صالحی:

بومی سازی در دستور کار سازمان انرژِی اتمی قرار گرفته است

۱۳۹۴/۰۱/۲۰ - ۱۳:۰۵:۳۵
کد خبر: ۲۷۶۱۷۰
بومی سازی در دستور کار سازمان انرژِی اتمی قرار گرفته است
رییس سازمان انرژی اتمی گفت:به ­رغـم تمامی تهـدیدها و تحـریم­ها، همـزمان با مجاهدت تمامی خدمتگزاران کشور در بخشـهای دیگر، موضـوع بومـی ­سازی در دستور کارِ فرزندان این مرز و بـوم در سازمان انـرژی اتمـی ایران قرار گرفتـه است. نمونه بارز آن ساخت اولین مجتمع سوخت نیروگاه اتمی بوشهر با قرص سربی است که امروز ملت بزرگوار ایران شاهد این دستاورد ارزشمند می‌باشند.

به گزارش خبرگزاری برنا،متن کامل سخنرانی دکتر علی اکبر صالحی،رییس سازمان انرژی اتمی در مراسم گرامیداشت روز فناوری هسته ای که با حضور رییس جمهوری برگزاری شد به این شرح است:

سلام علیکم

مقدمتاً اجازه می‌خواهم تا از طرف خود از طرف و نیز از طرف خانواده بزرگ و افتخار آفرین سازمان انرژی اتمی ایران مقدم رئیس جمهور محترم و نیز یکایک شما میهمانان گرانقدر شرکت کننده در نهمین دوره مراسم روز ملّـی فنّـاوری هستـه­ای را گرامی بدارم.

اگر چه مراسم روز ملّی فنّاوری هستـه­ای، هر سال همـزمان با رستاخیز طبیعت و آغاز سال جدید خورشیدی برگزار می ­شود امّا امسال تقـارن آن با چند مناسبت دیگر ملّـی و مذهبی و همچنین پیوند یافتن آن با شروع فصلی جدید در فعالیّت ­های سازمـان انـرژی اتمـی ایـران و نیز نحوۀ تعامل جمهوری اسلامی ایران با جامعۀ   بین ­المللـی، بر میمنت و اهمیّت آن افزوده است.

اینجانب در ابتدای عرایض خود اجازه می­خواهم تا فرا رسیدن سالروز میلاد فرخندۀ حضرت فاطمۀ زهرا(س) و فرزند برومند ایشان حضرت امام خمینی(ره) را -که به حقّ، شایسته عنوان محی­ الدین زمان و مجدّد اسلام راستین در عصر حاضر است- به تمامی دلبستگان و عاشقان مکتب اهل بیت(ع) و دوستداران انقلاب اسلامی تبریک عرض نمایم.

همچنین اجازه می­خواهم تا ضمن گرامیداشت خاطرۀ تابناک شهدای گرانقدر انقلاب اسلامی بویژه شهدای والامقام صنعت هسته ­ای کشور، شهید دکتر شهریاری، شهید دکتر علیمحمدی، شهید مهندس احمدی روشن، شهید مهندس رضایی نژاد و شهید قشقایی، یادِ سیّدِ شهیدان اهل قلم، سیّد مرتضی آوینی و دلاور مردِ ارتش جمهوری اسلامی ایران، شهیـد سپهبـد صیّـاد شیـرازی را گرامی بدارم  و علّـو درجـات این عزیزان را از درگاه احدیّت مسئلـت نمـایم.

شایسته است در طلیعـۀ سال جدید خورشیـدی که از سوی مقام معظّم رهبری به عنوان سال همـدلی و همـزبانی دولت و ملّت نامگذاری شده است، بطور خلاصه و فشرده به رویکرد نوین مدیریت صنعت هستـه ­ای کشور همزمان با آغاز دور جدید مذاکرات هستـه ­ای در دولت تدبیـر و امیـد اشـاره نمـایم.

متأسفانه در طول یک دهۀ گذشته، برخی از صاحبان قدرت در صحنۀ جهانی در پیِ آن بوده­اند تا با طرح ادعاهای واهـی از طریق تبلیغات گستردۀ رسانه­ای، در افکار عمومی جهانیان نسبت به اهداف برنامۀ صلح­آمیز هستـه­ای کشورمان تشویش و تردید ایجاد کنند.

در این میان تاکنون، بسیاری از بنگاه های سخن پراکنی، تلاش مذبوحانه­ای را در وارونه نشان دادن واقعیّات بکار بسته اند. این نهادها و مؤسسات اطلاع رسانی در پی آن بوده اند تا جمهوری اسلامی ایران را بعنوان آغازگر رقابت های تسلیحاتی مقصّر جلوه داده و کشورمان را مانعی برای دستیابی به اهداف عدم اشاعه در منطقه معرفی نمایند.

امّا امروز دیگر این حقیقت بر ناظران مستقل و ژرف ­اندیش آشکار شده است که هدف از طرح ادعاهای دروغین علیه جمهوری اسلامی ایران، اِعمال فشارهای ظالمانه و غیرقانونی به منظور جلوگیری از حرکت دولـت و ملّـت بزرگ ایران در مسیر رشد و پیشرفت همه­ جانبه بوده است.

به بیان دیگر، به ­رغم فتوای تاریخی رهبر معظّـم انقلاب اسلامی مبنی­ بر حرمت تولید، انباشت و استفاده از تسلیحات اتمی، برخی از دشمنان عزّت و سربلندی ملّت ایران با این بهانه­ ها و تهمت ­های واهی و ناروا، همچنان بدنبالِ تضعیفِ مؤلّفـه ­های تشکیل دهندۀ قدرت ملّی ما می‌باشند.

در چنین شرایطی، همزمان با آغاز بکار دولت تدبیر و امید و با راهنمایی های ریاست محترم جمهوری، تمهیداتی اندیشیده شد تا از رهگذرِ تعامل سازنده با جهان و همکاری با نهادها و سازمانهای بین­ المللی، از گسترش فضای تنش و تشدید و تعمیق شکاف­های ایجاد شده ممانعت گردد.

از این رو بر اساس چشم ­انداز کلان و فراگیـر و در چارچوب راهبـرد ترسیم شده از سوی مسئولان والامقام نظام، سازمـان انرژی اتمی ایران موظّف شده است تا ضمن حفظ نشـاط و سرزنـدگیِ بخشهای مختلف صنعت هستـه­ای، به دیگر همـکاران محترم در دولت یازدهم نیز (بویژه دستگاه دیپلماسی) برای اجـرای تدابیر ریاست محترم جمهوری جهت عملیـاتی نمودن رویـکرد تعامل سازنـده با جهـان به سهم خود یـاری رسانـَد.

اکنون در سایة عنایات الهی و به یُمن حمایت­های بیدریغ رهبر فرزانۀ انقلاب اسلامی و تلاشـهای صورت گرفته از سـوی خدمتـگزاران میهـن عزیـز اسلامی در دولت یازدهـم، زمینـه­ ای فراهم آمـده است تا ضمـن بهره ­منـدی کشورمـان از برکات فنّـاوری صلـح­ آمیز هستـه ­ای، جایگـاه جمهـوری اسلامـی ایـران بعنوان مـروّج و مبلّـغِ ساز و کارِ عـدم اشاعـه تثبیت شود.

در اینجا جا دارد تا همگام با مسئولین محترم نظام و مردم عزیزمان از جدّیت و اِهتمامِ ستودنی مذاکره­ کنندگان کشورمان در دفاع از حقوق جمهوری اسلامی ایران تشکر و قدردانی نمایم. عزیزان مستحضر هستند که یکی از دلایل طولانی شدن مذاکرات با کشورهای عضو گروه 1+5 اصرار این عزیزان بر تأمین حداکثری منافع ملّـی بوده است.

بنابراین در این فرآیند پیچیده، جمهوری اسلامی ایران در حقیقت دارد به عنوان پرچمـدار صیانت و حفاظت از حقوق هستـه ­ای کشورهـای در حـال توسعه ایفـای نقـش می ­نمـاید. از این رو، تمام امضا کنندگان معاهدۀ یاد شده و کشورهای در حال توسعه بویژه کشورهای منطقه باید رویکرد جمهوری اسلامی ایران را به فال نیک گرفته و خود را در دستاوردهای ایران اسلامـی در این مذاکرات شریک بیابند.

بدون تردید همـۀ مـا باید همواره قـدردانِ فعّـالیّت­ های صورت گرفته توسط سربازان انقلاب اسلامی در ادوار مختلف و در عرصه‌های گوناگون از جمله عرصه دیپلماسی باشیم. اگرچه نقـدها و انتقـادهای دوستـان و دوستـداران انقلاب اسلامی می ­تواند به اصلاح رونـدها و فرآینـدها یـاری رساند، امّـا شایسته است که نقـدها دلسـوزانه ، منصفانه و با عنایت به شرایط و مقتضیـات زمـان و مکان ارائـه گـردد. به دیـگر سخـن، مسـاعیِ همـۀ مسئـولان در دوره ­هـای مختلف بویـژه طیِ نزدیک به دو سـال اخیـر، مستحق سپاس و تقدیر است.

حضار عزیز، در یک سال و نیم گذشته، پس از صدور بیانیۀ مشترک با مدیر کل آژانس بین­المللی انرژی اتمی در آبان ماه سال 92 تلاشی مضاعف برای رفع هرگونه ابهام و ایهام نابجا در فعالیّت­های صلح ­آمیز کشورمان در دستور کار قرار گرفت. ما همـواره بر آن بوده ­ایـم تا به شفاف­ سازی پیـرامون فعالیّت ­های خود پرداخته و به  نگرانی­های ساختگی در این زمینه پاسخ دهیم.

حال در بخش دیگری از عرایض خود مایلم تا به مباحث مربوط به نقش و جایگاه فنّاوری هسته ­ای درتأمین انرژی پاک، اشاره‌ای‌ گذرا داشته باشم. بدون تردید شتاب بخشیدن به رشد اقتصاد جهانی، مستلزم تأمین منابع مطمئن و پایدار بویژه در حوزۀ انرژی است. کارشناسان این حوزه به این واقعیت آگاهـی دارند که برق هستـه ­ای بر خلاف انرژی­ های حاصل از منابع دیگر در شبکۀ توزیع برق هر کشور به عنوان بارِ پایه، از قابلیت اتّکـا و اطمینان بی‌نظیری برخوردار است و همچنین بر خلاف انرژی­های فسیلی، انرژی هسته‌ای بعنوان منبع انرژی پاک سازگاری خوبی با محیط زیست دارد.

با عطف توجّـه به مشکلات و معضلات زیست محیطی در سطح جهانی و بویـژه در منطقۀ خاورمیانه، خوشحالیم از اینکه شاهـد توسعـۀ نیروگـاه‌های هسته‌ای در میان همسایگان خود باشیم.

جناب آقای رئیس جمهور! با توصیه حضرتعالی، سازمان انرژی اتمی در صدد افزایش ظرفیت طراحی و ساخت نیروگاه­های کوچک در کنار احـداث دو نیـروگاه هزار مگاواتی در ساختـگاه نیروگـاه اتمی بوشهـر، یکی دیگر از برنامـه ­هایی است که از سوی مدیریت سازمان در دستـور کـار قرار گرفته است. از جمله اهدف مورد نظر در توسعۀ فعالیت­های نیروگاهی علاوه بر تأمین نیازهای حوزۀ انرژی کشور، یاری رساندن به فرآیند تولید آب شیرین در مناطق محروم جهت توسعۀ فعالیت های کشاورزی و یا تأمین آب آشامیدنی است. شایان ذکر است که تجهیز نیروگاه­های جدید به تأسیسات شیرین­ سازیِ آب دریا در متن برنامه ­های میان مدت این سازمان قرار دارد. اگر چه دستیابی به اهداف یاد شده، به شدّت نیازمند مساعدت مجموعۀ همکاران و تصمیم­گیرانِ بزرگوار در مجموعۀ دولت است.

در حـال حاضـر، به ­رغـم تمامی تهـدیدها و تحـریم­ها، همـزمان با مجاهدت تمامی خدمتگزاران کشور در بخشـهای دیگر، موضـوع بومـی ­سازی در دستور کارِ فرزندان این مرز و بـوم در سازمان انـرژی اتمـی ایران قرار گرفتـه است. نمونه بارز آن ساخت اولین مجتمع سوخت نیروگاه اتمی بوشهر با قرص سربی است که امروز ملت بزرگوار ایران شاهد این دستاورد ارزشمند می‌باشند.

شایان ذکر است که با عنایت به بند 4 سیاست­های کلی نظام در حوزۀ سلامت که در قالب سیاست­های ترسیم شده جهت تحقّـق رویکرد اقتصاد مقاومتی از سوی مقام معظم رهبری ابلاغ شده است، این سازمان مصمّـم است تا در این بخش نسبت به اجرای اقدامات تکمیلی اقدام نماید.

به بیان دیگر، در عرصـۀ تولید رادیوداروهای مورد نیاز بیمارستانها و مراکز درمانی کشور، تا حدّ زیادی به اهداف خود در تنوع ­بخشی به محصولات تولیدی دست یافته ­ایم و امروز به لطف الهی شاهد رونمایی از چند رادیو داروی جدید بودیم. ما بر آن هستیم تا ضمن ارتقاء سطح کیفی محصولات و استانداردسازی آنها با توجّه به معیارهای جهانی، حضور مؤثّرتر و مستمر در بازارهای منطقه ­ای و جهانی داشته باشیـم.

در مجموع باید گفت که تلاشـگران این سازمان در بخـشهای مختلف و از جمله در شرکـتهای وابسته و زیر مجموعۀ این صنعت با اتّکا به الطاف الهی و عزم و ارادۀ ملّی برای پیشبرد اهداف برنامۀ صلح­ آمیز هستـه ­ای کشورمان به صورت شبانه­ روزی در حال تلاش می­ باشند.

بر آن بودم تا توضیحات دیگری نیز پیرامون مسیر طی شده بویژه طی دو دهۀ گذشته و چشم ­انداز برنامه­ ها و فعالیّت­های آینده ارائه نمایم؛ امّا باید به این نکتـه توجّه داشت که مراسم امـروز در حضـور شخصیّتی برگزار می ­شود که نام و کارنامۀ ایشان از دهـۀ نخست انقلاب اسلامی با بسیاری از برنامه ­ها و راهبردهای کلان جمهوری اسلامی ایران در عرصـه­ های گوناگون، بخصوص عرصۀ هستـه ­ای، پیوندی ناگسستنی داشته است.

از این رو، ضمن عرض تبریک و شادباش مجـدّد به مناسبت این ایّام فرخنده، اجازه می ­خواهم تا رشتۀ کلام را به ریاست محترم جمهوری سپرده و از محضر ایشان استدعا نمایم تا ما را با بیانات راهـگشای خویش مستفیـض فرماینـد.

"حال از دهانِ دوست شنیدن، چه خوش بُوَد    یا از دهـانِ آنکه شنیـد از دهـانِ دوسـت"

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز