جان کری:

توافق نزدیک است

۱۳۹۴/۰۲/۰۸ - ۰۹:۵۲:۵۹
کد خبر: ۲۸۰۹۳۷
توافق نزدیک است
وزیر امور خارجه آمریکا گفت: ایران و گروه 1+5 بیش از هر زمان دیگری به دستیابی به یک توافق جامع هسته‌ای نزدیک هستند.

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری برنا، جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا در سخنرانی‌اش در کنفرانس بازنگری معاهده منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای(NPT) در نیویورک با اشاره به تفاهم حاصل شده در لوزان سوئیس، اظهار کرد: ما و دوستانمان در گروه 1+5 به‌علاوه ایران به راه‌حل‌هایی رسیده‌ایم که در صورت نهایی و اجرا شدن تمام راه‌های ایران برای دستیابی به مواد هسته‌ای لازم برای ساخت سلاح هسته‌ای را مسدود خواهد کرد.

وزیر امور خارجه آمریکا ادامه داد: این توافق همچنین به جامعه بین‌الملل اطمینان خواهد داد که برنامه هسته‌ای ایران ماهیت کاملا صلح‌آمیز دارد.

کری یادآور شد: می‌خواهم بدانید که کارهای سخت هنوز به اتمام نرسیده‌ و برخی مسائل اساسی حل نشده باقی مانده‌اند اما ما در حقیقت بیش از هر زمان دیگری به توافق خوبی که دنبالش بودیم نزدیک هستیم. اگر به آن دست پیدا کنیم جهان امن‌تر خواهد بود.

وی همچنین گفت: ما همواره گفته‌ایم که هر توافقی با ایران بر اساس وعده‌ها و گفته‌ها نیست بلکه بر شواهد استوار خواهد بود. این توافق علاوه‌ بر این بر راستی‌آزمایی که مرکز اصلی روند ان‌پی‌تی و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی است بنا خواهد شد.

وزیر امور خارجه آمریکا تاکید کرد: راستی‌آزمایی در حقیقت قلب ان‌پی‌تی است و یکی از بهترین راه‌ها برای اینکه بتوانیم اهداف منع اشاعه خود را دنبال کنیم از طریق تقویت پادمان‌های آژانس است.

کری در ادامه هدف از مذاکرات هسته‌ای را مجاب کردن ایران به انجام تعهداتش توصیف کرد و گفت: اگر این مذاکرات با موفقیت به پایان برسد، بار دیگر ثابت خواهد کرد که دیپلماسی بهتر از درگیری است.

وی در بخش دیگری از سخنانش کره شمالی را بارزترین نمونه از بی‌توجهی به تعهدات جهانی در خصوص خلع سلاح و منع اشاعه توصیف کرد و گفت: آمریکا به همکاری با هم‌پیمانانش برای برقراری مذاکرات در این خصوص ادامه می‌دهد اما این اتفاق تنها در صورتی که پیونگ یانگ جدیت خود را نشان دهد ممکن خواهد بود.

جان کری و محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران اولین بار از زمانی که دو طرف توانستند به یک چارچوب کلی برای حصول توافق نهایی دست پیدا کنند عصر روز دوشنبه در حاشیه این کنفرانس با یکدیگر دیدار کردند.

نظر شما