معاون وزیر نفت خبر داد؛

مشکلی برای توسعه گازرسانی در کشور نیست/ کشورهای همسایه در اولویت صادرات گاز

۱۳۹۴/۰۲/۲۰ - ۱۸:۰۹:۱۷
کد خبر: ۲۸۳۹۵۷
مشکلی برای توسعه گازرسانی در کشور نیست/ کشورهای همسایه در اولویت صادرات گاز
معاون وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی گاز کشورمان با اشاره به بی تأثیر بودن تحریم‌ها بر توسعه گازرسانی در داخل کشور تأکید کرد، اولویت ما برای صادرات گاز کشورهای همجوار است.

به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری برنا، "حمید رضا عراقی" روز یکشنبه در برنامه "من طهران" شبکه العالم درباره ذخایر گاز ایران گفت:  طبق آخرین آمار مجله‌های رسمی و بر اساس گزارش "وی پی" ایران با 34 و 6 دهم تریلیون متر مکعب بزرگ ترین و اولین ذخایر گاز جهان را دارد، و این ذخایر کشف شده و ذخایری است که قابلیت انتقال به سطح کشور و دنیا را دارد.

* مشکلی برای توسعه گازرسانی در کشور نیست

عراقی در خصوص تأثیر تحریم‌ها بر صنعت گاز اظهار داشت: در چند سال گذشته با این که در تحریم بودیم اما توسعه گاز رسانی در سطح کشور چه برای شهرها و روستاها و چه برای صنایع به موقع انجام می شد، و اکنون حتی تجهیزات مربوط به ایستگاه تقویت فشار مانند توربو کمپرسورها که یکی از هایتک‌های صنعت است در ایران تولید می شود، و دو شرکت بزرگ در ایران که قبلا تحت لیسانس کشورهای خارجی بودند در حال حاضر مستقلا به تولید آن می پردازند.

عراقی تأکید کرد: ما برای توسعه گازرسانی در سطح کشور مشکلی نداریم، ولی سرمایه گذاران و صاحبان تکنولوژی می توانند در داخل کشور برای خطوط اصلی و سرمایه گذاری های بزرگ مشارکت کنند.

* کشورهای همسایه در اولویت صادرات گاز

عراقی در خصوص موضوع صادرات گاز نیز اظهار داشت: در حال حاضر اولویت ما برای صادرات گاز، کشورهای همجوار است. معتقدیم برای بهره مندی از این سوخت پاک و خدادای که بهترین سوخت در میان سوخت های فسیلی است باید همسایگان ما در اولویت قرار بگیرند؛ ما آمادگی داریم به ترکیه، پاکستان، افغانستان ، عراق و کشورهای حوزه خلیج فارس گاز صادر کنیم به شرطی که قراردادهای معقول و منطقی منعقد شود.

وی ادامه داد: ما برای صادرات گاز به عراق در دو قسمت قرارداد داریم که یکی برای شمال بغداد و نیروگاههای این کشور است که مراحل پایانی اجرا را طی می کند، خطوط انتقال اجرا شده و تست خطوط نیز انجام شده است و می توانیم از ماه آینده صادرات گاز را آغاز کنیم. اما این ابتدای صادرات است. قرارداد ما به این ترتیب است که در سال اول حدود 7 میلیون متر مکعب روزانه و در سالهای بعد حداکثر 25 میلیون متر مکعب صادر کنیم که این به بغداد می رسد و مذاکراتی هم برای سایر نقاط صورت گرفته که اگر به نتیجه برسد آن مرحله نیز انجام خواهد شد.

عراقی در خصوص امکان صدور گاز به کشورهای حاشیه خلیج فارس نیز اظهار داشت: با توجه به این که ایران بالاترین ذخایر گازی که در دنیا دارد و بر اساس کار کارشناسی که انجام شده این منابع تا صد سال آینده وجود خواهد داشت ما استعداد و توان و پتانسیل صادرات گاز به کشورهای حاشیه خلیج فارس را داریم و برای آنها هم ساده ترین راه، وارد کردن گاز از کشور ما است که می توانند درتابستان به برق تبدیل کنند و برای سرما و گرما و پخت و پز استفاده کنند. همچنین از طریق بصره می توانیم به عراق و کویت و امارات و عمان گازرسانی کنیم و انشالله با اعتقاد ما بر این که گاز را اول به همسایگانمان بدهیم امیدواریم در آینده قراردادهایی ببندیم.

عراقی درباره صادرات گاز به اروپا نیز تأکید کرد، با توجه به قضایای سیاسی که در سالهای گذشته برای انتقال گاز به اروپا پیش آمد آنها به دنبال این هستند که منابع تامین انرژی خود را تنوع ببخشند و ضریب اطمینان تامین انرژی خود را بالا ببرند؛ بنابراین یکی از این منابع تامین انرژی ایران است از این رو منطقی است که اروپا به این موضوع فکر کند، و از سوی کشورهای اروپایی هم مباحثی برای انتقال گاز مطرح شده است.

*حضور 1800 شرکت در نمایشگاه نفت و گاز و پتروشیمی

"امیر حسین زمانی‌نیا" معاون امور بین الملل وزارت نفت کشورمان،  نیز روز یکشنبه در برنامه "من طهران" شبکه خبری العالم، درباره نمایشگاه بین المللی نفت و گاز و پتروشیمی که در تهران دایر است، اظهار داشت: بیستمین نمایشگاه نفت و گاز و پالایش، با حضور 1800 شرکت برگزار می شود که از این تعداد، 1200 شرکت، ایرانی و 600 شرکت، از 30 کشور خارجی هستند.

وی افزود: شرکت های خارجی که در این نمایشگاه شرکت دارند، از قاره های مختلف اعم از آسیا، اروپا و آمریکا هستند و نمایشگاه، شاهد حضوری پرشور است که نتیجه فضای سیاسی جدیدی است که برای جمهوری اسلامی ایران در عرصه بین المللی به وجود آمده است که فضای سیاسی جدید نیز به نوبه خود، ثمرۀ رویکرد سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران در دولت یازدهم است.

معاون بین الملل وزیر نفت با اشاره به مذاکرات ایران و کشورهای 5+1 درباره برنامه هسته‌ای کشورمان خاطر نشان کرد: مذاکرات، در مرحله ای است که بسیاری از کشورهای خارجی به نتیجۀ آن امیدوارند تا مشکلات و موانع تجاری با جمهوری اسلامی ایران برطرف شود.

* ارائه پروژه‌های نفتی به بازار بین المللی با لغو تحریم‌ها

زمانی‌نیا تأکید کرد: در صورت برطرف شدن تحریم ها، کشورها الزامی به رعایت تحریم‌ها نخواهند داشت و در آن صورت ما در وزارت نفت آماده هستیم که شصت – هفتاد پروژه به بازار بین المللی نفت و گاز و بازار سرمایه ارائه کنیم که این مساله، زمینه رقابت برای سرمایه گذاری در ایران را فراهم خواهد کرد.

زمانی‌نیا گفت: در مدت شش سال آینده، یعنی تا آخر برنامه توسعه ششم، حدود 185 میلیارد دلار سرمایه گذاری لازم داریم که این میزان سرمایه داری هم در داخل و هم در خارج قابل تامین است.

وی در پاسخ به این سؤال که آیا شرکت‌های آمریکایی هم اجازه شرکت در این سرمایه گذاری را خواهند داشت، گفت: این سؤال را باید از آن ها پرسید، اما تا آنجایی که من اطلاع دارم، بر اساس تحریم‌های اولیه‌ای که آمریکا علیه صنایع نفت و گاز جمهوری اسلامی ایران وضع کرده اند، برای افراد و شرکت های آمریکایی برقرار خواهد ماند، و به این ترتیب بعید می دانم آن ها بتوانند در این فرصت سرمایه گذاری شرکت کنند.

زمانی‌نیا درباره برخی حرف و حدیث‌ها مبنی بر اعمال فشار ایران بر فرانسه و تاکید بر این که در صورت ادامه کارشکنی در پیشرفت مذاکرات، این کشور را از سرمایه گذاری های پس از رفع تحریم کنار خواهد گذاشت، اظهار داشت: من چنین خبری ندارم و فکر می کنم روابط دولت ها با یکدیگر، فراتر از این گفته ها است. ما درک می کنیم که دولت ها به دلایل مختلف و با دستورکارهای مختلف، اقدامات مختلفی انجام می دهند.

* پروژه‌ها بر مبنای رقابت‌های حرفه‌ای خواهد بود

وی افزود: نگاه ما به آینده است و پروژه‌هایی که مطرح می‌کنیم بر مبنای رقابت‌های صرف حرفه‌ای خواهد بود. بنابراین بحث‌های سیاسی از این قبیل، بعید می‌دانم در صنعت نفت و آیندۀ آن جایی داشته باشد، بنابراین مشکل خاصی با شرکت توتال فرانسوی در این زمینه نخواهیم داشت و این شرکت نیز می‌تواند در چارچوب رقابت صرف حرفه‌ای حضور داشته باشد.

معاون بین الملل وزیر نفت در ادامه گفت: در حال حاضر، قدری بیش از یک میلیون بشکه نفت در روز صادر می کنیم. برنامه وزارت نفت آن است که بعد از لغو تحریم ها، تولید نفت خام و میعانات گازی را افزایش دهد و بر این باوریم که می توانیم در مدت چند ماه، میزان تولید نفت را روزانه یک میلیون بشکه افزایش خواهیم داد و امیدواریم که بتوانیم با همکاری اوپک، سهم صادرات پیشینِ خود را از صادرات نفت، بازیابیم.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز