علی بیگدلی در گفت و گو با برنا:

با توجه به سخنان رهبری مذاکرات باید با مهارت خاصی صورت گیرد

۱۳۹۴/۰۱/۲۲ - ۱۰:۰۶:۳۵
کد خبر: ۲۷۶۴۶۳
با توجه به سخنان رهبری مذاکرات باید با مهارت خاصی صورت گیرد
به نظر بنده منظور مقام معظم رهبری از این پیام این است که ما می توانیم بر سر موضوعات مختلف با غرب و مخصوصا با آمریکا به توافق برابر برسیم و حتی فضا می تواند بازتر شود و همچنین این صحبت برای برقراری روابط وسیع تر بسیار مثبت ارزیابی می شود.

علی بیگدلی کارشناس امور بین الملل در خصوص برداشت گروه های مختلف از سخنان مقام معظم رهبری به نفع خود و تحلیل کلی صحبت های صبح پنج شنبه ایشان گفت:شاید بخشی از گفته های ایشان تضمین کننده همین نکته باشد که نظر همه را در هر جناحی که هستند، جلب کرد.

وی ادامه داد: صحبت های ایشان دو بخش داشت، یک بخش از آن مربوط به مسایل داخلی بود که در حقیقت قراردادی امضا نشده است، بنابراین شادمانی ندارد، اما بخش دیگر که مهم تر است، مربوط به شرایط آن طرف قرارداد و در واقع برداشته شدن تحریم ها است. از طرفی در جلسه ای که منتهی به همین تفاهم شد اعلام کردند که بایستی متناسب با راستی آزمایی هایی که از سمت ایران صورت می گیرد، قراردادهای تحریمی لغو شود.

این کارشناس سیاست خارجه در  ادامه تصریح کرد: از طرف دیگر قراردادهای تحریمی از یک جنس نیست؛ قراردادها در چهار موقعیت و مرحله قرار دارد، یکی قراردادهای تحریم شورای امنیت ، دوم تحریم های کنگره، سوم تحریم های اتحادیه اروپا و چهارم تحریم های دوجانبه ای که شخص اوباما تصویب می کند.

بیگدلی افزود: چون این تحریم ها از یک جنس نیستند، لغو همه جانبه آن مشکل است. رهبری در سخنرانیشان تاکید داشتند در صورتی تفاهمی امضا می شود که تحریم ها به صورت کامل لغو شود. اما طرف مقابل می گوید در صورتی قراردادهای تحریمی لغو می شود که طرف ایرانی به تعهداتش عمل کند. قطعا این چیزی است که ادامه مذاکرات را با چالش هایی مواجه خواهد کرد. هر دو طرف نسبت به هم بی اعتمادند. بنابراین این روزها بحث این است که مذاکرات با مهارت خاصی باید صورت بگیرد، برداشتن همه جانبه تحریم ها با توجه به نوع آن قدری مشکل است. این نکته ای است در فرمایشات ایشان هم چنین شخص رئیس جمهوری  وجود دارد و این بر فضای مذاکرات تاثیر می گذارد؛ بلافاصله هم سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا و کاخ سفید هم اتفاقا روی همین موضوع عکس العمل نشان دادند.

 

این استاد دانشگاه در خصوص تفسیر گفته ی رهبری مبنی بر این که مذاکرات مطلوب، مدلی برای گام های بعدی است،بیان کرد: این حرف، پیام خوب و  جالبی بود. به نظر بنده منظور مقام معظم رهبری از این پیام این است که  ما می توانیم بر سر موضوعات مختلف با غرب و مخصوصا با آمریکا به توافق برابر  برسیم و حتی  فضا می تواند بازتر شود و همچنین  این صحبت برای برقراری روابط وسیع تر بسیار مثبت ارزیابی می شود و تا زمانی که اوباما روی کار است، می توان این شانس را واقعیت بخشید. به هر صورت پیام ایشان می تواند نویدی برای روابط آینده اقتصادی ما با غرب باشد، حتی با اتحادیه اروپا به عنوان طرف سنتی تجارت ما.

 

علی بیگدلی در ادامه به این صحبت رهبری که " در صورتی که غرب موضع خود  را تغییر دهد ما می توانیم در موضوعات دیگر به توافق برسیم" اشاره کرد و در خصوص اینکه این موضوعات چه می توانند باشد، گفت:این اولین باری است که رهبری به صراحت از توافقی گسترده سخن گفته است.نزدیکترین موضوعی که ما با آمریکا داریم و می تواند موضوع مشترک ما باشد "داعش" است که در این مورد هم طرف آمریکایی گفته است اگر ایران دخالت کند، ما نمی آییم و هم طرف ایرانی گفته است اگر آمریکا دخالت کند ما هم نمی آییم. با توجه به اهمیت موضوع داعش در منطقه، شاید هیچ کشوری مثل ما نتواند داعش را کنترل کند. این اولین نکته ای است که مطرح می شود. منتهی آمریکایی ها بر سر مسئله یمن دچار یک نوع تناقض گویی شدند از یک طرف بر سر مسئله ی داعش، خواهان گسترش ارتباط با ما هستند و از طرف دیگر  هشدار می دهند به مسائل حوثی ها داخل نشویم.این مسئله قاعدتا کار را پیچیده کرده است، اما به طور جمعی روی مسیر مذاکرات تاثیر عمده ای نمی گذارد. مذاکرات بحث جداگانه ای دارد که اگر ما بتوانیم به نتیجه مثبتی برسیم می توانیم برای برقراری سایر روابط امیدوار باشیم.

علی بیگدلی در خصوص تاثیر صحبت های رهبری بر روند سه ماهه مذاکرات با توجه به اینکه صحبت های ایشان به نوعی فصل الخطاب قرار می گیرد، ابراز داشت: ایشان خطوط قرمز را به نوعی تعیین کردند،ما هنوز اصل مذاکراتمان  با غربی ها شروع نشده است، از هفته آینده آغاز می شود.  باید بررسی شود که  اظهار نظر ایشان  در مقابل طرف غربی، به هر حال به چه شکل و صورتی در می آید. اگر آن ها با این کار موافقت بکنند، مذاکرات قاعدتا ادامه پیدا خواهد کرد.

بیگدلی در پایان تاکید کرد، این مسئله که همزمان با قرارداد، تحریم ها هم لغو شود، هرچند سخت است اما می تواند تاثیر تعیین کننده ای بر شکل گیری روابط گسترده داشته باشد.

 

 

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز