مطهرنیا:

ظریف پدیده دیپلماسی جهان است

۱۳۹۴/۰۱/۱۴ - ۱۱:۲۴:۳۰
کد خبر: ۲۷۴۷۵۹
ظریف پدیده دیپلماسی جهان است
مطهرنیا: ایران توانست رسما وارد کلوپ هسته ای شود، و جزو فعالان این صنعت و تجارت عظیم آینده قرار گیرد.

«مهدی مطهرنیا» کارشناس روابط بین الملل در گفتگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری برنا درباره مذاکرات لوزان گفت: بیانیه لوزان در بر گیرنده بازی برد-برد بود که طرفین سعی کردند به تناسب با اهداف تعریف شده خود و تکیه بر منافع ملی و احترام متقابل زمینه های برد همگانی را فراهم کنند. مذاکرات لوزان نشان داد نظام بین الملل به جای یکجانبه گرایی آرام آرام وارد عقلانیت و خرد سیاسی می شود و اجازه می دهد کشورها نقشی متناسب به نسبت با توانمندی های خویش داشته باشند. لذا ایران توانست رسما وارد کلوپ هسته ای شود، و جزو فعالان این صنعت و تجارت عظیم آینده قرار گیرد و در همان حال در چارچوب اعتمادسازی متقابل زمینه های رفع نگرانی جامعه بین المللی در ارتباط با فعالیت های هسته ای بوجود آمد.

وی در خصوص پایبندی غرب به مذاکرات بیان کرد: پایبندی به تفاهم ها و تعهدنامه های بین المللی نیازمند یک اراده سیاسی قدرتمندانه است و از سوی دیگر محتاج قدرت و عمل از سوی بازیگران می باشد. هر چه یک بازیگر به تعهدات و تفاهم های انجام شده خود دقیق تر و عینی تر عمل کند به طبع می تواند افکار عمومی جهان را به عنوان رکن اصلی قدرت در بازی های مدرن بین المللی با خود همراه داشته باشد.لذا وجود اراده سیاسی محکمی که هم اکنون دیده می شود و نظارت افکار عمومی و استمرار آن در جهت پیاده سازی تفاهم ها به صورت متقابل از سوی طرف های تفاهم کننده ضامن اصلی اجرا و استمرار آن خواهد بود. قواعد بین المللی مانند قواعد آمره داخلی نیستند قبل از آنکه جنبه حقوقی داشته باشند از وجوه سیاسی برخوردار است.

مطهرنیا با اشاره به عملکرد مثبت ظریف اظهار داشت: ظریف نشان داد که یک دیپلمات ورزیده، مجرب، متعهد و آشنا با ادبیات سیاسی نظام بین الملل و حتی سیاست داخلی است. از این رو او را باید یکی از پدیده های دستگاه سیاست خارجی نه تنها برای ایران بلکه در حوزه بین المللی دانست. ظریف به همراه رییس جمهوری نشان دادند که با قواعد بازی در نظام بین الملل آشنا هستند و بنابراین باید به وزیر امور خارجه، رییس جمهوری و تیم ورزیده وی در این زمینه احترام وافر نهاد و همچنین به  پشتیبانی رهبری جمهوری اسلامی ایران در این زمینه با دقت و تعمق نگریست.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز