رییس کمیسیون امنیت ملی مجلس:

تلاش آمریکا برای حذف آب سنگین اراک محقق نشد

۱۳۹۴/۰۱/۱۶ - ۱۰:۳۸:۴۹
کد خبر: ۲۷۵۱۱۳
تلاش آمریکا برای حذف آب سنگین اراک محقق نشد
برای وصول توافق، یک داد و ستدهایی وجود دارد اما باید منافع کشور حفظ شود و با لحاظ مصوبات شورای عالی امنیت ملی برخی از محدودیت‌ها را پذیرا باشیم.

علاءالدین بروجردی رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس امروز یکشنبه (16 فروردین ماه) در نشست خبری خود با خبرنگاران درباره موضوع مذاکرات هسته‌ای گفت: در اولین جلسه امروز کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس وزیر خارجه حضور خواهند یافت و درباره بیانیه هسته‌ای لوزان و همچنین در مورد تحولات منطقه بحث خواهد شد.

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری برنا، بروجردی اظهار داشت: نقطه نظرات مختلفی بعد از موافقت نامه هسته‌ای وجود داشت و تیم مذاکره کننده هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران در مورد ابعاد مختلف هسته‌ای با کشورهای گروه 1+5 به صورت انفرادی و گروهی نشست‌های مختلفی برگزار کردند.

وی در ادامه افزود: برای وصول توافق یک داد و ستدهایی وجود دارد اما باید منافع کشور حفظ شود و با لحاظ مصوبات شورای عالی امنیت ملی برخی از محدودیت‌ها را پذیرا باشیم. البته این یک عرف جهانی بوده و کشورهایی مانند ژاپن نیز در پیشبرد اهداف صلح آمیز هسته‌ای خود چالش‌هایی داشته اند.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تصریح کرد: حفظ دستاوردهای ملی در زمینه هسته‌ای مهم است و استمرار این سیاستگذاری از وظایف دستگاه‌های مربوطه است.

بروجردی افزود: آمریکائی‌ها اصرار داشتند موضوع آب سنگین اراک حذف شود، با توجه به تولید آب سنگین در اراک به هیچ وجه موضوع مدنظر آمریکایی‌ها برای ما قابل قبول نبود و متخصصان کشور موفق شدند به هدف جمهوری اسلامی ایران در این زمینه دست یابند و این راکتور را با حداقل خروجی پلوتونیوم حفظ کنند و نکته دیگر اینکه اصل موضوع غنی سازی حفظ شد.

وی ادامه داد: ادبیات آمریکایی‌ها و اوباما به این صورت بود که آنها نمی‌خواستند موضوع غنی سازی ایران را بپذیرند اما در حال حاضر مجبور به چرخش موضع خود شدند و علت صدور شش قطعنامه نیز همین موضوع بود اما در اعلام موضع رئیس جمهور آمریکا این واقعیت را قبول کرده است و ایران وارد باشگاه کشورهای دارای فناوری صلح آمیز هسته‌ای شده است.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز