با حضور وزرای خارجه ایران و آفریقای جنوبی

دوازدهمین اجلاس کمیسیون مشترک ایران و آفریقای جنوبی افتتاح شد

۱۳۹۴/۰۲/۲۰ - ۰۹:۲۹:۱۹
کد خبر: ۲۸۳۷۴۱
دوازدهمین اجلاس کمیسیون مشترک ایران و آفریقای جنوبی افتتاح شد
صبح امروز محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران میزبان وزیـر خارجه آفریقای جنوبی و مقامـات ارشد چندین وزارتخانه اقتصادی و تجاری و پنج نماینده پارلمان آن کشور بود تا دوازدهمین اجلاس کمیسیون مشترک دو کشور را افتتاح کند .

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری برنا، وزیـر امور خارجه کشورمان در نطق افتتاحیه خود ضمن ممتاز بـر شمردن روابـط دو کشور ابراز اطمینان کرد: با استفاده از ظرفیت های موجود می توان شاهد گسترش روابط دوجانبه در همه زمینه ها باشیم .

ظریف با برشمردن ظرفیت های دو کشور در زمینه علوم و فناوری ، انرژی ، صنایع و معادن و حمل و نقل ، کشاورزی و محیط زیست افزود: آفریقا از اولویت های ما برای همکاری تجاری و اقتصادی است که در این زمینه کشور آفریقای جنوبی از جایگاه ویژه ای برخوردار است .

وزیر خارجه کشورمان با اشاره به نقش مهم بخش خصوصی در ارتقاء مناسبات دو کشور بر برداشتن موانع و هموار کردن راه برای آنان تأکید کرد .

ظریف صلح و امنیت جهانـی را از دغدغه هـای مشترک دو کشور برشمرد و افزود: در چارچوب روابط دوجانبه و همکاری های بین المللی نیز این دغدغه مشترک را پیگیری خواهیم نمود .

در ادامه ماشابانه وزیر خارجه آفریقای جنوبی ضمن تشکر از میزبانی ایران، افزود: ما برای ارتقاء روابط سیاسی و تقویت مناسبات اقتصادی و همکاری های استراتژیک به ایران آمده ایم .

وزیر خارجه آفریقای جنوبی افزود: ما هیچگاه از تحریم علیه ایران حمایت نکرده ایم و آن را غیر منطقی و غیر قانونی می دانیم .

ماشابانـه ضمن تأکید بر اتخاذ راه حل سیاسی برای بحران یمن اظهار داشت: حملات نـظامی و تخریب هـای گسترده را مردود می دانیم و آن را سازنـده و نتیجه بـخش نمی دانیم .

وزیر امور خارجه آفریقای جنوبی همچنین با اشاره به مذاکرات هسته ای میان ایران و پنج به علاوه یک افزود: ما از روند این مذاکرات حمایت می کنیم و در همین چارچوب معتقدیم اقدام اخیر سنای آمریکا می تواند این روند را کند نماید .

گفتنی است مذاکرات هیأت های کارشناسی دو کشور در چارچوب دو کار گروه سیاسی – اجتماعی و اقتصادی – فنی از دیروز در محل وزارت امور خارجه آغاز شده است .

دوازدهمین اجلاس کمیسیون مشترک دو کشور عصر فردا با امضاء یک بیانیه مشترک و برگزاری کنفرانس مطبوعاتی دو وزیر خارجه خاتمه می یابد .

نظر شما