داریوش قنبری در گفت و گو با برنا:

رهنمودهای رهبری کلید طلایی مذاکرات بود/وعده های انتخاباتی روحانی در توافق به ثمر رسید

۱۳۹۴/۰۱/۱۷ - ۱۱:۳۵:۳۸
کد خبر: ۲۷۵۳۷۵
رهنمودهای رهبری کلید طلایی مذاکرات بود/وعده های انتخاباتی روحانی در توافق به ثمر رسید
کسانی چون آقای شریعتمداری که می گویند توافق دو مرحله ای است، باید آگاه باشند که هیچ توافق دو مرحله ای وجود ندارد و قطعا آقای ظریف در مذاکرات گفته های رهبری را سرلوحه کار خود قرار داده است و بر سر یک توافق یک مرحله ای مذاکره کرده اند.

داریوش قنبری نماینده سابق مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری برنا، در خصوص نقش دکتر روحانی رئیس جمهوری اسلامی ایران در به ثمر رسیدن میوه مذاکرات و صدور بیانیه لوزان، گفت: آقای روحانی در این مذاکرات نقش فرمانده را ایفا کرد و ظریف به عنوان یک نیروی اجرایی در مسیری که فرمانده مشخص کرده بود حرکت کرده است.

 

وی ادامه داد: هیچ تردیدی نیست که خط مشی مذاکرات توسط رئیس جمهوری تبیین شد و امروز هم وی به خوبی در حال جامه عمل پوشاندن به شعار انتخاباتی خود که حل معضل هسته ای بود، حرکت می کند. کسی فراموش نکرده که روحانی در زمان تبلیغات ریاست جمهوری این جمله معروف را شعار می داد که سانتریفیوژها بچرخد اما چرخ اقتصاد کشور هم بچرخد و با مسیری که امروز باز کرده هم چرخ اقتصاد در حال چرخش است هم سانتریفیوژها.

 

این نماینده سابق مجلس تاکید کرد: روحانی با حاکم کردن فضای مناسب باعث به نتیجه رسیدن مذاکرات شد. از همان روز اول حاکمیت دولت یازدهم فضای حاکم بر مذاکرات عوض شد.

 

قنبری با اشاره به شرایط دولت پیشین گفت: در دولت احمدی نژاد حتی اگر دیپلمات ها می خواستند مذاکرات را به نتیجه برسانند به خاطر فضای حاکم بر مذاکرات نمی توانستند.

 

وی تاکید کرد: باید بدانیم دیپلمات های دولت قبلی هم به اندازه تیم مذاکره کننده فعلی ورزیده نبودند. البته باید توجه داشته باشیم که همه چیز هم تحت تاثیر مسایل سیاسی نبوده بلکه خواسته های طرف غربی هم تا اندازه ای تغییر کرده است اما فضای سیاسی جدید باعث شد طرف غربی خلع سلاح شده و در برابر خواسته های به حق ملت ایران سر تعظیم فرود آورد.

 

قنبری درباره وزیر امور خارجه کشورمان گفت: آقای ظریف به شکل خستگی ناپذیری مذاکرات را دنبال کردند وی به فنون دیپلماسی بسیار مسلط است و تجربیات خوبی هم از گذشته دارد و در کنار دکتر ظریف هم اشخاص توانمندی چون آقای فریدون حضور داشتند.

 

داریوش قنبری با اشاره به صحبت های رهبری از ابتدای شروع مذاکرات گفت: ایشان در سطح کلان بستری برای پیروزی و پیشرفت و به نتیجه رسیدن مذاکرات فراهم کرده است. استراتژی نرمش قهرمانانه که رهبر انقلاب تعیین کرد خود راهگشا و کلید طلایی برای رسیدن به نتیجه مذاکرات بود.

 

وی افزود: یکی از مشکلات طرف غربی در مذاکرات این است که می گویند در ایران معلوم نیست حرف آخر را چه کسی می زند اما با رهنمودهای رهبری حرف ملت و دولت یکی شد و باعث نفوذ هرچه بیشتر تیم مذاکره کننده شد. اطمینان و اعتمادسازی که رهبر  انقلاب با حرام اعلام کردن بمب اتمی به طرف مقابل داد هم در شکل گیری توافق بسیار موثر خواهد بود.

 

قنبری اضافه کرد: اعلام امسال به عنوان سال همدلی و همزبانی دولت و ملت هم باعث اعتمادسازی و راه گشایی در روند مذاکرات شد.

 

این فعال اصلاح طلب در پایان گفت: کسانی چون آقای شریعتمداری که می گویند توافق دو مرحله ای است، باید آگاه باشند که هیچ توافق دو مرحله ای وجود ندارد و قطعا آقای ظریف در مذاکرات گفته های رهبری را سرلوحه کار خود قرار داده است و بر سر یک توافق یک مرحله ای مذاکره کرده اند.

 

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز