عراقچی در گفتگوی ویژه خبری:

قطعنامه های شورای امنیت لغو خواهد شد

۱۳۹۴/۰۱/۱۵ - ۰۸:۰۸:۲۰
کد خبر: ۲۷۴۸۶۹
قطعنامه های شورای امنیت لغو خواهد شد

مذاکره کننده ارشد تیم هسته ای کشورمان گفت :اینکه دنیا به برنامه هسته ای جمهوری اسلامی ایران احترام می گذارد و به آن رسمیت می دهد و شناسایی می کند ، بزرگترین دستاورد ما در طول مذاکرات بوده است .

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری برنا، سید عباس عراقچی با حضور در برنامه گفتگوی ویژه خبری جمعه شب شبکه دو سیما افزود : تمامی تحریم های اقتصادی و مالی و تمامی قطعنامه های شورای امنیت در روز نخست اجرای توافق لغو خواهند شد.

وی در پاسخ به این مطلب که شنیده شده است برخی از مذاکرات 9 ساعت طول کشیده که در تاریخ دیپلماسی جهان کم سابقه بوده است گفت: بله این گونه و کم سابقه بوده است اما این موضوع در مقابل رشادت ها و ایثارگری هایی که رزمندگان ما در طول دفاع مقدس انجام دادند و در مقابل زحماتی که اکنون مرزداران ما در مرزهای طولانی کشور می کشند، چیز زیادی نیست.

عراقچی گفت: کاری که ما کردیم انجام وظیفه برای رضای خداوند، مردم ، عزت و اقتدار جمهوری اسلامی بود و لذا ارزش اشاره کردن ندارد .

رسمیت یافتن برنامه هسته ای ایران بزرگترین دستاورد مذاکرات

وی در پاسخ به این پرسش که بزرگترین امتیاز توافق نامه یا بیانیه لوزان را در چه می بینید ؟ گفت : امتیازات متعددی دارد اما اینکه دنیا به برنامه هسته ای جمهوری اسلامی ایران احترام می گذارد و به آن رسمیت می دهد و شناسایی می کند ، بزرگترین دستاورد ما در طول مذاکرات بوده است .

معاون امور حقوقی و بین‌المللی وزیر امور خارجه کشورمان افزود: برنامه هسته ای ما از مشروعیت کامل برخوردار است چون طبق قوانین بین المللی و در راستای قوانین بین المللی و منافع جمهوری اسلامی ایران طراحی شده است و به پیش می رود.

عراقچی ادامه داد: اما این را در قالب حقوق بین الملل و قطعنامه های شورای امنیت به عنوان تهدیدی علیه صلح و امنیت بین الملل معرفی کردند و تحت فصل هفت منشور ملل متحد شش قطعنامه صادر شده است.

وی افزود: اینکه جامعه بین المللی و شش کشور قدرتمند دنیا که پنج تای آنها دارای حق وتو در شورای امنیت هستند این برنامه را به رغم همه قطعنامه ها و برنامه های خودشان و به رغم همه صحبت ها و همه تردیدها و نگرانیهایی که ایجاد کردند و اینکه آن را به عنوان تهدید علیه صلح جهانی معرفی کرده بود ،آن را به رسمیت می شناسند و قبول می کنند که برنامه هسته ای از جمله غنی سازی و چرخه سوخت به حیات خودش ادامه دهد و حتی در چارچوب یک همکاری بین المللی هم قرار بگیرد و حتی کشورهای دیگر می توانند به آن کمک کنند، بزرگترین دستاورد ماست.

اکنون دنیا با کرامت با جمهوری اسلامی ایران برخورد می کند

عراقچی افزود: اکنون دنیا با کرامت با جمهوری اسلامی ایران برخورد می کند چون زبانی غیر از این برای ما قابل پذیرش نیست نه زبان تهدید، نه زبان تحریم.

وی ادامه داد: آنها همه اینها را آزمایش کردند و به این نتیجه رسیدند که ملت بزرگ ایران در مقابل هیچ تهدید، ارعاب، فشار و هیچ تحریمی جواب نمی دهد مگر به زبان کرامت و مگر اینکه با زبان صحیح صحبت کنند و این در طول مذاکرات مشخص شد.

مذاکره کننده ارشد تیم هسته ای کشورمان گفت: آنچه که اکنون نتیجه این مذاکرات هست و انچه که در بیانیه اخیر در لوزان سوئیس به آن اعتراف شده از سوی هر دو طرف و خانم موگرینی به نمایندگی از مجموعه اتحادیه اروپا و مجموعه 1+5 آن را قرائت می کند در حقیقت به رسمیت شناختن برنامه هسته ای جمهوری اسلامی ایران از جمله غنی سازی و چرخه سوخت است که بسیار مهم و حساس هستند.

عراقچی تاکید کرد: اکنون جهان به برنامه هسته ای ایران احترام می گذارد و دیگر به عنوان یک تهدید با آن برخورد نمی کند.

وی گفت: شش قطعنامه شورای امنیت وجود دارد که مقرر می دارد ایران نباید غنی سازی کند و باید خیلی از تاسیساتش را تعطیل کند اما اکنون همه اینها به کنار گذاشته و پذیرفته می شود که جمهوری اسلامی ایران به برنامه غنی سازی خودش ادامه دهد و این چیزی کمی نیست.

عراقچی افزود: هیچ قطعنامه شورای امنیت نیست که به آسانی کنار گذاشته شده باشد به خصوص قطعنامه فصل هفت که از نظر حقوق بین الملل برای همه کشورهای دنیا لازم الاجراست.

ادامه غنی سازی ، تحقیق و توسعه ، پیروزی بزرگ مردم ایران

وی با تاکید دوباره مبنی بر اینکه شش قطعنامه لازم الاجرای صادر شده علیه ایران کنار گذاشته می شود گفت: این در حقیقت نتیجه ده سال و بلکه بیشتر مقاومت مردم ایران در نبرد سیاسی ، اقتصادی و امنیتی همه جانبه با قدرت های بزرگ جهان است که می خواستند ایران غنی سازی را نداشته باشد و این پیروزی بزرگ مردم ایران بوده است .

عراقچی همچنین ادامه یافتن برنامه هسته ای ایران و ادامه تحقیق و توسعه و استفاده از ماشین های پیشرفته را از دیگر دستاوردهای جمهوری اسلامی ایران از تفاهمنامه لوزان سوئیس دانست.

وی در پاسخ به این پرسش که تحریم ها چه زمانی لغو خواهد شد افزود: غربی ها درباره نحوه رفع تحریم ها سوء تفاهمات زیادی را ایجاد کردند و سعی کردند بگویند اول تعلیق می شود و مرحله بندی است و تبلیغاتی ایجاد کردند اما بیانیه مشترکی که خانم موگرینی و آقای ظریف خواندند خیلی گویا بود.

مذاکره کننده ارشد تیم هسته ای کشورمان درباره اظهارات جان کری و فابیوس در خصوص تحریم ها گفت : همه اینها غلط است و بیانیه کاملا روشن است.

وی تاکید کرد: تمامی تحریم های اقتصادی و مالی و تمامی قطعنامه های شورای امنیت در روز اول اجرای توافق نامه لغو خواهد شد و این توافق کاملا وجود دارد و راه حلی است که به آن رسیدیم.

عراقچی تاکید کرد: در قبال اقدامات اعتماد سازی که ایران انجام می دهد در روز نخست اجرای توافق تمامی تحریم های اقتصادی و مالی که شامل تحریم های بانکی ، تحریم های مربوط به انتقال پول، سوئیفت،تحریم های نفتی ،گازی، فروش نفت، سرمایه گذاری در صنعت نفت، آزاد شدن دارایی های ایران در خارج از کشو، کشتیرانی، بیمه حمل ونقل و تمامی مباحثی که به خاطر برنامه هسته ای ایران تحریم هایی بر روی آن قرار داده شده در مرحله اول لغو خواهد شد.

قطعنامه های شورای امنیت علیه ایران لغو خواهد شد

معاون امور حقوقی و بین‌المللی وزیر امور خارجه کشورمان افزود: از آن طرف قطعنامه های شورای امنیت هم لغو و قطعنامه جدیدی صادر خواهد شد که بر اساس فصل هفت بتواند قطعنامه های گذشته فصل هفتی را لغو و توافقی که ما خواهیم کرد را تایید و در عین حال ترتیبات جدیدی را برای ادامه کارمشخص کند.

نباید اسیر تبلیغات طرف مقابل شویم

مذاکره کننده ارشد تیم هسته ای کشورمان در ادامه برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما درباره تفسیر های مختلفی که از بیانیه مشترک هسته ای منتشر شده است گفت: طبیعی است که در هر توافقی که انجام می شود دو طرف برداشت ها و روایت های خودشان را از آن دارند و هر طرفی سعی می کند دستاوردهای خود را برجسته کند اما در مرحله عمل، متن کاملا روشن است.

سید عباس عراقچی افزود: مذاکره سیاسی برای هر دو طرف دستاوردی خواهد داشت و این گونه نیست که یک طرف بخواهد سند تسلیم امضا کند.

وی با بیان اینکه هدف ما برد - برد است، گفت: هدف و دستاورد آنها اعتماد و اطمینان از این است که برنامه هسته ای ما به سمت مقاصد نظامی نخواهد رفت و هدف ما هم این است که برنامه ما مورد احترام و شناسایی بین المللی قرار گیرد و از حالت تحریم و تهدید خارج و همه تحریم ها برداشته شود.

عراقچی افزود: آمریکایی ها پس از توافق ژنو متنی را به عنوان فکت شیفت منتشر کردند که در آن موارد توافقی را که به نفع آنهاست برجسته کردند و این بار هم این گونه عمل کردند و آنها در جهت خواسته های خود این اقدامات را انجام می دهند و برخی اوقات با دروغ همراه می شوند.

وی گفت: ما باید روایت و دستاوردهای خود را در مذاکرات توجه کنیم و نباید اسیر تبلیغات طرف مقابل شویم.

یکی از مسائلی که در توافق نهایی رعایت خواهد شد متوازن بودن آن است

معاون امور حقوقی و بین الملل وزیر امور خارجه کشورمان افزود: ملاک ما فکت شیفتی که آنها منتشر کردند نیست بلکه مهم متن توافق است.

عراقچی ادامه داد: اشکالی هم از این جهت پیش آمد که پس از قرائت این دو متن برخی از دوستان ظاهرا در صدا و سیما نسبت به اصالت ترجمه تشکیک کردند و اینکه آیا متنی که آقای ظریف قرائت کردند دقیقا همان متن خانم موگرینی بود یا نه؟

وی افزود: این موضوع موجب تعجب ما شد و طبیعی است که متنی که توافق و به دو زبان فارسی و انگلیسی ارائه می شود دقت زیادی بر روی آن انجام می شود.

مجری گفت: این موضوع در صدا و سیما نبود.

عراقچی پاسخ داد: خیلی مهم نیست حالا در یکی از این شبکه ها چنین حرفی زده شد و خیلی در پی مچ گیری از کسی نیستیم و شاید اشتباه و سو تفاهمی بوده است.

وی تاکید کرد: همه هموطنان مطمئنن باشند وقتی ما بر روی متنی توافق می کنیم این گونه نیست که طرف های مقابل ما بی توجه باشند آنها هم مترجمینی دارند و دقت می کنند.

عراقچی افزود: وقتی قرار است متنی را بخوانیم در حالی که وزرای شش کشور پای صحبت دکتر ظریف نشسته اند و مترجمین آنها هم کنترل می کنند، ما هم اعتبار خود را با ترجمه نادرست خدشه دار نمی کنیم.

وی تاکید کرد: ترجمه آن متن با نظارت شخص آقای ظریف و بنده انجام شد.

عراقچی گفت: مردم ما و کسانی که دغدغه دارند بیشتر به خود ما اعتماد کنند تا به طرف های مقابل.

وی افزود: این درس را در 35 سال گذشته گرفتیم که طرف آمریکایی قابل اعتماد نیست و نباید به متنی که طرف آمریکایی به هر عنوانی صادر می کند و یا به سخنرانی مقامات آمریکایی بیشتر از سخنان وزیر خارجه و طرف خودمان اعتماد کنیم .

عراقچی گفت: یکی از مسائلی که در توافق نهایی رعایت خواهد شد متوازن بودن آن است.

وی ادامه داد: رئیس جمهور هم در سخنان خود اشاره کرد که توافقی را خواهیم داشت که متوازن باشد و اگر حالت و امکان نقض توافق برای طرف مقابل وجود دارد برای ما هم وجود خواهد داشت و توانایی برگشت پذیری خواهیم داشت.

تشریح برنامه های اعتماد سازی ایران

مذاکره کننده ارشد تیم هسته ای کشورمان افزود: برای اعتماد سازی نسبت به برنامه خودمان دو کار را پذیرفتیم که یکی از آن نظارت ها و شفاف سازی بیشتر است.

عراقچی گفت: علی الاصول با این موضوع مشکلی نداریم زیرا وقتی که همه برنامه های ما در جهت صلح آمیز است هر چه قدر که می خواهد نظارت شود و بازرسی شود.

وی افزود: تا وقتی که سو استفاده از این بازرسی ها نمی شود مشکلی نداریم.

عراقچی ادامه داد: برای مدت مشخصی مثلا برای غنی سازی به مدت ده سال فعالیت های غنی سازی و هسته ای خود را مقداری محدود و کندتر کنیم تا در یک فاصله زمانی اعتمادسازی شود.

وی با تاکید بر اینکه هر وقت طرف مقابل ما تعهدات خود را نقض کند بلافاصله این مواردی را کند کردیم تسریع می کنیم، افزود: اصل حاکمیت ملی ما حکم می کند که در نهایت خود ما هستیم که تصمیم می گیریم اما برای حل اختلافاتی که ممکن است از این جهت پیش بیاید یک ساز و کار حل اختلاف در خود توافق پیش بینی خواهد شد.

عراقچی گفت: روی این موضوع فکر کردیم و ایده هایی وجود دارد و با طرف مقابل هم صحبت کردیم و روی ایده ها تقریبا به توافق کلی رسیدیم.

وی افزود: در لوزان در مورد همه موضوعات به راه حل رسیدیم.

بیانیه مشترک هسته ای قابل تغییر است

عراقچی در پاسخ به این پرسش که آیا این بیانیه مشترک هسته ای قابل تغییر است گفت: حتما قابل تغییر است زیرا ما بیانیه دادیم که می گوید به راه حل رسیدیم و اینکه این راه حل ها چگونه اجرا می شود باید با همه جزئیات نوشته و مکتوب شود.

مذاکره کننده ارشد تیم هسته ای کشورمان افزود: شاید دو تا سه ماه دیگر کار داریم تا به این نقطه برسیم که یک توافق مکتوب قابل استناد داشته باشیم و در آن موقع اجرا می شود.

درصورت نقض توافق ، ایران تعهدات خود را به جای اول برمی گرداند

وی تاکید کرد : اگر آن توافق نقض شود به ساز و کار برگشت پذیری می رسیم که برای هر دو طرف به صورت متوازن وجود دارد.

عراقچی گفت: قطعا تعهداتی را قبول می کنیم که اگر طرف مقابل نقض کرد ما هم بتوانیم تعهدات خود را به جای اول برگردانیم.

مجری در ادامه پرسید: در بخشی از بیانیه راستی آزمایی انجام تعهدات ایران بر عهده آژانس انرژی اتمی نهاده شده آیا این موضوع با توجه به سابقه آژانس در ارائه اظهارات علیه ایران، مشکل ایجاد نمی کند و سیاسی کاری نمی شود؟

عراقچی در پاسخ با بیان اینکه در مورد آژانس حق با شماست و در گذشته روابط کاملا همواری را با آژانس نداشتیم، گفت: آژانس یک سری پرسش هایی نسبت به گذشته برنامه هسته ای ایران دارد و اصرار دارد در مورد آنها به پاسخ برسد.

وی ادامه داد: اینها به علت اینکه به 15 تا 20 سال پیش بر می گردد و مقاصد و فشارهای سیاسی پشت آن بوده است این مشکل را با آژانس داشتیم و هنوز هم به یک سرانجام کامل نرسیدیم.

عراقچی افزود: اما درباره وظایف آژانس نسبت به اجرای تعهدات ایران بر اساس ان پی تی و اخیرا بر اساس توافق ژنو یا برنامه اقدام مشترک واقعا با مشکلی مواجه نشدیم.

معاون امور حقوقی و بین الملل وزیر امور خارجه اضافه کرد: تعهداتی را ایران در توافق ژنو قبول کرد و آژانس مسئول راستی آزمایی اقدامات ایران شد در یک سال گذشته از این جهت مشکلی با آژانس نداشتیم و اقداماتمان را انجام دادیم و آژانس هم در گزارشات مرتب ماهانه خود هر بار گفته که توافق ژنو به صورت صحیح از طرف ایران در حال اجراست.

عراقچی افزود: از آن طرف هم نهاد جایگزینی هم در جامعه بین المللی نداریم و آژانس بین المللی انرژی اتمی به عنوان نهاد ناظر بر برنامه هسته ای کشورها شناخته شده است.

وی گفت: در بیش از یک سال گذشته بر اثر اجرای توافق ژنو رابطه همکاری بهتری را با آژانس ایجاد کردیم و اکنون اطمینان بیشتری میان دو طرف به وجود آمده و تصور من این است که در اجرای توافق نهایی هم با آژانس مشکلی نخواهیم داشت.

مذاکره کننده ارشد تیم هسته ای کشورمان افزود: یک مشکلی نسبت به مسائل گذشته وجود دارد که برای آن هم برنامه ای طراحی کردیم که تا قبل از اجرای توافق نهایی حل خواهد شد.

نظر شما