سال گذشته ۲۹۲ هزار و ۷۵۴ میلیارد ریال تأمین سرمایه به ثبت رسید

۱۳۹۴/۰۲/۲۲ - ۱۰:۵۶:۴۲
کد خبر: ۲۸۴۴۶۷
سال گذشته ۲۹۲ هزار و ۷۵۴ میلیارد ریال تأمین سرمایه به ثبت رسید
رئیس اداره نظارت بر انتشار و ثبت اوراق بهادار سرمایه ای گفت: در سال گذشته، در حدود 292 هزار و 754 میلیارد ریال تأمین سرمایه از طریق بازار اولیه به ثبت رسیده است.

به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری برنا، به نقل از پایگاه اطلاع رسانی بازار سرمایه(سنا)، غلامرضا ابوترابی افزود: طی سال 1393 تأمین مالی شرکت ها از طریق بازار اولیه (از محل افزایش سرمایه، انتشار اوراق بدهی و تأسیس) بالغ بر 292 هزار و 754 میلیارد ریال بوده که از این میزان 93.5 درصد تأمین مالی ها از طریق افزایش سرمایه، یک درصد از طریق عرضه عمومی سهام شرکت های سهامی عام در شرف تأسیس و 5.5 درصد از محل انتشار اوراق بدهی محقق شده است.

وی تصریح کرد: طی مدت مذکور از مبلغ 292 هزار و 754 میلیارد ریال تأمین مالی صورت گرفته، مبلغ 273 هزار و 696 میلیارد ریال از محل افزایش سرمایه، مبلغ 16 هزار و 57 میلیارد ریال از محل انتشار اوراق بدهی و 3 هزار میلیارد ریال از طریق عرضۀ عمومی سهام شرکت های سهامی عام در شرف تأسیس صورت گرفته است.

رئیس ادارۀ نظارت بر انتشار و ثبت اوراق بهادار سرمایه ای، عنوان کرد: طی سال 93 مجوز برگزاری مجمع عمومی فوق العاده با دستور جلسه افزایش سرمایه برای 175 شرکت به مبلغ 273 هزار و 696 میلیارد ریال توسط این اداره صادر شده که از این میزان 186 هزار و 163 میلیارد ریال از محل مطالبات حال شده سهامداران و آورده نقدی، 58 هزار و 451 میلیارد ریال از محل سود انباشته و اندوخته و 29 هزار و 81 میلیارد ریال آن از محل اندوخته مازاد تجدید ارزیابی دارایی ها صورت گرفته است.

وی افزود: طی سال 93، از کل تأمین مالی انجام شده 24 درصد مربوط به صنعت محصولات شیمیایی، 19 درصد مربوط به صنعت فلزات اساسی، 12 درصد مربوط به صنعت شرکت های چند رشته ای، 11 درصد مربوط به صنعت بانکداری و مابقی به سایر صنایع تعلق داشته است.

ابوترابی در خصوص صنعت بانکداری اظهار داشت: طی سال 93 تعداد درخواستی که توسط بانک ها و مؤسسات اعتباری جهت اخذ مجوز افزایش سرمایه ارسال شده 8 مورد بوده که پس از انجام بررسی های لازم مجوز افزایش سرمایه برای تمام آن ها صادر شده است. اسامی بانک هایی که مجوز افزایش سرمایه از این سازمان دریافت نموده اند عبارت از بانک های پاسارگاد، سامان، گردشگری، انصار، سینا، قوامین، انصار و پست بانک ایران است.

وی اظهار داشت: از مبلغ 30 هزار و 84 میلیارد ریال مجوز افزایش سرمایه صادر شده برای صنعت بانکداری، مبلغ 25 هزار و 412 میلیارد ریال آن از محل مطالبات حال شدۀ سهامداران و آورده نقدی، مبلغ 2 هزار میلیارد آن از محل سود انباشته و مابقی از محل اندوخته مازاد تجدید ارزیابی دارائی ها بوده است. همچنین از این میزان مجوز افزایش سرمایه صادره مبلغ 2 هزار و 672 میلیارد ریال به ثبت رسیده و مابقی عمدتاً در مرحله پذیره نویسی به منظور استفاده از حق تقدم و یا عرضۀ حق تقدم های استفاده نشده است.

ابوترابی خاطرنشان ساخت: از ابتدای سال 94 یک مجوز افزایش سرمایه برای گروه بانک ها و مؤسسات اعتباری صادر شده که مربوط به شرکت اعتباری کوثر مرکزی به مبلغ 3 هزار میلیارد ریال از محل آورده نقد با سلب حق تقدم از سهامداران فعلی بوده است و در حال حاضر درخواستی از سوی بانک ها و مؤسسات اعتباری به این سازمان ارسال نشده است.

وی در پایان به روند افزایشی تأمین مالی از طریق بازار اولیه اشاره کرد و گفت: تأمین مالی از طریق افزایش سرمایه نسبت به سال گذشته 12 درصد و تأمین مالی از انتشار اوراق بدهی نسبت به سال گذشته 30 درصد افزایش داشته است.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز