ظریف در نشست خبری:

توافق برد-برد است/ تحریم ها علیه ایران پایان می یابد

۱۳۹۴/۰۱/۱۳ - ۲۱:۴۷:۲۵
کد خبر: ۲۷۴۷۰۸
توافق برد-برد است/ تحریم ها علیه ایران پایان می یابد

به گزارش خبرنگار اعزامی خبرگزاری برنا به لوزان سوییس، محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان در نشست خبری خود در لوزان سوییس گفت: آنچه که بعنوان یک برنامه اقدام مشترک به نتیجه رسید، این است که این برنامه براساس توافق برد -برد است و کلیه تحریم های علیه ایران پایان یافت و در کنار آن برنامه هسته ای ایران ادامه خواهد داشت اما در ازای آن نیز جمهوری اسلامی ایران باید اقداماتی را انجام دهد.

وی ادامه داد: برنامه ایران این است که با تعداد سانتریفیوژ مشخص شده غنی سازی را انجام دهد و هزار سانتریفیوژ بدون کار غنی سازی فعالیت خود را انجام داده و از آن بعنوان ایزوتوپ پایدار استفاده خواهد شد.راکتور آب سنگین اراک باقی خواهد ماند و در حوزه تولید سوخت نیروگاهی فعالیت ما ادامه خواهد داشته و در حوزه ساخت نیروگاه همکاری با ایران آغاز خواهد شد.

ظریف بیان کرد: کلیه تحریم هایی که اتحادیه اروپا و ایالات متحده علیه ایران وضع کرده بودند، رفع خواهد شد.

 وی اضافه کرد: در برخی زمینه ها نیازمند گفتگو هستیم، تا هرچه سریعتر به توافق نهایی دست پیدا کنیم.تنها توافقی برای ما اهمیت دارد که به تایید شورای امنیت برسد.

ظریف در ادامه از رییس جمهوری، رهبر معظم انقلاب که شجاعانه فرزندان انقلاب را حمایت کردند، تشکر کرد.

وی در پاسخ به سوالی درباره تعامل ایران و جامعه بین‌الملل اظهار داشت: ایران هیچ وقت نخواسته که از جامعه بین‌الملل دور شود، زیرا ایران خود را جزو جامعه بین‌الملل می‌داند.بسیار ضروریست که ایران درخصوص فعالیت‌های هسته‌یی خود اطمینان‌سازی کند.

وی در پاسخ به سوال دیگری در خصوص نحوه تعامل ایران و آمریکا بیان کرد: اینکه بگوییم روابط ایران و آمریکا بعد از مذاکرات چه می‌شود بحث دیگری است، ما در این مذاکرات فقط با آمریکا درباره مسایل هسته‌یی گفت‌وگو کردیم. ما معتقدیم هر گفت‌وگویی باید براساس احترام متقابل باشد و کشورها به امضای خود احترام بگذارند. ما نیازمند تصمیمات شجاعانه هستیم.

ظریف همچنین در پاسخ به این پرسش که اگر طرف مقابل توافق را نقض کند ایران چه اقدامی انجام می‌دهد، گفت: در توافقی که در سه ماه آینده تدوین می‌شود پیش‌بینی‌هایی در خصوص نقض توافق درنظر گرفته خواهد شد. درصورت مشاهده عدم رعایت توافق ، ایران این امکان را دارد که اقدام مشابهی انجام دهد.کشورهایی که سابقه مثبتی در حافظه تاریخی مردم ایران ندارند می‌توانند از این فرصت برای اصلاح رفتارهای گذشته خود استفاده کنند. مردم ایران تسلیم فشار نمی‌شوند و ثابت کرده‌اند که اهل منطق ، تعامل ، گفت و گو و سازندگی هستند.

وزیر امور خارجه کشورمان ادامه داد: ما منتظر قطعنامه دیگری از سوی شورای امنیت سازمان ملل برای لغو تحریم‌های گذشته هستیم. تحریم‌های سایر کشورها هم باید یکباره و در یک چارچوب زمانی خاص برداشته شود و تلاش شود که دو طرف گام به گام و ماده به ماده راه‌حل‌ها را به جلو ببرند.

وی تصریح کرد: ما نمی‌خواهیم ناملایمت‌های جهانی علیه ایران ادامه یابد. ما برای گرفتن حق خود مذاکره کردیم و با یک جلسه 9 ساعته رکوردی در مذاکرات ثبت کردیم. امیدوارم به زودی وضعیت بهتری حاکم شود.

وی تاکید کرد: کلیه تحریم‌ها لغو خواهد شد و این یک دستاورد بزرگ برای تلاش های جمهوری اسلامی ایران است. در برخی زمینه‌ها هنوز نیاز است در سه ماه آینده صحبت کنیم تا جزییات را مورد توافق قرار دهیم که به همین دلیل بود که برخی نکات که در متن وجود داشت با برخی ابهامات مواجه بود اما درباره موضوعات اساسی توافق شده است.

ظریف گفت: همه شرکت‌کنندگان در این مذاکرات بر اساس نیاز داخلی خودشان روایت‌هایی را از آنچه مطرح شده خواهند داشت اما ما با جدیت و شجاعت و بر اساس آنچه مقام معظم رهبری در چارچوب نرمش قهرمانانه مطرح کردند تمام تلاش خود را ظرف سه ماه آینده ادامه خواهیم داد تا توافق نهایی را صورت دهیم.

ظریف در پایان گفت: تا سه ماه آینده مذاکره‌ ادامه دارد و هنوز هیچ چیز قطعی نیست اما امیدواریم با حمایت مردم و هدایت رییس جمهوری و همکاری دست اندرکاران این هدف محقق شود.

 

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز