معاون حقوقی رئیس‌جمهور:

تغییر نام خلیج فارس برای کشورها مسئولیت بین‌المللی ایجاد می‌کند

۱۳۹۴/۰۲/۱۰ - ۱۳:۰۳:۲۹
کد خبر: ۲۸۱۵۵۱
تغییر نام خلیج فارس برای کشورها مسئولیت بین‌المللی ایجاد می‌کند
دیوان بین‌المللی دادگستری اعلام کرد هیچ کشوری نمی‌تواند نسبت به منافع کشور دیگر اظهار بی‌اطلاعی کند؛ بنابراین اگر از داخل یک کشور علیه کشور دیگری اقدام می‌شود، آن دولت و کشور مسئولیت پیدا می‌کنند.

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری برنا، الهام امین‌زاده ظهر امروز در مراسم گرامیداشت روز خلیج فارس با اشاره به اقداماتی که در داخل برخی از کشورها برای تغییر نام خلیج فارس انجام می‌گیرد گفت: بر اساس قوانین بین‌المللی کشور ما حق شکایت از این دولت‌ها را دارد.

وی در ادامه افزود: ایران از دیر باز دشمنان مختلفی داشته و آنها سعی کردند با ضربه زدن به فرهنگ و هویت ما تعرض خود را نهادینه کنند. دشمنان سعی کردند که مظاهر تمدنی ما را انکار کنند اما مردم ایران با تاسی از پیامبر اسلام (ص) که فرمود: وطن دوستی از نشانه‌های ایمان است، تلاش می‌کنند تا از وطن خود دفاع کنند.

امین زاده در ادامه با اشاره به اینکه 10 اردیبهشت روز اخراج پرتغالی‌ها از تنگه هرمز است بنابراین برای ما بسیار مهم است تاکید کرد: سازمان ملل متحد رسما از نام خلیج فارس استفاه می‌کند، اما برخی از کشورها با صرف بودجه‌های علمی و پژوهشی و رسانه‌ای سعی می‌کنند نام خلیج فارس را تغییر دهند، در حالی که در طول تاریخ نام خلیج فارس همیشه ثابت بوده و کسی تلاشی برای تغییر نام آن نداشته است.

معاون حقوقی رئیس جمهور خاطرنشان کرد: در دهه 50 میلادی و بعد از ملی شدن صنعت نفت کمپانی شرکت نفت ایران و انگلیس برای جبران شکست از ایران در ملی شدن صنعت نفت پروژه‌ای را برای تغییر نام خلیج فارس آغاز کرد. در دهه 60 میلادی رسما نام خلیج عربی مطرح شد و در این زمینه کتاب‌هایی هم نوشته شد. جمال عبدالناصر و رژیم بعث عراق نیز با ترویج روحیه افراطی عربی نام مجعول خلیج عربی را مطرح کردند و در این زمینه نقشه‌های مجعولی نیز تهیه شد اما سازمان ملل همه آن اسناد و نقشه ها را حذف کرد. حتی در سال 1991 سازمان ملل بابت اشتباهات در اسناد خود و استفاده از نام خلیج عربی رسما عذرخواهی کرد.

وی در ادامه تاکید کرد:‌ کشور ما باید از همه ظرفیت‌های حقوقی، علمی و رسانه‌ای خود استفاده کند و آماده مقابله با کسانی باشد که به نام خلیج فارس تعرض کردند. دستگاه‌های اجرایی نیز باید مانع ورود کالاهایی شود که نام خلیج فارس را تغییر دادند.

امین زاده در پایان اظهار کرد:‌ ما باید با کشورهای خلیج فارس همگرایی داشته باشیم و به آنها اعلام کنیم که استفاده از نام مجعول هیچ فایده‌ای ندارد و تاریخ قابل تغییر نیست.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز