تایم گزارش داد؛

پیروزی اوپک در جنگ قیمت با نفت شیل آمریکا

۱۳۹۴/۰۲/۰۱ - ۱۱:۴۳:۳۸
کد خبر: ۲۷۹۲۵۷
مجله تایم اعلام کرد: سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) در تازه ترین گزارش ماهانه خود عنوان کرده که تقاضا برای نفت این سازمان در سال ٢٠١٥ بالا می رود زیرا که اوپک در حال پیروزی در جنگ قیمت نفت با تولیدکنندگان نفت شیل در آمریکا است.

به گزارش سرویس اقتصادی برنا به نقل از تایم، در گزارش ماه آوریل اوپک آمده است: افزایش فعالیت پالایشگاهی در جهان به دلیل بالا رفتن تقاضای فصلی و به همراه بهتر شدن حاشیه سود پالایشگاه ها موجب افزایش تقاضای نفت در ماه های آتی خواهد شد.

اوپک پیش بینی کرد که میانگین تقاضا برای نفت این سازمان در سه ماه نخست سال ٢٠١٥ روزانه ٢٩ میلیون و ٢٧٠ هزار بشکه باشد که در مقایسه با گزارش ماه مارس اوپک ٨٠ هزار بشکه افزایش داده شده است.

این سازمان همچنین اعلام کرده که تولید نفت اعضایش در این مدت تنها ٦٨٠ هزار بشکه افزایش یابد. پیش از این انتظار می رفت که تولید نفت اوپک ٨٥٠ هزار بشکه بالاتر برود.

تصمیم ماه نوامبر اوپک برای حفظ سقف تولید نفت روزانه خود در سطح ٣٠ میلیون بشکه، به روند کاهش قیمت سرعت بخشید. این تصمیم اوپک در حالی گرفته شد که سایر تولیدکنندگان نفت خارج از اوپک به ویژه آمریکا تولید خود را بالا برده بودند. آمریکا از بزرگترین واردکننده نفت اوپک به یک رقیب اصلی برای این سازمان تبدیل شد.

اما کاهش قیمت های جهانی نفت به صنعت نفت آمریکا لطمه زده به شکلی که فعالیت های نفتی این کشور کاهش چشمگیری داشته است. تولید نفت شیل آمریکا با توجه به فنآوری مورد استفاده برای استخراج در مقایسه با تولید نفتهای متعارف، بسیار هزینه بر است و حداقل قیمت بازار برای تولید مقرون به صرفه آن ٦٠ دلار برای هر بشکه تخمین زده می شود.

در نتجیه، اوپک پیش بینی می کند که تولید نفت آمریکا در سه ماه دوم سال جاری میلادی افزایش یابد و به ١٣ میلیون و ٦٥٠ هزار بشکه در روز برسد اما از آن پس و در ادامه سال روند کاهش تولید نفت این کشور آغاز می شود. این روند در تولید نفت کانادا نیز دیده می شود.

گزارش اوپک می افزاید: با توجه به کاهش تعداد دکل های حفاری در آمریکا و کانادا، انتظار می رود که رشد تولید نفت شیل در این دو منطقه کاهش یابد.

نظر شما