آیت الله امامی کاشانی در خطبه‌های نماز جمعه تهران:

تیم مذاکره کننده در سایه حمایت ولی فقیه در مذاکرات پیروز شد

۱۳۹۴/۰۱/۱۴ - ۱۳:۴۰:۴۱
کد خبر: ۲۷۴۷۹۰
خطیب نماز جمعه تهران ضمن تشکر از تیم مذاکره کننده هسته ای گفت: تیم مذاکره کننده تیمی است متین با حکمت و متانت آن چنان که رهبر معظم انقلاب فرمود نرمش قهرمانانه این چنین حرکت کرد و با تلاش شبانه روز و خستگی ناپذیر توانست به این نتیجه برسد.

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری برنا، آیت الله محمد امامی کاشانی در خطبه دوم نماز جمعه تهران که در دانشگاه تهران برگزار شد، افزود: به همه آقایان مخصوصا رییس جمهوری و وزیر امورخارجه محمد جواد ظریف هم باید تبریک و هم خسته نباشی گفت و هم این جمله را گفت که خدا فرمودند در قرآن نصر از طرف خداست و خدا نصرش را به دست انسان هایی که شایسته باشند بوجود می آورد.

وی در ادامه با اشاره به بیانیه هسته ای مذاکرات با طرح این سوال که نکته اول این است که ماهیت این بیانیه چیست؟ گفت: ماهیت چارچوب کلی است و جزییات نیست که جزییات بعدا صحبت خواهد شد که البته در این جزییات حرف ها وبحث ها پیش می آید ولی چارچوب این چارچوبی است که کلیت آن عالی و اساسی است.

خطیب نماز جمعه تهران افزود: نکته این چارچوب این است که اولاً دنیای غرب ایران را به داشتن انرژی هسته ای صلح آمیز پذیرفت. همان چیزی که در ابتدا زیر آن زده بود. ولی جمهوری اسلامی ایران و تیم مذاکره کننده گفتند این حق لازمی است که در قراردادهای انرژی برای تمام کشورها وجود دارد و ایران می تواند در تمام مراحل انرژی هسته ای در حد صلح آمیز داشته باشد. البته جزئیات در سه ماه آینده بحث خواهد شد.

وی ادامه داد: مساله دوم لغو تحریم ها است که به صورت کلی است که لغو است و نه تعلیق که آنها لغو را قبول نداشتند و پذیرفتند البته سیر لغو چگونه است آن بستگی به همان صحبت ها و مذاکرات بعدی دارد.

خطیب نماز جمعه تهران در ادامه با طرح سوال دیگری مبنی بر این که عوامل این موفقیت در مذاکرات و صدور بیانیه چیست؟ گفت: عوامل موفقیت عبارت است از ارتقاء علمی این کشور، ایران و نظام جمهوری اسلامی از نظر رشد علمی و ارتقایی که پیدا کرده است در دنیا بسیار وضعش عالی است.

آیت الله امامی کاشانی ارتقای علمی کشور و نظام جمهوری اسلامی ایران را از عوامل دستیابی به این موفقیت عنوان کرد و گفت: کشور ما در دنیا وضع عالی دارد. ایران کشوری است که در زمینه های مختلف علمی حرف برای گفتن دارد و دنیا برای او جا باز کرده است و این رشد علمی نکته ای است که ایران را این چنین به جلو برده است.

وی به اهمیت اقتصاد مقاومتی اشاره کرد و گفت: اقتصاد مقاومتی هم نکته مهمی بود که رهبری حتی در سخنرانی اول سال در حرم مطهر حضرت رضا (ع) نیز بر آن تأکید کردند.

خطیب موقت نماز جمعه تهران در ادامه به سخنان شب گذشته باراک اوباما اشاره کرد و گفت: رئیس جمهور آمریکا در برابر دنیا ایستاد و حرف زد و گفت نتوانستیم ایران را قانع کنیم که دست از انرژی هسته ای بردارد و ولی توانستیم به پای میز مذاکره با کمک گرفتن اروپاییان و چین و روسیه بیاوربم و به یک توافق خوبی برسیم. البته حاشیه ای نیز بر کلام ایشان است. اگر ایران پای میز مذاکره آمد نه برای تحریم بود، البته تحریم ها موثر بود، بلکه می خواست به دنیا نشان دهد که ایران اهل منطق است و حرف اساسی می زند و از حق خودش دفاع می کند و کارهای شما ظالمانه است.

آیت الله امامی کاشانی افزود: رئیس جمهور آمریکا و همه شما که طرف مقابل هستید با ایران پیمانی بسته اید. ایران در این چارچوب تمام آنچه را که گفته رعایت می کند و به عهد خود عمل می کند. شما هم عمل کنید. اما اگر شما عهد شکستید ایران نیز عهد خود را خواهد شکست. عهدشکنی نکنید و این عهدشکنی را در تاریخ خود ثبت نکنید. اگر به عهد وفا کنید ایران هم وفادار است.

وی اضافه کرد: به سراغ برخی حرف های بی ربط مثل تروریسم نروید. این که شما گروهی را تربیت کنید و وارد کشوری کنید و این طور کشتارکنید این تروریست است. از این سخن های لغو دست بردارید. بحث آزادی و قوه قضائیه این حرف های بی ربط را به میان نیاورید. اگر در اصل مذاکره بر عهد پایدار بودید ایران هم استوار است. عهد شکستن ها در میان شماست نه در میان ایران، ملت ایران و نظام جمهوری اسلامی ایران.

خطیب جمعه موقت نماز جمعه تهران ملت ایران و تیم مذاکره کننده را نیز از عوامل اساسی دستیابی به موفقیت در مذاکرات عنوان کرد و افزود: رهبری حامی تمام این عوامل است. حضرت امام (ره) که انقلاب اسلامی را رهبری کردند ارتقای علمی را از اهداف این نظام قرار دادند. رهبر معظم انقلاب نیز همان تفکر را دنبال کردند. بنابراین ولایت فقیه برای ارتقای ارزش های علمی، انسجام و وحدت است.

وی ادامه داد: انصافاً تیم مذاکره کننده متین، باحکمت و بامتانت است و آنچان که رهبر معظم انقلاب در مورد نرمش قهرمانانه فرمود این چنین عمل کردند. واقعاً باید به آقایان خصوصا رئیس جمهور و آقای ظریف تبریک و خسته نباشید گفت.

آیت الله امامی کاشانی همچنین فوت خواهر رهبر معظم انقلاب ، مادر رئیس جمهوری و همسر آیت الله جنتی را تسلیت گفت.

خطیب موقت نماز جمعه تهران به حمله عربستان به یمن نیز اشاره کرد و گفت: عربستان که می گوید من حافظ حرمین هستم با حمله به یمن آبروی خود را برد.

وی در خطبه اول این هفته نماز جمعه تهران اظهار داشت: عهد در قرآن کریم با الفاظ مختلفی آمده که از جمله آنها عقد و عهد و پیمان افراد با یکدیگر و در نهایت عهد با خداوند متعال است.

وی تصریح کرد: در آیه کریمه 34 سوره اسرا آمده است که وفا کنید به عهد که عهد مسوول است، که معنای این آیه آن است که به عهد وفا کنید زیرا از ناحیه عهد در پیشگاه خداوند مسوول هستید.

خطیب موقت نماز جمعه تهران ادامه داد: دنیای کفر و استکبار و غرب که هجمه های بسیاری علیه اسلام به راه انداخته و تبلیغات شومی به واسطه کشیدن کاریکاتور علیه پیامبر اکرم (ص) و حقایق اسلام به راه انداخته هدفشان این است که اسلام را زشت نشان دهند.

آیت الله امامی کاشانی یادآورشد: آنها برای مخدوش نشان دادن چهره اسلام گروه هایی به نام داعش و القاعده به وجود آورده اند حال آنکه پیامبر اکرم (ص) ثابت کرد که اسلام واقعی استوار بودن بر عهد و پیمان است.

وی اضافه کرد: جهان اسلام نیز به دلیل دارا بودن چنین خصیصه ای در وجود پیامبر اکرم (ص) به ایشان عشق می ورزند و اینکه مشاهده می کنیم مسیحیان، یهودیان و دیگران مسلمان می شوند، به همین دلیل است.

خطیب موقت نماز جمعه تهران اظهار کرد: نکته اخلاقی از شخصیت و منش پیامبر اکرم (ص) این است که به عهد و پیمان ها وفا کنیم و پیمان ها را نشکنیم زیرا شکستن پیمان در حقیقت شکستن خود است.

آیت الله امامی کاشانی خاطرنشان کرد: شکستن عهد و پیمان و بی وفایی تبعات زیادی به همراه دارد که از جمله آنها این است که مجسم شده و گریبان فرد را می گیرد.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز