نفت پس از مذاکرات ایران با ۱+۵ /

صادرات نفت ایران افزایش پیدا می کند

۱۳۹۴/۰۱/۱۴ - ۰۹:۱۳:۴۲
کد خبر: ۲۷۴۷۲۲
صادرات نفت ایران افزایش پیدا می کند
اقتصاد ایران در شرایطی پس از 5 سال با نفت کمتر از 100 دلار فعالیت خود را در سال 1394 آغاز می کند که با توافقات انجام شده قیمت جهانی نفت با کاهش 4 درصدی روبرو شد.

نخستین روز کاری رسمی سال 1394 برای  اقتصاد ایران در شرایطی از نیمه فروردین آغاز خواهد شد که پس از 5 سال برای اولین بار قیمت نفت کمتر از 100 دلار است.

به گزارش خبرگزاری برنا، در شرایطی با نفت کمتر از 100 دلار برای نخستین بار در 5 سال گذشته اقتصاد ایران فعالیت های خود را در ابتدای سال آغاز خواهد کرد که به اعتقاد تحلیل گران اخبار خوش مذاکرات هسته ای تا اندازه زیادی بر روند معاملات نفت ظرف روزهای آینده اثر خواهد گذاشت. این گمانه زنی در حالی مطرح شده که سال 1393 با وجود تحریم های صورت گرفته تولید گاز از پارس جنوبی حدود 100 میلیون متر مکعب در روز افزایش پیدا کرد و بزرگ ترین فاز پارس جنوبی به بهره برداری رسید. از سوی دیگر صادرات نفت ایران پس از توافق موفقت هسته ای افزایش پیدا کرد. موضوعی که پیش بینی می شود پس از مذاکرات لوزان با سرعت بیشتری ادامه داشته باشد و صادرات نفت ایران رشد بیشتری پیدا کند اما همچنان گویا آینده دقیقی برای قیمت نفت نمی توان تصور کرد چرا که به دنبال تعیین چارچوب توافقات انجام شده بین ایران و 5+1 و طرح لغو تحریم های غرب و سازمان ملل و در پی آن احتمال افزایش سهم ایران در تولید و صادرات نفت در اوپک قیمت جهانی نفت با کاهش 4 درصدی روبرو شد.

گفتنی است قیمت نفت برنت به عنوان شاخص تعیین کننده در قیمت نفت جهان با تنزل 3.8 درصدی، 2دلار و 15 سنت کاهش یافت و به رقم 54.95 دلار در بشکه رسید. قیمت نفت آمریکا نیز با 2 درصد تنزل 95 سنت کاهش یافت و به رقم 49.14 دلار در بشکه در روز پنجشنبه رسید.

در حالیکه پس از پایان مذاکرات لوزان کارشناسان انرژی بر تاثیر مستقیم آن بر نفت ایران تاکید دارند برخی دیگر از تحلیل گران بر این نکته تاکید دارند که سال جاری را باید سالی مهم برای پتروشیمی دانست چرا که با تعیین قیمت خوراک این بخش طی یکی دو ماه آینده، پتروشیمی ها باید با نرخ خوراکی که به احتمال زیاد افزایش پیدا خواهد کرد ادامه دهند و این موضوع پتروشیمی ها را به سمت یک بهره وری اقتصادی سوق خواهد داد. 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز