محمد جواد ظریف در نشست خبری با همتای آفریقای جنوبی:

طرح سنا هیچ تعهدی را از دوش دولت آمریکا بر نمی‌دارد

۱۳۹۴/۰۲/۲۱ - ۱۵:۵۴:۱۲
کد خبر: ۲۸۴۲۶۲
طرح سنا هیچ تعهدی را از دوش دولت آمریکا بر نمی‌دارد
این تیم شامل نمایندگان مجلس و اعضای دولت و گروه کثیری از کارآفرینان و بخش های خصوصی این کشور هستند که بزرگترین هیات آفریقای جنوبی در طول روابط 21 ساله ما است که به ایران سفر می کنند.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری برنا، محمد جواد ظریف در نشست خبری مشترک با همتای آفریقای جنوبی با عرض سلام و تشکر خدمت خدمت اصحاب رسانه گفت: خوشبختانه دوازدهمین کمیسیون مشترک دو کشور که دیروز و امروز با موفقیت پایان یافت.

وی ادامه داد: روابط دو کشور روابطی مبتنی بر اهداف مشترک در حوزه های مختلف منطقه ای و بین المللی است. روابطی که جمهوری اسلامی ایران از بدو پیروزی انقلاب اسلامی از مبارزات آزادی خواهانه مردم آفریقای جنوبی علیه آپارتاید حمایت کرده است و خوشحالیم که امروز این روابط در بالاترین سطح شکل گرفته است و روابط فرهنگی و سیاسی توسط رهبران دو کشور با جدیت پیگیری می شود.

 ظریف با اشاره به حضور هیات بلند پایه از آفریقای جنوبی اظهار داشت: این تیم شامل نمایندگان مجلس و اعضای دولت و گروه کثیری از کارآفرینان و بخش های خصوصی این کشور هستند که بزرگترین هیات آفریقای جنوبی در طول روابط 21 ساله ما است که به ایران سفر می کنند. بسیار خوشحالیم که روابط در حال گسترش است و یک بار دیگر از همکار خودم وزیر محترم امور بین المللی و همکاری خارجی جمهوری آفریقای جنوبی تشکر می کنم و خوش آمد می گویم و امیدوارم خاطرات خوشی را از ایران داشته باشند.

انگوانا ماشابانه وزیر روابط و همکاری های بین الملل آفریقای جنوبی نیز با اشاره به همکاری های دو کشور گفت: جمهوری اسلامی ایران جز کشورهایی است که با ما همکاری می کند تا بتوانیم آفریقای بهتر را بسازیم تا دو کشور بتوانند حرکت رو به جلو داشته باشند. ما با ایران همکاری خواهیم داشت. در خاور میانه همکاری خواهیم داشت تا بتوانند نظام صلح آمیز و جهان آرامی را داشته باشیم و در حوزه های دیگر برای رسیدن به اهداف توسعه همکاری خواهیم کرد .

ظریف در ادامه با اشاره به نظر کنگره آمریکا در خصوص برداشته شدن تحریم علیه ایران گفت: من احساس می کنم تعدادی از جناح های سیاسی در داخل آمریکا و بیرون آمریکا خواهان حل موضوع نیستند و به دنبال ایجاد مانع هستند. جمهوری اسلامی ایران با جدیت مذاکره می کند و اگر دولت آمریکا بخواهد مذاکرات را ادامه بدهد وظیفه هماهنگی در داخل کشورش بر عهده خود دولت آمریکاست و ما وارد حقوق داخلی این کشور نمی شویم. آن چیزی که برای ما مهم است این بوده که آمریکا را مسوول اجرای احکام می دانیم و لازم است که به حقوق ایران توجه کنند.

وی ادامه داد: آمریکا باید بهانه ایران هراسی را کنار بگذارد و اگر در این سمت حرکت کند ما در پیگیری جدی خواهیم بود و هدف ما در مذاکرات رفع حل و فصل مشکلات است. متاسفانه به دلیل سیاست دولت آمریکا علیه ایران و جمهوری اسلامی و حمایت از رژیم صهیونیستی و همچنین حمایت از رژیم صدام حسین بی اعتمادی علیه آمریکا در مردم ایران شکل گرفته است و باید تلاش کند تا این بی اعتمادی را برطرف سازد. مردم ایران با جدیت مذاکرات را دنبال می کنند و گفته های مقامات آمریکا و رفتار آنان مناسب نیست و در نهایت امیدواریم که بتوانیم به نتیجه مطلوب برسیم.

ظریف در خصوص گسترش روابط ایران و آفریقای جنوبی گفت: ما در این دیدار در زمینه همکاری های اقتصادی، اداری، انرژی، نفت، علوم و فناوری، بهداشت و تروریسم بحث و گفت و گو کردیم و ادامه این گفت و گوها در کمیسیون مشترک دو کشور بررسی خواهد شد.

وی گفت: همچنین در این دیدار به بحث افراط گرایی پرداختیم زیرا منطقه با چالش مواجه بوده و گروه های مشابهی نظیر داعش در منطقه ایجاد ترور و وحشت می کنند و منطقه را به خاک و خون کشیده اند. راه برخورد با تهدیدها دخالت خارجی نیست؛ دخالت در یمن جز کشتار وحشیانه مردم بی گناه و از بین بردن زیرساخت ها نتیجه دیگری در بر نخواهد داشت. اکثر کشورها خواهان توقف جنگ در یمن هستند و ما با آفریقای جنوبی در این زمینه به دیدگاه مشترک رسیدیم.

وی درباره بحران در یمن گفت: ما طرح چهار ماده ای را به صورت رسمی قبل از بحران یمن اعلام کردیم. کمک رسانی به مردم یمن باید انجام شود اما متاسفانه عربستان مانع شده البته این اقدام خلاف اصول بین المللی بوده و مردود و غیر قابل پذیرش است. ایران با همکاری نماینده ویژه سازمان ملل متحد در یمن همکاری نزدیکی دارد و هر گونه تلاشی را در حد توان برای حل و فصل بحران یمن انجام خواهد داد.

وزیر امور خارجه کشورمان درباره مشکلات در پرانتزها و امکان ایجاد تعویق در مذاکرات گفت: ما چون دولت آمریکا را مسوول اجرای توافق می دانیم بنابراین طرح سنا هیچ تعهدی را از دوش آمریکا بر نمی‌دارد بلکه بر تعهدات آن می افزاید و آنچه که به تایید شورای امنیت می رسد را باید انجام دهد. ما در مذاکرات لوزان به چارچوب مفهومی رسیدیم و بارها تاکید کردیم که توافقی در لوزان نداشتیم بلکه فقط چارچوب را مورد توافق قرار دادیم و الان مرحله نگارش است و این مرحله بسیار مهم و حقوقی است ایران به هیچ وجه زیاده خواهی را نخواهد پذیرفت و این مفاهیم باید به صورت توافق مکتوب در بیاید و موضوعات جدید نباید به آن اضافه شود.

ماشابانه در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره روابط میان ایران و آفریقای جنوبی گفت: ما با فراق بال به کشور خود باز می گردیم زیرا توانستیم روابط خود را در زمینه اقتصادی و سیاسی تقویت کنیم. امیدواریم که دو کشور بتوانند یک جهانی مبتنی بر توسعه و عدالت ایجاد کنند و این همکاری ها در چارچوب رسیدن به همزیستی مسالمت آمیز بیشتر باشد.

وزیر امور خارجه آفریقای جنوبی در پایان با اشاره به مذاکره آفریقای جنوبی با اتحادیه عرب در خصوص حل و فصل بحران در یمن اظهار داشت: قاره ما عضو اتحادیه اروپا بوده و اتحادیه عرب است و این نشست ها به میزبانی مصر برگزار شد و در آنجا در خصوص خاورمیانه و تعاملات بیشتر با اتحادیه عرب بحث و گفت و گو کردیم. لیبی در حال حاضر وضعیت بحرانی دارد و در آن نشست تاکید داشتیم که علاوه بر پیگیری بحران لیبی، بحران نظامی در یمن بایستی متوقف شود و راه حل سیاسی باید مد نظر قرار بگیرد.

 

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز