است که از نظر من اتفاق افتاده و مرتبط با جهان اسلام است.

تلخ ترین اتفاق سیاسی و شیرین ترینش در سال 93 چیست؟

فکر کنم تلخ ترین اتفاقی که افتاد این بود که داعش این کشتارها را انجام داد به خصوص در شمال عراق مناطقی را که متصرف شد و فجایعی که به دنبال تسلط داعش به بار آمد فکر کنم تلخ ترین اتفاق بود و شخصا برای من شیرین ترین اتفاق وحدت و همدلی بود که در نهایت در افغانستان بعد از ماه ها بحران بعد از انتخابات توانست به سرپنجه تدبیر رهبران افغانستان حل و فصل شود و کشور را از فرو رفتن در یک بحران عمیق و جدی نجات داد.

تحولات و اتفاقات سال 93 نسبت به 92 را چطور می بینید، ارزیابی تان در این زمینه چیست؟

من در مجمع فکر می کنم مردم ایران در انتهای سال 93 به نسبت سال 92 امیدشان به آینده در نتیجه پیشرفتی که در مذاکرات اتفاق افتاده خیلی خیلی بیشتر شده است. امیدشان به آینده بیشتر شده و بنابراین فکر کنم مهم ترین تحول و تفاوت انتهای سال 92 با سال 93 باشد.

به نظر شما دولت روحانی در سال 93 چه دستاوردهای مثبت یا چه ضعف هایی داشته؟

فکر کنم مهم ترین دستاورد ایشان ایجاد اعتمادسازی بوده که توانسته با آمریکایی ها و غربی ها انجام دهد این مهم ترین دستاوردش بوده است. مهمترین دستاوردش در سیاست خارجی بوده است. در اقتصاد هم بالنسبه موفق بوده البته نه به اندازه سیاست خارجی اما فکر کنم در زمینه توسعه سیاسی و دفاع از حقوق شهروندی کارنامه اش خیلی کارنامه درخشانی نیست و من نمره منفی می دهم.

چهره سیاسی سال 93 از نظر دکتر زیبا کلام کیست؟

من چهره سیاسی 93 را در وحله اول آقای محمدجواد ظریف می دانم و در وحله دوم آقای دکتر علی مطهری می بینم.

با توجه به عملکردها و رویکردهای دولت سال 94 را چطور ارزیابی می کنید؟

من با خوش بینی و امیدواری ارزیابی می کنم. معتقدم که در کوتاه مدت توافق هسته ای باعث بهبود وضع اقتصادی کشور خواهد شد و حتی معتقدم که توافق هسته ای باعث بهبود وضعیت حقوق بشر در ایران می شود.

به کارنامه دولت در سال 93 دکتر زیباکلام چه نمره ای می دهد؟

در دروس مختلف به عنوان یک استاد دانشگاه نمرات مختلفی می دهم. در عرصه سیاست خارجی به واسطه پیشرفتی که در اعتمادسازی داشتند، نمره 19 می دهم. در اقتصاد نمره 14 یا حداکثر 15 می دهم. و در عرصه توسعه سیاسی و تامین حقوق شهروندی متاسفانه مجبورم نمره منفی بدهم و ردشان کنم.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز