رایزن سابق ایران در افغانستان:

ایران از موضع افغانستان در قبال یمن ناراضی است/ منافع حقیقی افغانستان در رابطه با ایران است

۱۳۹۴/۰۱/۳۰ - ۰۹:۵۷:۰۲
کد خبر: ۲۷۸۵۱۲
ایران از موضع افغانستان در قبال یمن ناراضی است/ منافع حقیقی افغانستان در رابطه با ایران است
حضور داعش در افغانستان و عملیاتی که روز گذشته در جلال آباد انجام دادن نشان دهنده این است که هرچقدر یمن ناامن تر باشد افغانستان نیز نا امن تر است.

عبدالمحمد طاهری رایزن سابق ایران در افغانستان در گفت و گو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری برنا، در خصوص سفر محمد اشرف غنی رییس جمهوری افغانستان به ایران گفت:  سیاست های آقای اشرف غنی با حامد کرزای تفاوت هایی دارد و با آرامش بیشتر و دقیق تر مسائل را دنبال می کند.

وی ادامه داد: دیده شد که دولت های افغانستان در سال های گذشته طوری عمل کردند که به آمریکایی ها نزدیک شدند و با آن ها تفاهم نامه امنیتی امضا کردند و شاید زیر بار تعهدات دیگری هم رفته‌اند ولی از طرف دیگر می دانند که منافع افغانستان را بیشتر باید در ایران جستجو کرد تا اینکه در آمریکا جستجو شود.

طاهری افزود: افغان ها در حاکمیت مذهبی زیر چتر عرب ها و آل سعود به سر می برند و در حاکمیت سیاسی هم نگاه جدی به آمریکایی ها دارند ولی از آن جا که مرزهای مشترکشان با ایران است لذا منافع سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و نظامی خود را بیش از هر جای دیگری در ایران جستجو می کنند لذا اگر بتوانند در بعد نظامی مرزهای ایمنی را با ما داشته باشند می توانند ایمنی کشورشان را تجدید کنند که به نفع کشور و مردمشان خواهد بود.

وی در ادامه تصریح کرد:  روابط تجاری، اقتصادی، فرهنگی و مشترکات اقلیمی و زبانی،  آقای اشرف غنی را به اینجا سوق داده که با این سفر به جمهوری اسلامی ایران بگوید که من با هوشیاری کامل می دانم که اگر حمایت شما نباشد ما نمی توانیم منافعی را در هیچ جای دنیا داشته باشیم.

این رایزن سابق ایران در افغانستان در خصوص هدف افغان ها از ارتباط با ایران اظهار داشت: افغانستان در این سفر به دنبال این است تا با ایران تفاهمنامه های امنیتی، تجاری، فرهنگی و اقتصادی امضا کند. فکر می کنم در این زمینه هم افغان ها نشان داده اند آدم های کارکشته ای هستند و می دانند  که چطور به دنبال این باشند که منافعشان را جستجو کنند.

وی با اشاره به تنوع قومیتی و فرهنگی در بین مردم افغانستان گفت: دولت اشرف غنی با درایت بیشتری این موضوع را دنبال می کند کاملا و به دنبال این است که منافع همه گروه ها را تضمین کند زیرا سی درصد از جمعیت افغان ها شیعه هستند، نزدیک بیست درصد بلوچ هستند و بخشی نیز نورستانی و پشتویی هستند. با توجه به همه این شرایط است که افغان ها این مشترکات را در جمهوری اسلامی ایران پیدا می کنند نه در آمریکا و یا در عربستان. بنابراین همه این مسایل دست در دست هم داده که رئیس جمهوری افغانستان به این سمت هدایت شود که به شکلی جدی به جمهوری اسلامی ایران فکر کند زیرا منافع حقیقی آن ها در ایران جستجو می شود و فکر می کنم این سفر دستاورد خوبی برای آن ها خواهد داشت.

طاهری در خصوص دستاوردهای این سفر برای جمهوری اسلامی ایران گفت: برای ما هم در سطحی که بتوانیم مرزهای ایمنی داشته باشیم و رابطه اقتصادی با آن ها برقرار کنیم این سفر می تواند منافعی را در پی داشته باشد. از همه مهمتر اینکه اگر آن ها مجددا این ذهنیت را به کار گیرند که بازسازی فرهنگشان در ایران است، در وهله اول به نفع آن ها خواهد بود و ما هم از قبل آن منافعی را به دست می آوریم که زبان، قومیت و ارزش های فرهنگی ما در یک کشور حساسی در حال دنبال شدن است.

وی در خصوص رابطه این سفر با اتفاقات و ناآرامی های منطقه به خصوص یمن گفت: به طور طبیعی اشرف غنی تحت تاثیر حمایت های آمریکا، موضع خود را هم راستا با عربستان اتخاذ کردند که جمهوری اسلامی ایران از این وضعیت ناراضی است زیرا جمعیت بی گناه یمن قتل عام می شوند. البته درست است که آن ها نمی توانند از نظر نظامی کاری برای یمن بکنند. این هم درایت اشرف غنی است که به این شکل  حمایت خود را از عربستان اعلام کند اما به هر شکل همین که موضع آن ها در مسئله یمن در راستای عرب ها است  این ما را ناخوشنود کرده و طبیعتا در این زمینه صحبت خواهیم داشت.

وی در پایان خاطرنشان کرد: حضور داعش در افغانستان و عملیاتی که روز گذشته در جلال آباد انجام دادن نشان دهنده این است که هرچقدر یمن ناامن باشد افغانستان نیز ناامن است. زیرا القاعده آنجا حضور داشته و قوی ترین نیروهای متخاصم نیروهای القاعده بوده که بسترش یمن است و همان جا رشد پیدا کردند. در نتیجه هر چقدر یمن ناامن تر باشد رشد داعش در افغانستان بیشتر و فراگیرتر خواهد بود. پس به نفع افغان ها است که در مسئله یمن خیلی با حساسیت بیشتر عمل کنند و قطعا این هم مورد مذاکره دیدار های او خواهد بود.

نظر شما