جهانگیری در جلسه شورای اداری ایلام :

مدیری که به توسعه صادرات کمک نکند با دولت همراه نیست

۱۳۹۴/۰۲/۰۱ - ۱۲:۵۲:۴۹
کد خبر: ۲۷۹۲۸۹
مدیری که به توسعه صادرات کمک نکند با دولت همراه نیست
معاون اول رییس جمهور گفت: در سال جاری مدیری که در مقابل صادرات غیرنفتی اخلال و مانع ایجاد کند را عزل می کنیم زیرا معتقدیم مدیری که به توسعه صادرات کمک نکند با دولت همراه نیست.

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری برنا، اسحاق جهانگیری عصر دوشنبه در جلسه شورای اداری استان ایلام، با تاکید بر اینکه دولت مصمم است در سال جاری کشور را وارد دوره رونق اقتصادی کند، لازمه آن را میدان دادن به بخش خصوصی دانست و افزود: بخش خصوصی باید احساس کند که شرایط برای فعالیتش فراهم شده است و برای دولت پذیرفته نیست که یک مدیر بتواند مشکل و موانع بخش خصوصی را رفع کند اما در این کار تعلل و کوتاهی نماید.

معاون اول رییس جمهور از فعالیت بیشتر شورایعالی صادرات غیرنفتی در آینده نزدیک خبر داد و اظهار داشت: حتماً امسال مشوق های صادراتی را فعال خواهیم کرد و منابع آن نیز تامین خواهد شد.

جهانگیری با اشاره به ظرفیت ها و مزیت های کشور در زمینه های مختلف خاطر نشان کرد: با این همه پتانسیل، میزان بیکاری در کشوری غیرقابل قبول و ناراحت کننده است و برای حل مشکل بیکاری و ایجاد فرصت های شغلی راهی جز توسعه سرمایه گذاری توسط بخش خصوصی وجود ندارد.

وی افزود: برخی ینگاههای اقتصادی و بخش خصوصی بدهی و معوقات بانکی دارند که باید بررسی شود که آیا بدهی آنها بدلیل شرایط اقتصادی کشور و تغییرات نرخ ارز بوده یا با گردن کلفتی از پرداخت بدهی های خود امتناع می کنند.

معاون اول رییس جمهور ادامه داد: اگر بدهی بخش خصوصی ناشی از مشکلات اقتصادی کشور است باید به او کمک شود تا مشکلاتش رفع گردد اما اگر کسی می خواهد با گردن کلفتی از پرداخت بدهی فرار کند باید با اعمال فشار از طریق قانون او را وادار به پرداخت بدهی کنیم.

جهانگیری با بیان اینکه دولت تدبیر و امید دولتی تابع قانون است تصریح کرد: این دولت همه را در مقابل قانون تسلیم خواهد کرد و اجازه نخواهد داد که کسی بتواند در برابر قانون گردن کلفتی کند.

معاون اول رییس جمهور در ادامه با انتقاد از برخی مدیران که دائماً بدلیل کمبود اعتبار دولتی گلایه می کنند و همه کارها را منوط به تامین منابع مالی می دانند اظهار داشت: اینکه یک مدیر بتواند با وجود منابع مالی کار انجام دهد هنر نیست، بلکه انتظار از مدیران این است که در شرایط سخت بتوانند راهکار پیدا کنند و همه کارها را موکول به تامین بودجه ننمایند.

جهانگیری با بیان اینکه درآمد ارزی دولت در سال 90، حدود 118 میلیارد دلار بوده اما امسال درآمد ارزی دولت حدود 30 میلیارد دلار است، گفت: مدیران بخش های مختلف کشور در ملاقات ها عنوان می کنند که در چند سال گذشته با محدودیت منابع و کمبود اعتبار مواجه بوده اند و این سوال در ذهن ایجاد می شود که پس این 118 میلیارد دلار و درآمدهای مشابه چگونه هزینه شده است.

وی ادامه داد: البته این حرف به معنای آن نیست که در دولت گذشته از درآمدهای ارزی سوءاستفاده شخصی شده بلکه نشان دهنده آن است که مدیریت منابع مالی ضعیف بوده و البته گاهی سوء مدیریت در منابع مالی اثرات بدتری نسبت به سوء استفاده شخصی بر جای می گذارد که نمونه آن بردن 2700 میلیون دلار توسط یک فرد است که بدلیل سوء مدیریت در سالهای قبل اتفاق افتاد.

معاون اول رییس جمهور در بخش دیگری از سخنان خود یکی از مهمترین موضوعات در بخش سیاست خارجی راپرونده هسته ای دانست و گفت: پرونده هسته ای و تعامل سازنده با دنیا از ابتدا در در دستور کار دولت یازدهم قرار گرفت و رییس جمهورشخصاً برای این موضوع وقت گذاشت زیرا برخی کشورها از موضع زور و بی احترامی با ملت ایران سخن گفته بودند و دست به تهدید و تحریم ملت ایران زده بودند.

جهانگیری تصریح کرد: دولت زبده ترین کارشناسان دیپلماسی کشور را بعنوان تیم مذاکره کننده انتخاب کرد و این کارشناسان با تجربه، توانستند در مقابل 6 قدرت بزرگ جهان به نحوی مذاکره کنند که آنها وادار شوند به حقوق ملت ایران اقرار کنند و این توانمندی تیم مذاکره کننده دولت برای خیلی ها غیرقابل تصور بود.

وی اضافه کرد: در همین مذاکرات اخیر در لوزان سوئیس، تعداد اعضای تیم مذاکره کننده آمریکا شامل اعضای حقوقی، کارشناسان امور هسته ای و سایر کارشناسانی که به سوئیس اعزام شده بودند بیش از 100 نفر بود و این در حالی است که کل تیم مذاکره کننده ایران به 20 نفر هم نمی رسید.

جهانگیری با اشاره به سپری شدن یک دوره مفصل مذاکرات و موفقیت های حاصل شده گفت: مقام معظم رهبری نسبت به جزئیات مذاکرات صورت گرفته اشراف کامل دارند و خوشبختانه امروز مذاکرات به نقطه‌ای رسیده است که می توانیم بگوییم در بسیاری از مسائل به تفاهم رسیده‌ایم.

وی افزود: حتماً تحریم های ظالمانه علیه ملت ایران باید به صورت کامل و یکجا لغو و در عین حال حقوق هسته ای کشورمان نیز حفظ شود.

معاون اول رییس جمهور با بیان اینکه دولت در شرایط تحریم کشور را به خوبی اداره کرد اظهار داشت: البته دولت خود را برای شرایط سخت‌تر هم آماده کرده و اینکه برخی می‌گویند دولت برای حل مشکلات به خارج چشم دوخته حرفی ناردست و غیرمنصفانه است زیرا در کشوی میز دولت برای حالتی که تحریم ها شدیدتر هم شود برنامه وجود دارد.

جهانگیری جمهوری اسلامی ایران را کانون ثبات و امنیت در منطقه توصیف کرد و افزود: امروز جهان اسلام با گرفتاریهای زیادی روبروست و کشتار بی سابقه ای در کشورهای منطقه نظیر عراق، سوریه و یمن جریان دارد و در این شرایط کشوری که می تواند کمک کند و ثبات و امنیت منطقه را سامان دهد جمهوری اسلامی ایران است.

وی با اشاره به نقش منفی اسرائیل و برخی کشورهای عربی و نیز گروههای تندرو آمریکایی در توافق هسته ای تصریح کرد: البته امکان اینکه در هر مقطعی این گروه های تندرو خللی ایجادکنند،وجود دارد اما ما به شرایط خوشبین هستیم و به شکل گیری توافق امیدواریم.

معاون اول رییس جمهور گفت: با فرض اینکه توافق میان ایران و کشورهای 1+5 صورت گیرد، یک آسیب این است که عده ای با سخنان خود مطالبات و توقعات مردم را بالا ببرند و اینگونه القاء کنند که از فردای توافق تمام مشکلات اقتصادی کشور حل می شود.

جهانگیری اضافه کرد: بالابردن توقع مردم بدون دلیل، در حقیقت به معنای ناامید کردن مردم است زیرا باید از لغو تحریم ها و شرایط پس از آن توقع معقول و منطقی داشته باشیم.

جهانگیری افزود: با لغو تحریم ها شرایط برای سرمایه گذاری شرکتهای خارجی در ایران فراهم می شود، فضا برای فعالیت بخش خصوصی باز و فرصت کار و سرمایه گذاری مهیا می شود اما باید در نظر داشت همه این اتفاقات نیاز به زمان دارد تا به نتیجه برسد.

معاون اول رییس جمهور به شرایط استان ایلام نیز اشاره کرد و با بیان اینکه با وجود ظرفیت ها و نعمت های خدادادی در این استان هیچ دلیلی برای محرومیت و عدم توسعه یافتگی وجود ندارد خاطر نشان کرد: این استان از اراضی کشاورزی و منابع نفت و گاز برخوردار است و زمینه توسعه و پیشرفت در این استان فراهم است .

وی با اشاره به برداشت کشورهای همسایه از میدان نفتی مشترک تصریح کرد: برداشت از میادین مشترک باید جزو‌ اولویت های ما باشد و این برای ما ننگ است که طرف مقابل بتواند بیشتر از ما برداشت کند.

دکتر جهانگیری عقب ماندن ایران در برداشت از منابع مشترک گازی در پارس جنوبی را از غصه های بزرگ برای کشور خواند و افزود: اینکه یک کشور کوچک بیش از ما در حال برداشت از منابع گازی مشترک در پارس جنوبی است بسیار ناراحت کننده است و باید به صورت جدی فعالیت در میادین مشترک را پیگیری کنیم.

وی اظهار امیدواری کرد با فعال شدن میادین نفتی ایلام ، شاهد توسعه پتروشیمی و سایر صنایع پایین دستی و تحول جدی در استان ایلام باشیم.

معاون اول رییس جمهور همچنین تبدیل منطقه مهران به منطقه آزاد را گامی موثر در جهت توسعه استان ایلام دانست و گفت: با تحقق این امر منطقه آزاد مهران با برخورداری از امتیازات و شرایط ویژه به مهمترین منطقه برای صادرات کالا به عراق تبدیل خواهد شد.

معاون اول رییس جمهور با انتقاد از عدم اجرای صحیح طرح هدفمندی و شیوه غلط توزیع یارانه در سالهای گذشته گفت: متاسفانه با روش های غلط مهمترین شرکتهای تولیدی کشور را زمین گیر کردند و شرکتهای تولید برق و آب که خود با مشکل مواجه هستند و باید به دنبال توسعه باشند را وادار کردند که از منابع خود برای پرداخت یارانه به مردم هزینه کنند.

 

نظر شما