عبدالرضا مصری:

ملت ایران پشت سر تیم مذاکره کننده است

۱۳۹۴/۰۲/۱۰ - ۱۱:۵۴:۲۷
کد خبر: ۲۸۱۵۳۷
ملت ایران پشت سر تیم مذاکره کننده است
نخستین اجلاس سراسری نام و نشان ماندگار به مناسبت روز ملی بزرگداشت خلیج فارس هم اکنون با حضور تعدادی از مسئولان در محل کاخ سعدآباد در حال برگزاری است.

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری برنا، در مراسم بزرگداشت روز ملی خلیج فارس عبدالرضا مصری نماینده سابق مجلس شورای اسلامی به اصالت و اهمیت خلیج فارس به عنوان کریدور انرژی جهان اشاره کرد و گفت: خلیج همیشه فارس، بیش از 230هزار کیلومتر مربع وسعت دارد و انتقال خواسته‌ها، کشتی‌ها و انسان‌ها را به اقیانوس هند و‌ آب‌های آزاد انجام می‌دهد، 3هزار کیلومتر مرز آبی خلیج فارس است که بیش از نیمی از آن متعلق به کشور ماست.

وی ادامه داد: امروز اهمیت این منطقه عمدتاً مربوط به منابع سرشار نفت و گازی است که در منطقه وجود دارد و هرجا منابعی است استکبار به آن چشم دارد.

مصری افزود: 35 درصد نفت جهان از خلیج فارس تأمین می‌شود و ذخایر شناخته شده خلیج فارس، بیش از 50 درصد ذخایر شناخته شده در جهان است و از هر 3 بشکه نفت در جهان دو بشکه از آنها از کشور ایران تأمین می‌شود.

این نماینده سابق مجلس شورای اسلامی افزود: 700 تا 800 میلیارد بشکه نفت ذخیره نفتی خلیج فارس و 70 تا 80 تریلیون مترمکعب گاز به اهمیت این منطقه اضافه می‌کند، بیش از 60 هزار چاه نفت در آمریکا وجود دارد که متوسط استخراج نفت در آنجا سه متر مکعب است. این در حالی است که در کل منطقه خاورمیانه 7هزار چاه نفت وجود دارد و متوسط برداشت نفت از آنها هزار متر مکعب است.

مصری خاطرنشان کرد: 20 منطقه گازی در دنیا وجود دارد که از مجموعه آنها 9 منطقه گازی در خلیج فارس است. بنابراین غنی‌ترین منطقه گازی دنیا در خلیج همیشه فارس است و فقط حوزه پارس جنوبی 8تریلیون مترمکعب گاز دارد.

نماینده سابق مجلس شورای اسلامی گفت: 10درصد نفت دنیا برای ایران است و بیش از 13 هزار کشتی تجاری، نفت‌کش و اقیانوس‌پیما از آنجا تردد دارد، 35 درصد مصرف دنیا از این منطقه تأمین می‌شود.

مصری به اهمیت خلیج فارس از بعد سیاسی آن نیز اشاره کرد و افزود: پس از پیروزی انقلاب اسلامی شورای همکاری خلیج فارس به دستور آمریکایی‌ها و انگلیسی‌ها تشکیل شد که هدف از آن مقابله با ایران در جهت حفظ منافع آمریکا بود. جمعیت این شورا 28 میلیون نفر است که شامل عربستان، کویت، قطر، بحرین و امارات است اما ایران و عراق عضو این شورا نیستند.

وی ادامه داد: از نظر قدرت نظامی در منطقه علی‌رغم تمام تبلیغات‌ها ایران تنها قدرتی است که امکان مقابله با تمام تهدیدات را دارد و این تنها یک شعار نیست. آمریکا در تمام کشورهای منطقه پایگاه دارد اما به لطف خدا و با همت و قدرت عزیزان کشورمان هیچ کدام از این پایگاه‌های آمریکایی‌ خارج از دسترس ما نیستند و گزینه‌های روی میز آمریکا فقط برای نقش بازی کردن است.

مصری با بیان اینکه 35 سال استخوان در گلوی آمریکایی‌ها هستیم، افزود: اگر آمریکا عرضه عملیات نظامی داشت آن را انجام می‌داد. ایران عزیز با تفکر بلند به دنبال زوایایی برای دفاع از کشور رفته است که امروز قادریم از تمام مناطق کشور شلیک داشته باشیم و این‌ها نقطه قوت کسانی است که با عزت و سربلندی پای میز مذاکره نشسته‌اند.

وی خاطرنشان کرد: این آمریکایی‌ها هستند که نیاز به مذاکره دارند تا از بن‌بست رها شوند و این طبع و خوی استکبار است. ما هم اکنون شاهد هستیم غیر دموکراسی‌ترین کشورها در حوزه خلیج فارس، قرار دارند اما آمریکا طرفدار کشورهای پادشاهی و قبیله‌ای است چرا که این نوع حاکمیت می‌تواند منافع آمریکا را در منطقه تأمین کند.

این نماینده سابق مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: دو منفعت بزرگ آمریکا در منطقه اول نفت منطقه است و دوم تقدیم دلارهای نفتی به آمریکا و خرید سلاح از آنها توسط کشورهایی که مردم سالار نیستند. ما شاهد هستیم وقتی بهار عربی آغاز می‌شود عربستان آن را در بحرین سرکوب می‌کند و ترس از موجی که در منطقه ایجاد خواهد شد باعث می‌شود مردم بحرین را سرکوب کند و در کشور عراق نیز کشتی آنها به گل نشسته است و امروز داعش را مأمور کردند که در عراق ایجاد مزاحمت کند.

مصری با اشاره به مذاکرات هسته‌ای کشورمان گفت: همین که پنج کشور از اروپا و آمریکا ماه‌ها وقت می‌گذارند و وزرای خارجه آنها یک طرف میز و روی یک کفه ترازو قرار می‌گیرند و ایران سربلند در کفه دیگر ترازو، این برای ما عزت و سربلندی است و تا این دو کفه به تعادل نرسد ملت ایران رضایتی برای انجام این امور نخواهد داشت.

وی ادامه داد: تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای بدانند گفت‌وگوها مورد تأئید ملت ایران است و 70 میلیون جمعیت ایران پشت سر آنها ایستاده‌اند و امیدوار هستیم از منافع کشور به خوبی دفاع کنند.

نظر شما