فاطمه راکعی در گفت و گو با برنا:

مردم با اعتماد و شناخت بیش تر از دولت حمایت می‌کنند

۱۳۹۴/۰۱/۱۷ - ۱۰:۵۵:۱۵
کد خبر: ۲۷۵۳۴۹
مردم با اعتماد و شناخت بیش تر از دولت حمایت می‌کنند
رفع خشونت ها و مهار تندروها نتیجه اعتدال گرایی خواهد بود.

در راستای آنکه دولت تدبیروامیداولین سال کامل عمرسیاسی خودراطی کرده و بالطبع آن دستاوردها،پیشرفت ها و یا نقاط ضعف و قوتی داشته در پایان سال به سراغ چهره های شاخص سیاسی و اقتصادی ونخبگان اجتماعی رفتیم و پیرامون دستاوردهای دولت و روندهای طی شده به گفت وگو بااین چهره هاپرداختیم.  گفت و گوی برنا با فاطمه راکعی جامعه شناس و از چهره های سیاسی اصولگرا را می خوانید.

مهم ترین اتفاق سیاسی داخلی و بین المللی را چه می بینید؟

با رویکرد مثبت، من تلاش های آقای ظریف را در سطح بین المللی مهم ترین رویداد می بینم و نتیجه هم هر چه باشد امیدوارم به نفع کشور ما و ملت ما تمام شود ولی این تلاش های پیگیرانه علیرغم تضعیف هایی که دارد می شود علیه کل پروسه گفت و گو چه از سوی افراطیون در غرب و چه در کشور خودمان، همچنان بی وقفه این حرکت ادامه دارد که انشاءالله به نتیجه خواهد رسید.

اما یک رویداد مهم دیگر دیدار خانم مولاوردی بوده در سطح بین المللی با جناب پاپ آن هم در شرایطی است که به نام دین که در واقع اوج اخلاق مداری دین و اوج عطوفت و رحمانیت دو دین اسلام و مسیحیت و همه ادیان الهی دین عدالت و مهرورزی و دین احترام به حقوق دیگران است، عده ای به اسم دین خشن ترین و بی رحمانه ترین حرکات را انجام می دهند و امنیت انسان ها را در سطح جهانی چه در منطقه و چه در جهان اسلام به خطر انداخته اند به عنوان داعش و طالبان و دیگران در زیر پوشش  دین.

این یک توطئه عجیب و پیچیده ای است که در واقع افراطیون را تشویق می کند چه مسلمان باشند و چه غیرمسلمان باشند از همه جای دنیا می پیوندند به هم علیه زندگی صلح آمیز و زندگی دموکراتیک انسان ها و این بدترین خطری است که دنیای امروز را تهدید می کند. در چنین وضعیتی دیدار یک زن مسلمان فرهیخته و آگاه و حقوق خوانده که فعال حقوق زنان بوده و در این حوزه ها سال ها فعالیت داشته و به مسائل  اشراف دارد به حوزه های ایران، منطقه و جهان اسلام و بین المللی، حال گفت و گوی وی با پاپ به نظر من نقطه عطفی است در این که رحمانیت ادیان الهی را و انساندوستی و خیرخواهی خود را یک بار دیگر به گوش جهانیان برسانیم و در واقع خنثی کننده توطئه های دین ستیزانی را که به اسم دین دارند به دین ضربه می زنند، تحت پوشش طالبان و داعش و غیره انجام داده ایم. به نظرم بسیار رویداد مهمی بوده که بیشتر هم فرهنگی بوده و در حوزه سیاست هم تاثیر خود را گذاشته است.

تلخ ترین رویداد رفتار خشونت طلبانه افراطیون داخلی به فرزند عزیز شهید مطهری. این در واقع حمله ای است به همه ملت ایران و افکار حضرت امام و عشق انکارناپذیر حضرت امام فرزند معنویش شهید مطهری و فرزند برومندش که الان علیرغم اینکه افکار خودش را دارد به لحاظ سیاسی و خیلی شبیه نیست افکارش به طیف های دیگر اما به عنوان نماینده مردم دارد از آن ها دفاع می کند همچین حقی را کسانی به خود داده اند که در سطح خودشان برخورد کنند با یک انسان شریفی که در واقع فرزند راستین امام و شهید مطهری وفرزند راستین ایران اسلامی است. آنان به جای اینکه بیاموزند مردانگی و جوانمردی و کمالات انسانی را و اخلاقی را در حوزه سیاست به خود اجازه این کار را می دهند. من واقعا ضعف نظام اسلامی می دانم اگر چنانچه این ها را پیدا نکنند، مجازات نشوند در چارچوب قانون و پاسخگو نباشند.

اگر بخواهید تفاوت سال 93 را با تحولات و رخدادهایی که در سال 92  اتفاق افتاد، به قیاس بنشینید چه نکاتی در این زمینه دارید؟

در سال 92 چند ماهی بیشتر این دولت نبود. من غیر از اینکه فرایندی که آقای رئیس جمهوری قول اش را دادند و این به عنوان یک حرکت در واقع شروع شد آن امنیتی که الان در کشور احساس می کنیم و رفع آن خشونت ها و رفتارهای عجیبی که از اختلاس و سوء استفاده های مالی در سطح معاون رئیس جمهوری تا پایین رخ داد و به آن پایان دادیم. در سال 92 این فرایند اعتدال شروع شد و تدبیر شروع شد و امید ایجاد شد این فرایند همچنان ادامه دارد گرچه هر چه پیش تر رفتیم با همه آزار و اذیت هایی که هم به لحاظ سیاست خارجی و داخلی هر حرکت مثبتی که در این دولت شروع کردند افراطیون ایذایی برخورد کردند، ولی به خاطر تجربه و سوابق مدیریتی و اجرایی که اکثر وزرای رئیس جمهوری دارند. یعنی کابینه خیلی قوی و باتجربه است و خود رئیس جمهوری یک شخصیت برجسته سیاسی و حقوقدان است توانستند با آرامش فائق بیایند بر بسیاری از تندروی ها و ما در سال 93 خوشبختانه در واقع شاهد تندتر شدن این حرکت بودیم به طرف اهدافی که ترسیم شد از طرف دولت. برای مثال آن اتفاقی که ماه های متوالی باید می افتاد در وزارت علوم و اجازه اش را نمی دادند افراطیون با آمدن آقای دکتر فرهادی این اتفاق افتاد در 93. مذاکرات را خیلی تضعیف کردند که البته با تاییدات مقام معظم رهبری لااقل با تخریب شخصیت کمتری مواجه بودیم و لااقل کارساز نبودآن تخریب هایی که شد و در زوایای مختلف ما می بینیم که پروسه تسریع شده است.

به نظر شما دولت روحانی در سال 93 چه دستاوردهای مثبت یا منفی داشته است؟

فکر می کنم از نقاط مثبت استقرار وزیر علوم بوده، تلاش های وزیر محترم بهداشت بوده. تلاش های معاونت زنان بوده که به طور پررنگ ما در دیدار با پاپ دیدیم البته زنان در اجلاس نیویورک حرکتی که خانم مولاوردی و هیات همراه کردند بسیار بازتاب های خوبی را خواهد داشت در عرصه سیاسی و فرهنگی این که خانم هایی که خودشان و خانواده هایشان قربانی تروریست بودند و دارند دیالوگ برقرار می کنند در سطح بین المللی با مدافعان حقوق بشر و قربانیان تروریست، چهره واقعی تروریست را روشن می کنند.

چیز منفی که از دولت ببینیم مثل کارهای منفی که متاسفانه در دولت دهم می دیدیم چیز خاصی من در نظر ندارم.

چهره سیاسی سال 93 از نظر شما کیست؟

مطهری بسیار عزیز.

با توجه به عملکرد های دولت سال 94 را چطور ارزیابی می کنید؟

امیدوارم باز هم این فرایندی که گفتم شروع شده شاهد تسریع بیشترش باشیم به خاطر اینکه افراطی گری ها تا حدودی خنثی شده و اجازه جولان بیشتر به آن ها داده نمی شود و مردم با اعتماد بیشتری و شناخت بیشتری پشتیبان دولت هستند و من خیلی امیدوارم که قول هایی که آقای روحانی داده بودند به مردم در بدو آمدنشان روی کار تحقق بیشتری پیدا کند. گرچه در زمینه سیاست داخلی ما پیشرفت های زیادی نداشتیم و همچنان مردم منتظرند و در واقع انتظار دارند که در این حوزه کارهای چشم گیرتری و تلاش های ملموس تری را شاهد باشند. از دولت امیدوارم این اتفاق در سال آینده بیافتد.

به کارنامه دولت در سال 93 چه نمره ای می دهید؟

اجازه بدهید نمره ندهم. برای اینک همینکه رو به پیش بوده مثبت است، من همیشه برای سواد ارزش قایلم نه نمره بنابراین من نمره قابل قبولی می دهم، عددی نمی دهم.

 

 

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز