عدالت؛

دیکتاتور تبرئه شد، رییس‌جمهور قانونی محکوم

۱۳۹۴/۰۲/۰۲ - ۰۰:۵۹:۴۳
کد خبر: ۲۷۹۴۱۷
دیکتاتور تبرئه شد، رییس‌جمهور قانونی محکوم
حسنی مبارک با آن که آلوده بودن دستانش به خون صدها جوان بی گناه بر کسی پوشیده نیست؛ بی گناه است و محمد مرسی اولین رییس جمهور قانونی مصر بعد از سی سال گناه کار و محکوم است.

گروه سیاسی برنا:‌ صبح دیروز آخرین جلسه دادگاه «محمد مرسی» رییس جمهور برکنار شده مصر برگزار شد. پیش از برگزاری دادگاه اغلب کارشناسان با توجه به احکام سنگینی که تا کنون نهاد قضائی مصر علیه سران اخوان المسلمین صادر کرده، معتقد بودند مرسی دست کم به اعدام محکوم خواهد شد.

جرم وی تحریک ماموران برای قتل معترضان در برابر کاخ ریاست جمهوری اتحادیه در 5 دسامبر 2012 اعلام شده بود. قاضی دادگاه جنائی قاهره مرسی همه متهمان را از اتهام قتل عمد تبرئه کرد و آنها را در اتهام قدرت نمایی گناه کار دانست. در این درگیری‌ها دست کم 10 نفر از جمله «حسینی ابو ضیف» خبرنگار کشته و ده‌ها تن دیگر زخمی شدند.

سر انجام «محمد مرسی» رئیس جمهور برکنار شده مصر در پرونده حوادث کاخ اتحادیه،  به تحمل 20 سال زندان با اعمال شاقه محکوم شد. همچنین «محمد البتاجی» و «عصام العریان» از دیگر رهبران اخوان المسلمین نیز حال و روزی بهتر از مرسی نداشتند و آن ها نیز به سرنوشت وی دچار شدند.

اما نکته جالب ماجرا اینجاست که چندی پیش حسنی مبارک رییس جمهور پیشین مصر که پرونده ای قطور با بیش از ۵۰ هزار صفحه داشت تبرئه گردید. پرونده ای که از اتهام قتل گرفته تا فساد مالی در آن پیدا می شد.

حسنی مبارک از تاریخ ۱۴ اکتبر ۱۹۸۱ که به مقام ریاست‌جمهوری مصر رسید، سه بار در انتخابات ریاست‌جمهوری، بدون این که رقیبی در برابرش باشد به پیروزی رسید و تا سال 2011 بر مسند ریاست جمهوری قدرت نمایی می کرد که در نوع خود بی نظیر است.

گفته می شود مبارک در این سال ها مبالغی هنگفتی را از بودجه کشور صرف هزینه های شخصی خود کرده، همچنین با اختلاص از بورس و بانک توانسته به میزان بالایی سود کسب کند. علاوه بر این اتهاماتی از قبیل کشتن صدها نفر در تظاهرات سال 2011 و شکنجه زندانیان به دستور سازمان سیا از دیگر اتهاماتی بود که علیه وی وضع شده بود.

پس از استعفا و برکناری دیکتاتور مخلوع مصر، محمد مرسی در انتخاباتی آزاد و قانونی به عنوان رییس جمهوری جدید مصر انتخاب می شود. اما  یک سال از ریاست جمهوری او نگذشته بود که با کودتایی غیر قانونی برکنار می شود و با اتهاماتی واهی وی را راهی زندانش می کنند.

حال مردم مصر به نظاره نشسته اند تا ببینند که سرنوشت این دو در دادگاه چیست که به ناگاه اعلام می شود حسنی مبارک با آن که آلوده بودن دستانش به خون صدها جوان بی گناه بر کسی پوشیده نیست؛ بی گناه است و محمد مرسی اولین رییس جمهور قانونی مصر بعد از سی سال گناه کار و محکوم است.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز