جهانگیری در مراسم افتتاحیه بیستمین نمایشگاه بین المللی نفت:

دولت با رعایت خطوط قرمز مصمم به ادامه گفتگوهای هسته‌ای است

۱۳۹۴/۰۲/۱۶ - ۱۹:۳۵:۱۸
کد خبر: ۲۸۳۰۱۳
دولت با رعایت خطوط قرمز مصمم به ادامه گفتگوهای هسته‌ای است
دولت تدبیر و امید مصمم است با رعایت خطوط قرمز و حقوق حقه ملت ایران گفتگوهای خود را با کشورهای ۱+۵ ادامه دهد /از هم اینک نشانه های بارزی از تمایل شرکت های بزرگ و کشورهای اروپایی برای حضور پررنگ در عرصه صنایع پتروشیمی، گاز و نفت پیداست.
 

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری برنا، به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دولت، معاون اول رییس جمهور با تاکید براینکه دولت تدبیر و امید مصمم است با رعایت خطوط قرمز و حقوق حقه ملت ایران گفتگوهای خود را با کشورهای 1+5 ادامه دهد گفت: از هم اینک نشانه های بارزی از تمایل شرکت های بزرگ و کشورهای اروپایی برای حضور پررنگ در عرصه صنایع پتروشیمی، گاز و نفت پیداست و در صورتیکه در گفتگوهای هسته‌ای به توافق مورد نظر دست پیدا کنیم، این همکاری ها شکل بنیانی تری به خود گرفته و همگی شاهد این همکاری های تاثیر گذار بین المللی در تامین و امنیت انرژی مورد نیاز جهان و تولید بیشتر کالاهایی با منشاء نفتی خواهیم بود.

 

 

 


متن کامل سخنان معاون اول رییس جمهور در این مراسم بدین شرح است:
مقدم میهمانان گرامی که از نقاط مختلف دنیا در این نمایشگاه شرکت نموده­اند و همچنین همه صنعتگران، پژوهشگران، مدیران، متخصصان و سازندگان تجهیزات صنعت نفت و گاز را گرامی می­دارم و خیر مقدم می گویم.
دولت تدبیر و امید با اتخاذ سیاستهای عالمانه متکی بر دانش و تجربه به توفیقات خوبی دست یافته است. گرچه مشکلات پیش آمده گذشته ناشی از تحریم های ظالمانه و نیز سوء مدیریت بوده، ثبات اقتصادی و امید به آینده را به کشور بازگردانده و با مهار تورم و کاهش آن از 40 درصد به 15 درصد، رشد اقتصادی کشور که در سالهای 91 و 92 منفی بوده است ، در سال 93 به 3 درصد رسید.

 


*افزایش صادرات غیرنفتی، تامین منابع مالی مورد نیاز علاوه بر رشد بودجه عمرانی دولت، رشد 40% سهم تسهیلات ریالی بانکها درسال 93، منابع صندوق توسعه ملی و استفاده از فاینانس های خارجی بخشی از منابع مورد نیاز را تامین کرده ، گشایش اعتبار طرح‌های بسیار مهم در بخش نفت، گاز، پتروشیمی، پالایشگاه، راه و صنایع بزرگ تولیدی از دیگر دستاوردهای دولت یازدهم در این مدت است.


*مهمترین دستور کار دولت برای سال 94 نیز رونق بخشیدن به فضای اقتصادی کشور می باشد که این مهم با بهبود فضای کسب و کار، و رفع موانع تولید و سرمایه گذاری و حمایت از صادرات کالا و خدمات میسر خواهد شد. بخش های پیشرو اقتصادی نظیر نفت، گاز و پتروشیمی علاوه بر رشد و تحول در سایر بخش های اقتصادی به تحرک وادار می کنند.


بهادادن به تولید ملی یک شعار نیست بلکه الگویی مطلوب برای توسعه ملی است
به هر حال بهادادن به تولید ملی و مصرف تولیدات ملی یک شعار نیست، بخشی از یک الگوی مطلوب و درعین حال ممکن برای توسعه ملی است.


البته باید نسبت به این مطلب نیز آگاه باشیم که ما چاره‌ای جز پیوستن به زنجیره تولید و توزیع نداریم و اگر می‌خواهیم در این عرصه حضور داشته باشیم باید بتوانیم رقابت کنیم و برای اینکه رقابت کنیم باید کارآمدی و بهره‌وری خودمان را بالا ببریم که لازمه آن افزایش سطح دانش‌ و آگاهی است. باید مدیران متناسب با چنین شرایطی در بنگاه های تولیدی و صنعتی کشور مستقر شوند.


به یک تعبیر، این نمایشگاه، پنجره و چشم اندازی گسترده برای رصدکردن تحولاتی بنیانی است که از ابتدای شروع به کار دولت تدبیر و امید شکل گرفته و اینک با بهره گیری از ظرفیت های پویای ملی و تعاملات جهانی در مسیر رسیدن به شکوفایی است. این منظری از بازاری جذاب با شرایط مساعد اقتصادی تولید نفت و فرآورده هایی با منشاء نفت و گاز است. تلاش دست اندرکاران صنعت نفت در دولت تدبیر و امید، تحقق یافتن هدف ها و آرمان های منعکس در سند چشم انداز 1404(مطابق 2025میلادی) با بهره گیری از مبانی اقتصاد مقاومتی است، یعنی:صیانت از منابع نفت و گازبا اولویت توسعه و بهره برداری از میدان های مشترک نفت و گاز- پرهیز از خام فروشی و افزایش ارزش افزوده از طریق تکمیل زنجیره های ارزش صنعت نفت، گاز و پتروشیمی؛ ـ مقابله با ضربه پذیری درآمد حاصل از صادرات نفت و گاز از طریق انتخاب مشتریان راهبردی و ایجاد تنوع در روش های فروش ـ مدیریت انرژی وتوسعه تولید کالاهای دارای بازدهی بهینه؛


ـ تکیه بر توان داخلی و استفاده حداکثری از کالاها و محصولات ساخت داخل به جای کالاهای مشابه خارجی و پویاسازی بخش خصوصی در صنایع پایین دستی.


صنعت نفت باید با بهره گیری از این اصول و همچنین مولفه­های دیپلماسی انرژی و تعهد به تامین امنیت انرژی جهان به بهترین شیوه های ممکن بکوشد، همکاری کشورها و شرکت های بزرگ صاحب تکنولوژی های نوین و نهادهای بین المللی سرمایه گذار را جلب کند. انتظار داریم پس از ارائه مدل قراردادهای نفتی جدید- که برمبنای واقعیت های بازار به شدت رقابتی شده در جهان امروز تدوین شده - سرمایه گذاری در صنایع نفت و گاز ایران چنان جذاب شود که صنعت نفت کشور در مدت کوتاهی بتواند سرمایه خارجی مورد نیاز را جذب کند و در مقابل، تجربه های به دست آمده صنعت نفت را که از اجرای پروژه ها در شرایط سخت ناشی از تحریم های ظالمانه کسب شده صیانت نموده و در اختیار شرکای راهبردی خود بگذارد.


یکی از این تجربه های گرانسنگ، اجرای بزرگ ترین تاسیسات صنعتی تاریخ ایران یعنی تکمیل توسعه فاز دوازدهم میدان گازی پارس جنوبی بود. با رسیدن این فاز به بهره برداری و سایر طرح های دیگر به میزان 125 میلیون مترمکعب گاز در روز در سال 93 به تولیدات کشور اضافه شد و شهروندان ایرانی، زمستانی را بدون دغدغه کمبود گاز و انرژی برق تولید شده از گاز طبیعی، پشت سر گذاشتند.


پارس جنوبی به تنهایی 40 درصد منابع گازی ایران را در خود دارد
پارس جنوبی به تنهایی 40 درصد منابع گازی ایران یعنی بیش از 14.2 تریلیون مترمکعب گاز و 19 میلیارد بشکه میعانات گازی را در خود دارد. این ثروتی عظیم است که فرصتی را برای توسعه دهندگان ایرانی و شرکای احتمالی خارجی فراهم می کند که در زنجیره تولید گاز و تبدیل آن به فرآورده و محصولات پتروشیمیایی، ثروت عظیمی به دست آورند. در پرتو چنین همکاری هایی است که فازهای اولویت بندی شده بعدی پارس جنوبی در زمان پیش بینی شده به بهره برداری می رسند و تولید گاز از این میدان به بالای 800 میلیون مترمکعب در روز خواهد رسید.


اکنون سهم گاز در سبد انرژی کشور به 70 درصد می رسد. با افزایش تولید گاز، اتفاق های خوش آیند دیگری نیز می افتد؛ از جمله: ـ گازرسانی به نقاط محروم و روستاهای کوچک طی دوره ای سه ساله ـ دسترسی به بازارهای جدید صادرات گاز با اولویت کشورهای همسایه و همجوار ـ افزایش خوراک مجتمع های پتروشیمی و به دنبال آن افزایش صادرات محصولات پتروشیمی ـ ورود به بازار تولید LNG برای صدور گاز به بازارهای دوردست؛


یک بحث مهم اقتصاد مقاومتی در صنعت نفت ایران، توسعه سریع میدان های مشترک نفتی و گازی میدان های جدید با بهره مندی از مشارکت فنی و مالی شرکت های بزرگ و معتبر داخلی و بین المللی است. به عنوان نمونه برنامه تولید 700 هزار بشکه نفت در روز با بهره برداری از میدان های غرب کارون مورد نظر دولت است. در کنار آن بهره مندی از فناوری های مدرن امروز برای افزایش ضریب بازیافت نفت، نوسازی تاسیسات میدان های در دست بهره برداری نیز باید مد نظر باشد. این خود می تواند زمینه ای گسترده برای تعامل های بیشتر بین المللی در تأمین انرژی مورد نیاز و حفظ امنیت انرژی جهان باشد.


ایران مصمم است پس از توافق هسته ای به سرعت جایگاه خود را در بازارهای نفت جهان باز پس گیرد
ایران مصمم است در زمانی کوتاه پس از امضای توافق هسته ای ظرفیت تولید نفت خود را در کوتاه ترین زمان ممکن به میزان تولید قبل از تحریم ها برساند و جایگاه خود را در بازارهای نفت جهان باز پس گیرد و با توان های موجود در صنعت نفت ایران و ظرفیت های فنی و تخصصی، این کار شدنی است و می تواند چارچوبی برای همکاری های بین المللی باشد.


با شتابی که صنعت نفت در دولت تدبیر و امید، و به رغم تمام تحریم های ظالمانه بین المللی گرفته، امسال یک طرح دیگر این صنعت محقق می شود: با راه اندازی فاز نخست پالایشگاه ستاره خلیج فارس، ایران به خودکفایی در تولید بنزین می رسد و امکان صدور بنزین به بازارهای دیگر را برای نخستین بار پیدا می کند. ایجاد این پالایشگاه و بهره برداری از محصولات آن و همچنین تولید بنزین"یورو4" در تهران و کلانشهرها از گام های اساسی صنعت نفت در حفاظت از محیط زیست است.


با استفاده از ظرفیت بند ق تبصره 2 قانون بودجه سال 1393 که در قانون رفع موانع تولید دائمی شده است باید طرح های مرتبط بالادستی نفت و گاز و بهینه سازی مصرف سوخت به تصویب شورای اقتصاد رسیده است که بهترین آنها عبارتند از:


احیای عملیات سوآپ با استفاده از موقعیت ژئوپولتیک و ژئواستراتژیک کشور، ارتقاء صنعت نفت ایران به صنعتی سرآمد و روزآمد با تکیه بر توان داخلی و تعاملات و همکاری های بین المللی، ورود گسترده به بازارهای بین المللی نفت، گاز و پتروشیمی و فرآورده ها و توسعه پایانه های صادراتی نفتی از جمله فعالیت های آینده صنعت نفت ایران باید باشد که در این راه همکاری سازمان ها و شرکت های معتبر داخلی وبین المللی صاحب تکنولوژی برتر و سرمایه مورد انتظار است. با اجرای این سیاست ها و جذب مشارکت های بین المللی، شرکت های داخلی این امکان را پیدا می کنند که به شریکان منطقه‌ای و همکار شرکت های بزرگ بین المللی تبدیل شوند. از هم اینک نشانه های بارزی از تمایل شرکت های بزرگ و کشورهای اروپایی برای حضور پررنگ در عرصه صنایع پتروشیمی، گاز و نفت پیداست و نمایشگاه حاضر مکانی مناسب برای بازبینی و بررسی امکان های همکاری و مشارکت بر مبنای توانمندی ها، فناوری های در دسترس است.


در صورتیکه در گفتگوهای هسته ای به توافق مورد نظر دسترسی پیدا کنیم که به نظر ما اگر غربی های بر اثر فشارهای رژیم صهیونیستی و برخی کشورهای عرب منطقه به زیاده خواهی دست نزنند به توافق خواهیم رسید که با پایان تحریم ها ، این همکاری ها شکل بنیانی تری به خود بگیرد و همگی شاهد این همکاریهای تاثیرگذار بین المللی در تامین و امنیت انرژی مورد نیاز جهان و تولید بیشتر کالاهایی با منشاء نفتی باشیم.
 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز