ایران و سوئد در صنعت خودرو همکاری می‌کنند

۱۳۹۴/۰۲/۰۲ - ۱۰:۴۰:۴۵
کد خبر: ۲۷۹۵۲۶
ایران و سوئد در صنعت خودرو همکاری می‌کنند
فرصت‌های همکاری مشترک درزمینه قطعه‌سازی خودرو در نشستی با حضور هیئت سوئدی در تبریز بررسی شد.

به گزارش سرویس اقتصادی برنا، رئیس گروه قطعات خودرو سوئد در این نشست با اشاره به حمایت‌های دولت اسکاندیناوی از توسعه فعالیت‌های خارجی گروه‌های خصوصی کشور سوئد، گفت: با توجه به وظیفه این گروه صنعتی در مورد تسهیل ارتباطات بخش خصوصی و دولت، سفر به ایران صورت گرفته است.

فردریک سیدال، بررسی فرصت‌های همکاری و آشنایی با بازار ایران را از مهم‌ترین علل حضور مدیران شرکت‌های سوئدی فعال درزمینه تولید قطعات خودرو در تبریز اعلام کرد.

وی افزود: مدیران هفت شرکت از ۳۰۰ شرکت عضو این گروه در این سفر، هیات را همراهی می‌کنند.

وی این سفر را گام اول در جاده ابریشم برای شناخت وضع موجود دانست و گفت: در سفرهای بعدی این گروه به صورت ریز و تخصصی، زمینه‌های افزایش همکاری‌های خودرویی را بررسی خواهد کرد.

رئیس ایرانی اتاق بازرگانی اسکاندیناوی هم با اشاره به رایزنی‌های صورت گرفته با مسئولان اتحادیه‌های تجاری و صنعتی کشور سوئد برای همکاری با ایران گفت: باوجود تحریم‌ها و محدودیت‌های موجود، شرکت‌های سوئدی علاقه‌مند به همکاری با ایران هستند.

دیلمی با اشاره به ابراز شگفتی اعضای گروه سوئدی از توانمندی‌های فنی و اقتصادی تبریز گفت: با توجه به اعتمادسازی صورت گرفته، زمینه شروع همکاری‌ها و گسترش روابط وجود دارد.

وی با اشاره به اینکه اتاق اسکاندیناوی در سال ۱۹۹۹ در سوئد راه‌اندازی و در سال ۲۰۰۲ در ایران دفتر نمایندگی دایر کرده است گفت: دفتر تبریز هم در سال ۲۰۱۰ شروع بکار کرده است.

نایب‌رئیس مرکز سرمایه‌گذاری آذربایجان شرقی هم با اشاره به ظرفیت‌های اقتصادی و فرصت‌های سرمایه‌گذاری استان و همچنین تسهیلات دولتی به سرمایه‌گذاران خارجی و یا سرمایه‌گذاری های مشترک در استان گفت: در صورت جذب سرمایه‌گذاری خارجی معافیت‌های مالیاتی اختصاص می‌یابد.

حسینی با اشاره به قوانین در حال تصویب در خصوص معافیت‌های پلکانی، گفت: به‌عنوان نمونه چنانچه یک شرکت ایرانی با مشارکت ۵ درصدی سرمایه‌گذار خارجی فعالیت کند، از ۱۰ درصد معافیت مالیاتی بهره‌مند می‌شود.

در این نشست تعدادی از فعالان استان درزمینه قطعه‌سازی خودرو با معرفی توانمندی‌های خود، همکاری با شرکت‌های سوئدی را خواستار شدند.

مبادله دانش فنی و اطلاعات بازار از خواسته‌های مدیران شرکت‌های تبریزی بود.

تبریز با ۳۰۰ واحد قطعه ساز درزمینه خودروهای سبک و سنگین، پارک صنعتی قطعات خودرو و خوشه صنعتی قطعات خودرو، قطب قطعه‌سازی خودروی کشور به شمار می‌آید.

نظر شما