معاون اول رییس جمهوری:

موضوع آب یکی از اصلی ترین محورهای برنامه ششم توسعه است

۱۳۹۴/۰۲/۱۴ - ۱۵:۳۱:۵۱
کد خبر: ۲۸۲۳۹۳
موضوع آب یکی از اصلی ترین محورهای برنامه ششم توسعه است
معاون اول رییس جمهوری با بیان اینکه موضوع آب یکی از محوری ترین برنامه های دولت تدبیر و امید در یکی دو سال گذشته بوده و در آینده نیز خواهد بود گفت: برنامه ششم توسعه بیش از آنکه به مسائل کلی بپردازد، برنامه ای مسئله محور است و یکی از اصلی ترین محورهای آن مسئله آب است.

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری برنا، اسحاق جهانگیری در مراسم افتتاح سد مخزنی بار در شهرستان نیشابور اظهار داشت: یکی از دلایلی که بیشتر برنامه های این سفر به پروژه ها و طرح های مربوط به آب  اختصاص یافت این است که موضوع آب امروز یکی از اصلی ترین مسائل کشور در مقطع فعلی است.

معاون اول رییس جمهوری ادامه داد: موضوع آب بخصوص برای استان خراسان رضوی از اهمیت فراوانی برخوردار است زیرا هم در بخش توسعه استان و هم در بخش شرب یکی از چالش های پیش روی این منطقه است.

وی با یادآوری اینکه سال گذشته شهر مشهد با مشکل تامین آب شرب مواجه بود خاطرنشان کرد: به لطف خدا امسال وضعیت بهتر است و سدهایی که امروز در این استان بازدید شد و نیز گزارشاتی که مدیران آب منطقه ای استان ارائه دادند نشان می دهد که در سال جاری وضعیت بهتر از سال قبل است اما نیاز امروز و آینده استان خراسان رضوی کارهای بیشتری را در این زمینه می طلبد.

جهانگیری با بیان اینکه دولت تدبیر و امید از ابتدا یکی از محوری ترین برنامه های خود را بر موضوع آب متمرکز کرد، گفت: این برنامه که با تاکید رییس جمهور دنبال شد هم در سالهای قبل و هم در سال های بعد یکی از محوری ترین برنامه ها و از جهت گیری های اصلی دولت یازدهم خواهد بود.

معاون اول رییس جمهوری در ادامه بر ضرورت مدیریت تامین و مصرف منابع آب تاکید کرد و گفت: وزارت نیرو پروژه های متعددی برای تامین منابع آب در دست اجرا دارد اما با محدودیت جدی که در بخش منابع آب در کشور وجود دارد علاوه بر این پروژه ها نیازمند انتقال آب از کشورهای دیگر نیز هستیم.

وی افزود: علاوه بر این باید به انتقال آب از دریای عمان، خلیج فارس و دریای خزر نیز فکر کنیم زیرا انتقال آب جدید به مرکز کشور یکی از مسائلی است که باید به طور ویژه مورد توجه قرار گیرد.

وی یکی از برنامه های جدی دولت را تمرکز بر آب های مرزی عنوان کرد و گفت: این موضوع با رعایت حقوق همسایگان خارجی دنبال می شود و سال قبل با مجوزی که از مقام معظم رهبری دریافت کردیم منابع مورد نیاز برای این کار از صندوق توسعه ملی تامین شده و قرار است طی 4 سال 8 میلیارد دلار به طرح های مهم در این بخش اختصاص یابد.

جهانگیری ادامه داد: امسال حداقل باید 3.5 میلیارد دلار در این طرح ها هزینه شود و بانک مرکزی نیز باید این اعتبارات را به نحو مطلوبی به ریال تبدیل کرده و در اختیار وزارت نیرو قرار دهد.

معاون اول رییس جمهوری با اشاره به ضرورت های موجود برای مدیریت مصرف آب نیز خاطرنشان کرد: شیوه فعلی مصرف در بخش کشاورزی شیوه صحیحی نیست اما خوشبختانه وزارت جهاد کشاورزی طرح های خوبی در دست اجرا دارد تا سیستم های سنتی آبیاری به سرعت به آبیاری نوین و تحت فشار تبدیل شود.

جهانگیری همچنین با اشاره به نامگذاری سال جدید تحت عنوان دولت و ملت ؛ همدلی و همزبانی تصریح کرد: باید در این سال با همدلی دولت، ملت و بخش های فرهنگی بر مشکلات کلیدی کشور تمرکز کنیم و مطمئناً با همراهی همه بخش ها قادر خواهیم بود در مدیریت مصرف آب کارهای سازنده ای انجام دهیم.

معاون اول رییس جمهوری همچنین ضرورت تجدید نظردر کشت برخی محصولات در مناطق کم آب را نیز مورد تاکید قرار داد و گفت: هم اکنون در برخی مناطق که با کمبود آب مواجه هستند محصولاتی کشت می شود که نیاز به آب فراوان دارد و این موضوع حتماً باید اصلاح گردد.

وی اضافه کرد: در بخش صنعت نیز لازم است فناوری های جدیدی بکار گرفته شود تا آب کمتری مورد استفاده قرار گیرد؛ ضمن آنکه نباید از منابع آب بصورت یکبار مصرف استفاده شود بلکه حتماً باید آب استفاده شده به چرخه مصرف باز گردد و پساب در اختیار بخش های صنعتی قرار گیرد.

جهانگیری تصریح کرد: لازم است مردم در مصرف آب مورد نیاز خانگی نیز حداکثر صرفه جویی را مدنظر قرار دهند و برای استفاده بهینه از آب تشویق شوند.

وی با بیان اینکه بخشی از مردم جزو مشترکین پر مصرف هستند،خاطرنشان کرد: این موضوع در دولت مورد بحث قرار گرفت و به این نتیجه رسیدیم که حتما باید راهکارهایی برای جلوگیری از مصرف بی رویه مشترکین پر مصرف پیدا شود و از طریق اصلاح تعرفه پرمصرف ها نسبت به جلوگیری از این رفتار آنها اقدام شود.

معاون اول رییس جمهوری، استان خراسان رضوی را یکی از کانون های مهم توسعه دانست و افزود: این استان می تواند در بخش توسعه صنعت و کشاورزی شرایط بهتری داشته باشد که لازمه تحقق این امر، مدیریت مصرف منابع و استفاده بهینه از منابع است.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز