رییس دفتر رییس جمهوری در دیدار هیات اقتصادی سوئیس:

سوئیس و اروپا از فرصت راهبردی کنونی برای توسعه روابط با تهران استفاده کنند

۱۳۹۴/۰۲/۰۸ - ۲۰:۴۲:۰۳
کد خبر: ۲۸۱۱۴۲
سوئیس و اروپا از فرصت راهبردی کنونی برای توسعه روابط با تهران استفاده کنند
شرایط کنونی و توانمندیهای ایران فرصت بزرگی برای سوئیس جهت سرمایه گذاری است و فهم و همکاریهای مشترک بین ایران و اروپا می‌تواند به حل بسیاری از مسایل و مشکلات کمک کند.

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری برنا، به نقل از پایگاه اطلاع رسانی دولت، «محمد نهاوندیان» رییس دفتر رییس جمهوری و سرپرست نهاد ریاست جمهوری روز سه شنبه و در دیدار هیات اقتصادی سوئیس، با تاکید بر جایگاه و مزیت های اقتصادی منحصر به فرد ایران، تصریح کرد: سوئیس و اروپا باید از فرصت راهبردی کنونی برای توسعه روابط با ایران در زمینه های مورد متنوع و مورد علاقه بهره گیرند.

نهاوندیان شرایط کنونی و توانمندیهای ایران را فرصت بزرگی برای سوئیس جهت سرمایه گذاری دانست و گفت: فهم و همکاریهای مشترک بین ایران و اروپا می تواند به حل بسیاری از مسایل و مشکلات کمک کند.

رییس دفتر رییس جمهوری در این دیدار به موضوع مذاکرات هسته ای اشاره و تصریح کرد: هر توافقی منوط به رفع کامل تحریمهای اقتصادی خواهد بود.

وی افزود: حصول توافق نهایی و اجرای صادقانه آن از سوی از طرف های غربی می تواند آزمایشی برای عزم سیاسی و مقدمه ای برای همکاری های گسترده تر بعدی در حل مشکلات منطقه باشد.

رییس دفتر رییس جمهوری به طرح های عظیم دولت در حوزه های حمل و نقل ریلی، هوایی و دریایی، انرژی، پتروشیمی ، آب و آب رسانی و مسایل زیست محیطی و انرژی های جایگزین اشاره کرد و اظهارداشت: سوئیس و دیگر کشورهایی اروپایی می توانند با مشارکت در اجرای این طرح های اولویت دار که جزییات آنها اعلام می شود، حضور فعالتری در ایران داشته باشند.

نهاوندیان افزود: همکاری و مشارکت سوئیس در عرصه بانکداری، دارویی، شیمیایی، پتروشیمی و صنعت توریسم می تواند قدم اول برای جهش به سمت جلو و همکاریهای گسترده تر باشد.

رییس دفتر رییس جمهوری با بیان اینکه دو کشور می توانند در زمینه صنعت توریسم ، پروژه های مشترکی را برای بازاریابی و فناوری داشته باشند، گفت: رفع مشکلات پرواز مستقیم میان دو کشور و حضور بیشتر گردشگران سوئیسی در ایران باعث می شود تا از نزدیک با ایران و فرهنگ غنی آن آشنا شوند، ایران واقعی را بشناسند و تفاوت آن را تصویر سازی های کاذب ببینند.

نهاوندیان در بخش دیگری از سخنان خود به کاهش سهم نفت در بودجه امسال دولت اشاره کرد و گفت: با برنامه ریزی های انجام شده تلاش گردیده تا سهم نفت در بودجه کشور کاهش یابد و هرگونه افزایش درآمدهای نفتی، در بخش توسعه زیرساخت ها سرمایه گذاری خواهد شد.

رییس دفتر رییس جمهوری همچنین به سیاستهای دولت برای تشویق بخش خصوصی جهت مشارکت فعالتر در اقتصاد اشاره کرد و گفت: بخش خصوصی در ایران فعال شده و سیاست دولت تقویت این بخش و فراهم کردن تسهیلات بیشتر برای فعالیت آنها است.

آگوستی نماینده شورای فدرال موافقتنامه های تجاری سوئیس و از مدیران ارشد سکو و سفیر سابق این کشور در تهران نیز که سرپرستی هیات سوئیسی در سفر به ایران را برعهده دارد ، با اشاره به اهمیت روابط ایران و اتحادیه اروپا بر گسترش هر چه بیشتر همکاریهای ایران با کشورهای عضو اتحادیه اروپایی در زمینه های مختلف اقتصادی و سیاسی تاکید کرد.

وی با بیان اینکه منافع دوجانبه بسیاری میان ایران و اروپا وجود دارد ، گفت: هیات اقتصادی سوئیس، یک هیات چندمنظوره بوده و در حال تهیه نقشه اقدام برای گسترش همکاریها با ایران هستیم .

سرپرست هیات اقتصادی سوئیس افزود: روابط تجاری ما با ایران از سال گذشته تاکنون رشد قابل توجهی داشته و این نشانه خوبی برای تحول و توسعه روابط است.

نهاوندیان همچنین پس از این دیدار و در جمع خبرنگاران ، حضور هیات 17 نفره از بخش های مختلف اقتصادی سوئیس را نشانه ای آشکار از علاقه و اشتیاق شرکتهای بزرگ و متنوع سوئیسی و اروپایی برای حضور و سرمایه گذاری در ایران دانست.

رییس دفتر رییس جمهوری با اشاره به حضور بازرگانان و فعالان اقتصادی و صنعتی و نمایندگان موسسات مالی و بانکی در این هیات اقتصادی سوئیس گفت: اعضای این هیات تماس و مذاکرات خوبی با بخش خصوصی ایران داشته اند و در یک فضای امیدواری نسبت به افق همکاریها، آماده سرمایه گذاری های گسترده در بخش های مختلف اقتصادی ایران هستند.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز