سیدمحمدعلی ابطحی در گفت و گو با برنا:

ابزارهای سیاست داخلی تماما در اختیار رییس جمهوری نیست

۱۳۹۴/۰۱/۲۲ - ۰۸:۵۶:۰۲
کد خبر: ۲۷۶۳۳۴
ابزارهای سیاست داخلی تماما در اختیار رییس جمهوری نیست
متاسفانه احزابی در کشور وجود دارند که مخاطب های آن ها انگشت شمار است و حتی برخی نیز تنها اسمشان در وزارت کشور ثبت شده است یا اخیرا برخی فقط برای اینکه بتوانند خودشان را اثبات کنند و تایتل داشته باشد از عنوان حزب و تشکیلات استفاده می کنند.

سیدمحمدعلی ابطحی رئیس دفتر رئیس دولت اصلاحات در گفت و گو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری برنا در خصوص اقدامات دولت تدبیر و امید در حوزه سیاست داخلی، گفت: بین سیاست داخلی و خارجی تفاوت هایی وجود دارد که مهمترین آن این است که ابزارهای سیاست داخلی بر خلاف سیاست خارجی تماما در اختیار رئیس جمهوری قرار ندارد.

وی ادامه داد: با توجه به این مساله که برخی اختیارات لازم جهت اصلاح این حوزه در اختیار افرادی است که خود را ملزم به اجرایی کردن وعده ها و خواسته های رئیس جمهوری نمی دانند، بنابراین نمی توان شرایط موجود در سیاست داخلی را گردن دولت و شخص رئیس جمهوری انداخت.

مشاور رئیس دولت اصلاحات با اشاره به موفقیت های دولت یازدهم در عرصه سیاست خارجه، اظهار داشت: بنده فکر می کنم انگیزهای دکتر روحانی در مسایل داخلی کمتر از امور خارجه باشد. با وجود محدودیت هایی که برای دولت وجود دارد اگر دولت در برخی حوزه ها تصمیم جدی اتخاذ کند امکان عملیاتی شدن آن وجود دارد.

وی تصریح کرد: به عنوان مثال در حوزه ارتباطات شعارهایی توسط آقای روحانی ارائه شد که متاسفانه در حال فراموشی است و این در حالیست که دولت اختیارات لازم برای اصلاح سیستم مخابراتی و ارتباطی را دارد ولی سیستم دولتی قصد ریسک کردن و عملی کردن شعارهای آقای روحانی را ندارد.

ابطحی در خصوص اقدامات دولت تدبیر و امید برای رسیدن احزاب به جایگاه واقعی خود، گفت: متاسفانه کمتر حزبی در کشور وجود دارد که نماینده بخشی از جامعه باشد. لذا تا زمانی که احزاب از درون نماینده مردم نباشند و مورد حمایت سطوح بالای مملکتی قرار نگیرند، دولت نمی تواند به آن ها کمک کند و در موفق شدن شان نقشی ایفا کند.

وی افزود: متاسفانه احزابی در کشور وجود دارند که مخاطب های آن ها انگشت شمار است و حتی برخی نیز تنها اسمشان در وزارت کشور ثبت شده است یا اخیرا برخی فقط برای اینکه بتوانند خودشان را اثبات کنند و تایتل داشته باشد از عنوان حزب و تشکیلات استفاده می کنند، در نتیجه طبیعی است که هیچ یک از احزاب کاربری واقعی یک حزب در جامعه را نداشته باشد و دولت نیز به آن نمی تواند کمک کند.

ابطحی در خصوص نقش دولت برای ایجاد مجلس ایده آل و مطلوب، اظهار داشت: دولت کمترین نقش را در انتخابات دارد و تنها نقش تضمین سلامت انتخابات و ایجاد فضایی است تا تقلب و تخلف در انتخابات صورت نگیرد.

او در ادامه گفت: در مورد انتخابات مشکلات مهم تری وجود دارد و آن وجود فیلترهای متعدد برای کاندید شدن و تایید صلاحیت اشخاص و پذیرش آن ها توسط شورای نگهبان که معمولا تعادل جامعه را با توجه به خواسته های آن دچار تزلزل می کند و در کنار این بارها دیده شده افرادی که پتانسیل کسب رأی ندارند به راحتی تایید صلاحیت می شوند و متاسفانه مجموعه هایی بوده اند که با وجود زمینه بالای کسب رأی صلاحیت آنان رد شده است.

محمدعلی ابطحی در پایان در خصوص اینکه تمرکز دولت به این دلیل در حوزه سیاست داخلی کاسته شده زیرا بر روی سیاست خارجه متمرکز شده است گفت: بنده خوش بین نیستم که پس از حصول توافق تغییری در سیاست داخلی به وجود آید زیرا تاکنون رسم بر این نبود که پس از حل مشکلات خارجی تغییری در سیاست داخلی روی دهد.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز