علی بیگدلی در گفت و گو با برنا:

کنگره نمی‌تواند در برابر توافق احتمالی ایستادگی کند

۱۳۹۴/۰۲/۱۳ - ۱۲:۲۴:۱۳
کد خبر: ۲۸۱۳۴۵
کنگره نمی‌تواند در برابر توافق احتمالی ایستادگی کند
بیگدلی: در صورت مانع تراشی کنگره بر سر لغو تحریم ها پس از حصول توافق به نظر نمی‌رسد که دیگر کشورهای هم پیمان آمریکا حاضر باشند که همراه با ایالات متحده، تحریم های ایران را ادامه دهند.

علی بیگدلی کارشناس سیاست خارجه در گفت و گو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری برنا، در خصوص مطرح شدن لایحه ای مبنی بر تبدیل توافق هسته ای به قرارداد توسط جمهوری خواهان مجلس سنای آمریکا و عدم تصویب آن، گفت: هفته گذشته وزیر امورخارجه کشورمان در دیدار با جان کری از وزیر امور خارجه آمریکا خواست تا در مورد مباحثی که کمیسیون روابط خارجی کنگره مطرح می‌شود توضیح دهد که جان کری در پاسخ گفت: نیازی نیست که جمهوری اسلامی ایران نگران این قضایا باشد زیرا تصمیم گیری در مورد توافق و قرارداد انحصارا در اختیار کاخ سفید و قوه مجریه است و بعید به نظر می رسد که این طرح به نتیجه برسد.

وی ادامه داد: بنابراین تصویب نشدن این لایحه در مجلس سنا از دخالت این مجلس در مذاکرات تا حد بسیار زیادی جلوگیری به عمل آورده است. در نهایت این مسئله که مانع کنگره بر سر راه مذاکرات بود تا حد بسیار زیادی برطرف شده است و تنها مسئله‌ای که بعد از آن باقی می ماند این است که کنگره با ترکیب حال حاضر آمادگی این را دارد تا دو تحریم اصلی نفتی و شبکه بانکی که در اختیارش است را لغو کند که همین مسئله و نامشخص بودن آن باعث شده تا بر روند پیش نویس قرارداد تاثیر بگذارد.

بیگدلی خاطر نشان کرد: البته براساس گزارشات نه چندان روشن از فضای حاکم بر ایالات متحده به نظر می‌رسد وضعیت خصومت آمیز کنگره تا حد زیادی کنار گذاشته شده است.

وی در خصوص احتمال همکاری سایر کشورهای 1+5 با آمریکا بر ادامه تحریم ایران در صورت مانع تراشی کنگره بعد از حصول توافق، اظهار داشت: در صورت مانع تراشی کنگره بر سر لغو تحریم ها پس از حصول توافق به نظر نمی‌رسد که دیگر کشورهای هم پیمان آمریکا حاضر باشند که همراه با ایالات متحده، تحریم های ایران را ادامه دهند. 

این کارشناس مسائل سیاسی تصریح کرد: در روزهای گذشته دیده‌ایم که وزیر امورخارجه آلمان گفته که «در بحث تحریم تا اینجا با آمریکا پیش آمدیم و اگر بخواهد ادامه پیدا کند خود آن ها به تنهایی باید این بار را به دوش بکشند زیرا تنها آمریکاست که با ایران مشکل دارد و ما مشکلی با آن ها نداریم.»  لذا با توجه به این صحبت ها و شرایط اقتصادی بحران آمیزی که در اتحادیه اروپا وجود دارد به نظر می رسد که در صورت تصمیم ایالات متحده بر ادامه تحریم‌های ایران بعد از توافق، پنج کشور راه خود را برای ادامه تحریم ایران از آمریکا جدا کنند.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز