رحمانی فضلی:

امنیت در منطقه باید به وسیله کشورهای منطقه تامین شود

۱۳۹۴/۰۲/۲۸ - ۱۲:۲۶:۲۸
کد خبر: ۲۸۵۸۷۵
امنیت در منطقه باید به وسیله کشورهای منطقه تامین شود
جلسه چهار جانبه بین ایران، پاکستان، افغانستان و کمیسیون عالی پناهندگان سازمان ملل امروز در وزارت کشور برگزار شد.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری برنا، «عبدالرضا رحمانی فضلی» وزیر کشور در نشست خبری با «عبدالقادر بلوچ» وزیر ایالتی و مرزی پاکستانی گفت: جلسه چهارجانبه بین ایران، افغانستان، پاکستان و کمیسیون پناهندگان سازمان ملل در ایران تشکیل شد، و موضوع مورد بحث این اجلاس ساماندهی و رسیدگی به امور آوارگان افغانی بود که هم در ایران و هم در افغانستان زندگی می کنند.

وزیر کشور اظهار داشت: برخی از مهاجران مجاز و برخی غیر مجاز هستند و با همکاری سه جانبه و سازمان ملل بدنبال این هستیم که به وضعیت تردد غیر مرزی و آوارگان غیر مجاز رسیدگی کنیم و سپس وضعیت مهاجرینی که به صورت طرح آمایش یا مجاز در کشور حضور دارند، تعیین تکلیف شود.

رحمانی فضلی با اشاره به اینکه روابط خوبی بین ایران و پاکستان وجود دارد و همکاری خوبی بین جنوب شرق ایران و بلوچستان و پاکستان در مناسبات تجاری، اقتصادی و فرهنگی است گفت: بحث اقشار مهاجر و قاچاقچیان و تروریست ها را داریم که مقرر شد کارشناسان در دو کشور طی نشست های امنیتی به راه حل های اجرایی و عملیاتی برسند تا هم در نشست های دوجانبه ایران و پاکستان و هم نشست های سه جانبه بین ایران و افغانستان و پاکستان پیگیری شود.

وزیر کشور افزود: امنیت در منطقه باید به وسیله کشورهای منطقه صورت بگیرد تا به طور جدی با قاچاق و تروریسم مبارزه شود. امیدواریم این نشست ها موجب صلح و امنیت برای دو کشور ایران و پاکستان شود.

در ادامه عبدالقادر بلوچ وزیر امور ایالتی و مرزی پاکستان گفت: این نشست جهت رسیدگی به آوارگان افغان است تلاش می کنیم روابط ایران و افغانستان در نشست سه جانبه ایران و پاکستان و افغانستان به حل هر چه بیشتر مشکلات بیانجامد.

وی در ادامه گفت: مشکل آوارگان افغانستان در ایران طی سی و پنج سال دامنگیر هر دو کشور بوده. آوارگان قانونی و غیرقانونی وجود دارند که مهاجران غیرقانونی مشکلات زیادی برای دولت ایران و همچنین دولت افغانستان ایجاد کرده است.

وزیر امور ایالتی پاکستان گفت: توافقاتی با سازمان ملل برای برگشت این آوارگان به کشورشان داشتیم اما این عودت باید به صورت داوطلبانه انجام شود ولی درباره مهاجران غیرقانونی حتما باید تصمیمات جدی اتخاذ شود.

عبدالقادر بلوچ گفت: از حضور مهاجران قانونی و غیرقانونی ضرر زیادی به ما رسیده. ما در پاکستان به خاطر تروریسم آسیب زیاد جانی و مالی به ما وارد شده. ما بر این اعتقادیم که باید این آوارگان هر چه زودتر به کشور خود بازگردند تا پاکستان مدیریت بیشتری برای شهروندان خود داشته باشد.

وزیر امور ایالتی و مرزی پاکستان در ادامه اظهار داشت: تصمیمی که در جمهوری اسلامی پاکستان گرفته شده این است که آوارگان تا 31 دسامبر 2015 به کشور خود بازگردند، در کابینه پاکستان این تصمیم گرفته شده و به جمهوری اسلامی ایران سفر کردیم تا تصمیمات خود را در میان بگذاریم. البته تصمیماتی که گرفته خواهد شد سه جانبه خواهد بود.

وی تاکید کرد: هر چه زودتر باید تصمیماتی گرفته شود؛ نباید موضوع را بیشتر از این به تعویق بیاندازیم. ما در این ملاقات در خصوص مشکلات منطقه ای صحبت هایی داشتیم و نظرات یکسانی را برای حل معضلات دو کشور داشتیم. باید بتوانیم هر چه زودتر این مشکلات را از میان ببریم.

وی در پاسخ به سوال خبرنگاران در رابطه با مرزهای مشترک و تدابیر دولت پاکستان گفت: ما در خصوص ورود اشرار به ایران سعی کردیم رسیدگی کنیم. البته صادقانه بگویم در پاکستان این موضوع که مطرح کردیم چنین اخباری با این گستردگی نداریم، با توجه به روابط دوستانه که بین ایران و پاکستان است مسوولیم که نگرانی های ایران را رفع کنیم.

همچنین از وزیر کشور تدابیر اتخاذ شده در مورد مرزهای شرق سوال پرسیده شد.

رحمانی فضلی نیز در رابطه با تدابیر امنیتی در مرزهای شرقی کشور گفت: ما در نشست هایمان نقاط مشترک را تقویت کردیم. در خصوص سوء استفاده از نقاط مرزی به پاکستان گزارش می دهیم و همکاری های خوبی دارد انجام می شود. البته سطح همکاری و فعالیت های مشترک را باید افزایش دهیم. این اراده دو کشور برای فعالیت ها باید عملیاتی شود تا در مسیر کار مشکلات را پیدا کرده و در رفع آن بکوشیم.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز