سخنگوی وزارت امور خارجه:

ایران به عنوان کشوری موثر در مذاکرات صلح سوریه حضور دارد/ سفر رییس جمهوری چین به ایران در برنامه است

۱۳۹۴/۰۲/۱۶ - ۰۹:۴۱:۵۳
کد خبر: ۲۸۲۸۱۲
ایران به عنوان کشوری موثر در مذاکرات صلح سوریه حضور دارد/ سفر رییس جمهوری چین به ایران در برنامه است
متاسفانه شاهد این هستیم که 40 روز از تجاوز نظامی ائتلاف به یمن می‌گذرد و شاهد کشته شدن و مجروح شدن مردم بی‌گناه این منطقه هستیم.

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری برنا، مرضیه افخم سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به خبرنگار سیاسی خبرگزاری برنا، در خصوص برگزاری مذاکرات صلح سوریه در ژنو با حضور ایران گفت: ما محور گفت و گوهای مربوط به سوریه را در ژنو از قبل اطلاع رسانی کرده بودیم؛ این مشورت ها به صورت دوجانبه است و نماینده دبیر کل سوریه این نشست را ترتیب دادند. مشورت ها از روز گذشته آغاز شده و تا چند هفته دیگر ادامه خواهد داشت. ایران به عنوان کشور موثر در منطقه که همواره با ارایه راهکار سیاسی خواستار حفظ حقوق مردم سوریه بوده طرف مشورت است. این نشست به صورت اجلاس بین المللی برگزار نمی شود. در این نشست سفرای کشورهای همسو حضور دارند ولی ممکن است که در آینده از ایران کارشناسانی نیز به این گروه ملحق شوند.

وی در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار برنا درباره سفر رییس جمهوری چین به تهران گفت: سفر رییس جمهوری چین در برنامه دو کشور وجود دارد. دو طرف در حال رایزنی هستند ولی زمان آن مشخص نشده است.

افخم درباره تجاوز عربستان به یمن اظهار داشت: متاسفانه شاهد هستیم که چهل روز از تجاوز اعتلاف می گذرد و شاهد کشته شدن و مجروح شدن مردم بی دفاع یمن هستیم. تاسیسات در معرض نابودی قرار گرفته و انتظار داریم جامعه جهانی توجه ویژه ای را برای جلوگیری از این حملات انجام دهند. متاسفانه محاصره یمن به دست کشورهای متجاوز باعث ایجاد مشکل در امور اولیه مردم شده است. ایران رایزنی با کشورهای مختلف را برای رسیدگی به این موضوع و ارسال کمک های انسان دوستانه دنبال می کند.

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره ادعاهای اخیر خزانه داری آمریکا در خصوص لغو تحریم ها گفت: موضع وزارت امور خارجه درباره این ادعاها بارها تکرار شده و ما مخالف هرگونه زیاده خواهی هستیم. تیم مذاکره کننده هسته ای در پشت میز مذاکره انجام می دهند و آن چیزی که در متن جامعه درج شود، تعیین کننده خواهد بود و این اظهارات جنبه تبلیغاتی داشته و تاثیری در تحقق حقوق مردم نخواهد داشت.

افخم درباره خطوط قرمز بازرسی های آژانس در ایران گفت: موضوع مذاکرات همواره مشخص بوده و تا قبل از تنظیم متن توافق جامع نظرات قطعی نیست. ایران صرفا در چارچوب حفظ حقوق در مذاکرات حضور خواهد داشت و همواره خطوط قرمز خود را صریح بیان کرده است.

وی در ادامه درباره اظهارنظرات عربستان درباره اینکه ایران یک مشکل برای منطقه است، اظهار کرد: بیان نظرات مقامات عربستانی بر پایه یک تحلیل اشتباه است و متاسفانه این تحلیل اشتباه مانع جدی در شکل گیری ثبات در منطقه شده است. امیدواریم تحریم های اشتباه را کنار بگذارند زیرا ایران خواهان صلح و ثبات در منطقه است و این تحلیل های اشتباه قطعا در منطقه تشدد ایجاد خواهد کرد.

مرضیه افخم درباره اینکه اگر مذاکرات به نتیجه نرسد موضع ایران چه خواهد بود، گفت: مقامات عالی رتبه کشور همه سناریوهای ممکن را در نظر دارند؛ اگر توافقی حاصل شود قطعا نتایج خوبی خواهد داشت اگر به نتیجه نرسیم سناریوی آن بررسی شده و اگر در مذاکرات متوقف شویم باز هم این سناریو تنظیم شده و تمام سرنوشت کشور به توافق هسته ای گره نخورده است و اظهار نظرات مختلف یک نوع شانتاژ تبلیغاتی است.

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره حضور مستشاری ایران در عراق بیان کرد: حضور مستشاری ما در عراق به درخواست دولت عراق بوده و تغییری در روند مشورت ها ایجاد نشده است.

افخم درباره ممانعت جنگنده های عربستان از ارسال کمک های انسان دوستانه به یمن اظهار کرد: متاسفانه شاهد اقدام کاملا غیرانسانی و ضدانسانی بودیم و تداوم این کار مانع از ارسال کمک به یمن شد. ما در حال حاضر با سلیب سرخ در حال رایزنی هستیم و محاصره یمن اقدامی غیرقابل بخشش است و قطعا در حافظه ملت های عرب باقی خواهد ماند. ایران راهکارهای مختلف را برای بحران یمن دنبال می کند و باید تلاش کنیم منطقه را از جنگ و تنش دور کنیم و عقل و منطق حکم می کند کشورهای خواهان صلح نیز به این اقدام بپیوندند.

وی درخصوص توقیف کشتی در دریای ایران گفت: این مسئله جنبه حقوقی دارد و نباید جنبه های سیاسی را به این مسئله گره بزنیم. این کشتی حکم قضایی داشته، به سازمان گمرکات ما اعلام کردند که دستور توقف بدهد ایران هم آن را اجرایی کرد. کشتی در بندرعباس است و مذاکره بین شاکی خصوصی در جریان است و تا دو روز آینده حل و فصل خواهد شد. بیست و چهار تن از کارکنان این کشتی آزاد هستند؛ محدودیتی برای آن ها وجود ندارد و از نظر ما مشمول توقیف نیستند.

وی با اشاره به حضور هیات نفتی آمریکایی در ایران گفت: وزارت نفت اعلام کرد که هیات نفتی آمریکایی به ایران آمدند؛ ما گزارشی در این زمینه نداریم اما تردد شرکت های خصوصی و تجاری برای گسترش روابط با ایران منعی ندارد مگر اینکه جنبه غیرقانونی داشته باشد مانع از آن خواهیم شد.

وی درباره سفر رییس جمهوری فرانسه به عربستان بیان کرد: همواره حضور کشورهای خارجی در منطقه موجب بی ثباتی شده و این بی ثباتی به ناامنی و اختلاف نظر منجر می شود. امیدواریم با هشیاری کشورهای منطقه از دخالت کشورهای بیگانه جلوگیری شود و بهتر است که کشورهای غربی برای حضور در منطقه نگاهی به گذشته خود داشته باشند و بدانند که از این اقدامات نتیجه ای حاصل آنان نخواهد شد.

مرضیه افخم با اشاره به گفت و گوی امیر عبداللهیان با روسیه در بحث یمن گفت: مذاکرات با روسیه به دلیل نگاه هم سو داشتن ما با روسیه در بحران یمن بوده و راهکار سیاسی محور گفت و گوهای ما است. ما همواره به مشورت با کشورهای مختلف در بحث یمن ادامه خواهیم داد و امیدواریم با همکاری کشورهای مختلف شاهد ارسال کمک بیشتر به یمن و رای زنی برای حل بحران این کشور باشیم.

وی درباره مذاکرات هفته آینده در وین بیان کرد: هفته آینده آقای عراقچی و تخت روانچی با هلگا اشمیت نماینده عالی سیاست خارجی اتحادیه اروپا در وین مذاکره خواهند داشت. آخر هفته گروه 5+1 نیز به آن ها ملحق می شوند و اگر ضرورتی باشد وزرا هم اعزام خواهند شد البته بستگی به روند تدوین پیش نویس دارد. ورود ریز به ریز به نگارش از نیویورک شروع شده و در وین قالب و شکل توافق جامع بررسی می شود.

مرضیه افخم در خصوص روابط دو کشور ایران و عراق اظهار داشت: رییس جمهور عراق هفته بعد سفری به ایران خواهد داشت. روابط جمهوری اسلامی ایران و عراق یک روابط همه جانبه در همه سطوح است. گفت و گوهای خوب و فراگیری را دو کشور در حوزه های سیاسی تجاری و فرهنگی شروع کردند و روند بسیار خوبی دارد در عین حال دو کشور مشورت های نزدیکی پیرامون مسایل منطقه و راه های مبارزه با تروریسم و چگونگی مبارزه با گسترش آن دارند. این سفر مهمی است که چندین وزیر رییس جمهور عراق را همراهی می‌کنند و با نزدیک شدن سفر، اطلاعات جزئی آن را خواهم گفت.

وی در خصوص چهار سال بحران سوریه گفت: از ابتدای بحران سوریه ایران راهکاری مناسب برای حل این موضوع داشت علاوه بر این طرحی را هم با اولین نماینده دبیر کل سازمان ملل در امور سوریه مطرح کردیم که گفت و گو هایی هم صورت گرفت. همچنان جمهوری اسلامی ایران به راهی سیاسی مبتنی بر حق مردم سوریه برای تایین سرنوشت خود و گفت و گو با گروه های سوری تاکید دارد. در گفت‌وگوهای جدیدی که با نماینده دبیر کل سازمان ملل آغاز شده است ما نیز حضور داشتیم و قرار است که دوباره مشورت ها شروع شود و با تجمیع نظرات راهکارهای جدیدی از سوی طرفین مذاکرات ارائه شود.

افخم در خصوص آغاز نگارش متن توافق نهایی تصریح کرد: نگارش متن توافق نهایی همراه با جزئیات در نیویورک آغاز شده است  و در وین قالب و شکل توافق جامع و چگونگی نگارش مورد بحث بوده است ولی ورود به بندهای توافق از نیویورک شورع شد. در بحث مذاکرات هم این قالب مورد مذاکره قرار گرفت که چگونگی متن تعیین شد.

وی در خصوص مذاکرات پیرامون توافق الجزایر در سفر رییس جمهور عراق به ایران و مسئله مرزبندی‌های جغرافیایی میان دو کشور گفت: این توافق نامه یک بحثی است که گفت و گوهای کارشناسی بسیار فراگیر و متعدد روی آن انجام شده و هنوز هم بخش هایی از آن در حال صورت گرفتن است و اینکه در این سفر نهایی می شود یا خیر نمی‌توان نظر قطعی داد.

سخنگوی وزارت امور خارجه در مورد آخرین پیگیری ها در مورد حادثه تلخ جده اظهار داشت: موضوع از طرف سرکنسولگری ما در جده با مسوولین ذیربط و اجرایی در دست پیگیری است و هنوز خبری قطعی به ما اعلام نشده است ولی در عین حال از طرف ما به صورت جدی دنبال می شود که قول هایی که به ما دادند عملی شود لذا پس از صدور حکم خاطیان در مورد بحث تعلیق سفر حج و لغو آن تصمیم گیری می‌کنیم.

 وی در خصوص حضور شرکت‌های آمریکایی برای حضور در ایران گفت: شرکت های خصوصی و کشورهای غربی و آسیایی در طی یکسال گذشته برای حضور در ایران تلاش هایی کرده اند، به طور نسبی شاهد هستیم که آن ها برای رای زنی های اولیه جهت همکاری در آیندهبه ایران سفرهایی داشته‌اند و این محدود به آمریکا نیست و کشورهای مختلفی که زمینه همکاری با ما را داشته اند و دارند نیز در بین آن ها حاضرند.

افخم در خصوص صحبت های آقای عراقچی مبنی بر وجود یک فاصله زمانی از زمان پایان نگارش توافق تا آغاز اجرای آن تصریح کرد: همان‌طور که آقای عراقچی گفته است از روزی که توافق انجام می شود تا روزی که اجرای آن آغاز می‌شود فاصله ای خواهد بود که ما نیاز داریم مقدماتی را مهیا کنیم و طرف های مقابل هم فرصتی برای اجرای تعهدات خواهند داشت که این تا یک روز مشخص خواهد بود. زمان شروع اجرای تعهدات از سوی دو طرف در یک روز خواهد بود.

 

نظر شما
نظرات
هومن فلاح
|
-
|
۰۹:۴۱ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۶
0
0
بسم الله...
زنده باشید
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز