قشقاوی در گفت و گو با خبر ۲۱ سیما:

حادثه جده دستور دولت عربستان نبوده است

۱۳۹۴/۰۱/۲۴ - ۰۹:۳۷:۵۲
کد خبر: ۲۷۷۰۱۰
حادثه جده دستور دولت عربستان نبوده است
بحث پرواز‌ها هم از سوی مسئولان ایرانی و هم از سوی مسئولان سعودی نیاز به بررسی بیشتری دارد تا بتوان یک جواب قاطعی به افکار عمومی داد.

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری برنا، حسن قشقاوی در ارتباط زنده تلفنی با خبر ۲۱ شبکه یک سیما گفت: راجع به هواپیما‌ها امیدواریم سازمان حج و زیارت کشورمان هم اگر مفاد قراردادی بوده که طرف سعودی گفته هواپیماهای با ۲۵ سال عمر نباید پرواز کند را اجرا کنند. 

معاون کنسولی و پارلمانی وزیر امورخارجه گفت: فکر می‌کنم طرف ایرانی باید مستند بگوید که آیا این ادعا درست است؟ چرا که دولت عربستان با کشورهای دیگر هم این کار را کرده ازجمله هواپیمای پاکستانی را هم با ۲۵ سال عمر برگردانده است. 

قشقاوی افزود: بنابراین کمیسیون به این نتیجه رسید که سازمان حج و زیارت توضیحات بیشتری بدهد چراکه اگر واقعاً چنین قراردادی با عربستان تنظیم شده، مسئله طور دیگری می‌شود و اگر چنین قراردادی وجود ندارد، نوع دیگری برخورد شود. 

معاون کنسولی و پارلمانی وزیر امورخارجه گفت: اگر نوع برخورد سعودی‌ها با جمهوری اسلامی ایران فقط این گونه بوده٬ آن وقت بحث دیگری است که حتماً در همین اجلاس که بناست بحث کلی آن مطرح شود در کنار صدور ویزا و مشکلات دیگر مورد بحث و بررسی قرار خواهد گرفت. 

قشقاوی افزود: بحث پرواز‌ها هم از سوی مسئولان ایرانی و هم از سوی مسئولان سعودی نیاز به بررسی بیشتری دارد تا بتوان یک جواب قاطعی به افکار عمومی داد. 

معاون کنسولی و پارلمانی وزیر امورخارجه با اشاره به جلسات مجلس و مسئولان مربوطه گفت: جمع بندی کلی این بود که حادثه جده به طورقطع به عنوان یک اقدام سیستماتیک و دستوری از سوی دولت عربستان نبوده است. 

قشقاوی در خصوص پیگیری‌های دستگاه دیپلماسی درباره حادثه جده افزود: مسائل مختلفی که در بحث عمره است امروز در سه کمیسیون اصل ۹۰، امنیت ملی و فرهنگی مجلس شورای اسلامی با حضور همه مسئولان مربوطه مورد بحث و بررسی قرار گرفت. 

وی با اشاره به اینکه مطالبه افکار عمومی برای پیگیری حادثه جده ادامه دارد و در این خصوصی باید مسائل را تفکیک کرد٬ گفت: قولی که مقامات سعودی برای رسیدگی به این موضوع و اشد مجازات را برای عاملان آن در نظر گرفته‌اند و اینکه آن‌ها گفته‌اند اجرای مجازات هم با حضور خانواده قربانیان باشد٬ از سوی سفارت جمهوری اسلامی ایران و سرکنسولگری ایران در جده در حال پیگیری است. 

معاون کنسولی و پارلمانی وزیر امورخارجه افزود: خوشبختانه با مقاومتی که دو نوجوان عزیز کردند نگذاشتند آن دو مأمور خاطی به اهداف شومی که داشتند برسند٬ ولی در عین حال چون نفس کار باعث جریحه دار شدن احساسات و افکار عمومی شده٬ امیدواریم تا حصول نتیجه این موضوع ادامه یابد.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز