آیت الله هاشمی رفسنجانی:

فقه اسلامی برای اداره جامعه باید به روز شود

۱۳۹۴/۰۲/۲۹ - ۲۰:۳۲:۰۳
کد خبر: ۲۸۶۲۸۹
فقه اسلامی برای اداره جامعه باید به روز شود
آیت‌الله هاشمی رفسنجانی صبح امروز در دیدار وزیر، معاونین و روحانیون شاغل در وزارت‌خانه صنعت، معدن و تجارت، با تبریک بعثت پیامبر مکرم(ص)، مبدأ تاریخ اسلام را نقطه آغاز پیوند آسمان و زمین پس از یک دوره طولانی فترت، خواند و گفت: دینی آمد که با توجه به اصل خاتمیت آن و بی‌نیازی بشریت از نزول ادیان دیگر آسمانی، انسان را تا رسیدن به سرمنزل مقصود و سعادت، راهنمایی و هدایت می‌کند.

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری برنا، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام توجه به تطورات زمانی وشرایط مکانی را از رموز حاکمیت اسلام بر دلها دانست و گفت: اجتهاد اسلامی فروع جزیی زندگی بشریت را براساس اصول اسلام ترسیم می‌نماید.

 آیت‌الله هاشمی رفسنجانی با یادآوری شرایط قبل از انقلاب که روحانیت بدون امکانات رسانه‌ای و تبلیغاتی و با دست‌های بسته به تبلیغ اسلام می‌پرداختند، خاطر نشان کرد: در زندگی‌ام دو دوره متفاوت برای نقش و جایگاه روحانیون در اجتماع دیدم که در دوره‌ی اول به خاطر سیاست‌های ضد دینی رژیم پهلوی که ادامه‌ی سیاست‌های حکومت‌های سابق بود، روحانیت و نیروهای مذهبی منزوی بودند.

وی دوره‌ی دوم زندگی خود را دوره‌ی حاکمیت دین در جامعه به عنوان یک پدیده‌ی بی‌نظیر در تاریخ انقلاب اسلامی خواند و گفت: در این دوره که روحانیت بر مسند امور است، فقه اسلامی دیگر نمی‌تواند محدود به حسبیات و احکام عبادی باشد.   

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با ابراز تأسف به خاطر عدم تدوین مسایل اسلامی در حوزه‌ای که می‌خواهد جامعه ایران را مدیریت نماید، گفت: در زمان ریاست جمهوری که عمیقاً وارد مسایل اجرایی شده بودم، متوجه شدم که شرط برآورده شدن انتظارات علما، فضلا و طلاب حوزه‌های علمیه، ترسیم فروع متعدد براساس نیازهای امروز جامعه است که می‌تواند ادامه‌ی قاعده سازی‌های فقهی بعضی از مجتهدین در طول تاریخ تشیّع باشد.

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی با تکریم از شیوه سنتی تبلیغ حوزه‌های علمیه در طول تاریخ، اظهار داشت: شرط روزآمد شدن تحصیلات حوزوی و هماهنگی آنها با مسایل روز، تأسیس رشته‌های متعدد مورد نیاز در حوزه‌های علمیه است.

وی ورود طلبه‌های متجزّی برای تحصیلات اختصاصی درباره مسایل پزشکی، اقتصاد، تکنولوژی‌های پیشرفته و همه‌ی نیازهای امروز جامعه را شرط موفقیت حوزه برای کارآمدی اداره جامعه خواند و گفت: اگر چه در آن مقطع خیلی‌ها مشتاق و داوطلب تأسیس چنین دانشگاه‌هایی در حوزه‌ها بودند، اما بعد از پایان مسؤولیت اجرایی من، پیگیری نشد و هنوز هم مغفول مانده است.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام آشنایی مردم با احکام اسلامی را به خاطر تلاش‌های مراجع در گذشته، نسبتاً راضی کننده دانست و گفت: امروز جامعه شاهد موضوعاتی حتی در مسائل دریایی و هوایی و همچنین استقرار ماهواره‌ها در فضاست و فقه اسلامی نمی‌تواند در چنین موضوعی نظر نداشته باشد که شرط آن پرورش استعداد‌های رشته‌های متعدد در حوزه‌های علمیه است.

وی دانش پزشکی و پیچیدگی‌های اسرار آن را یکی از شگفتی‌های خلقت خواند و گفت: چگونه می‌توانیم برای جامعه‌ای که مصادیق فراوانی از بیماری‌های متعدد دارد، احکام اسلامی بدهیم، در حالی که آگاهی ما در حدّ معلومات عمومی باشد. شناخت موضوع شرط صدور حکم است.

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در بخش دیگری از سخنان خویش، روحانیون شاغل در وزارت صنعت، معدن و تجارت را حافظان فرهنگ در مجموعه وزارتخانه دانست و گفت: شرط موفقیت شما شناسایی ابعاد مختلف فرهنگ و تطبیق آن با بایدها و نبایدهای زندگی است.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، با تشریح ابعاد گوناگون فرهنگ و توضیح درباره معانی لغوی و اصطلاحی آن، گفت: فرهنگ همه‌ی ابعاد زندگی انسان‌ها را شامل می‌شود و نمی‌توانیم بعضی از مصادیق را برجسته نماییم و نسبت به مصادیقی دیگر بی‌تفاوت باشیم.

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، مجموعه اخلاقیات یک مجموعه را فرهنگ آن جامعه دانست و با اشاره به تفاوت‌های نسبی موضوعات، گفت: باید با نگاه جامع به فرهنگ، راهی برای نسل جوان و آینده باز کنیم تا در دنیایی که منفی‌ها از در و دیوار می‌بارد، مسیر سعادت را گم نکنند.

وی مقابله با ابزار اطلاع‌رسانی را با توجه به رشد روزافزون تکنولوژی، غیرممکن دانست و افزود: امروز نوجوانان دانش آموز حتی در روستاها به ابزار اطلاع‌رسانی دسترسی دارند و اگر نتوانیم براساس احکام اسلامی به شبهات جزیی دشمنان جواب دهیم، چه بسا آنها اصول اسلام را نشانه می‌گیرند، کما اینکه در سال‌های اخیر گرفتند و وحشی‌گری‌های گروه‌های تروریستی را در رسانه‌های خود، اقدامات «دولت اسلامی» قلمداد می‌کنند.

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در بخش پایانی سخنان خویش، با یادآوری سوابق مدیریتی مهندس نعمت‌زاده در مبارزه و مقطع پیروزی انقلاب اسلامی، گفت: ایشان همراه ما در هیأت حل کننده مشکل سوخت مردم در زمستان 57 بود که به حکم امام(ره) به پالایشگاه‌های جنوب کشور مخصوصاً در آبادان و گچساران رفته بودیم.

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی جدیت را ویژگی مدیریتی مهندس نعمت‌زاده خواند و گفت: وقتی دو وزارتخانه صنایع سبک و سنگین را ادغام کرده بودیم، برای انتخاب وزیر از بین دو شخصیت سابق، متحیر بودم چون هر دو را قبول داشتم و  نهایتاً به هیأت دولت سپردم که آقای نعمت‌زاده انتخاب شدند.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به نیازهای کشور، مخصوصاً در دوران سازندگی، سیمان و پتروشیمی را به عنوان مصداق نام برد و گفت: در هر دو موضوع مهندس نعمت‌زاده، کارهای زیربنایی انجام داد که هنوز پایه‌های آن کارها برقرار است.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، احداث شهرک‌های صنعتی را از دیگر کارهای مهندس نعمت‌زاده دانست و گفت: اگر با توجه به اهداف تأسیس شهرک‌های صنعتی ادامه می‌دادیم، صنعت کشور با کمترین مانع به نفس نفس نمی‌افتاد.

وی در جا زدن و عقب افتادگی شهرک صنعتی در سال‌های گذشته را ضرر مسلّم کشور خواند و گفت: اگر اندکی از نقدینگی فراوان آن روزها در اختیار واحدهای صنعتی قرار می‌گرفت، به جای تعطیلی آنها و بیکاری مردم و به ویژه جوانان، شاهد رونق تولید و به تبع آن افزایش اشتغال بودیم.

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی با ترسیم مشکلات دولت دکتر روحانی و انتظارت برحق جامعه، گفت: باید زمینه‌های به فعلیت رساندن  ظرفیت‌های بالقوه کشور را فراهم نماییم.

وی با مقایسه اوضاع امروز کشور با شرایط پایان جنگ و سال‌های اول سازندگی، گفت: با سیاست تعدیل که شاخصی در سیاست خارجی داشت، دشمنان سابق با ابراز ندامت از مزاحمت‌ها، طرح‌های زیربنایی کشور را فاینانس می‌کردند که علاوه بر رونق اقتصادی،  بیکاری 16 درصدی به 9 درصد رسیده بود.

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی بیکاری جوانان تحصیلکرده را نگران کننده و برای جامعه اسلامی غیرقابل توجیه دانست و گفت: وزارت صنعت، معدن و تجارت می‌تواند سهم عمده‌ای در رونق تولید و اشتغال داشته باشد.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام خطاب به روحانیون شاغل در وزارتخانه صنعت، معدن و تجارت گفت: توجه داشته باشید که یکی از وظایف ما تبیین ضررهای دوری از اخلاق است و هر چه جامعه به مکارم اخلاق نزدیکتر شود، سرزنده‌تر و شاداب‌تر خواهد بود.

در آغاز این دیدار حجت‌الاسلام والمسلمین گرامیان، مشاور فرهنگی وزیر و مهندس نعمت‌زاده، وزیر صنعت، معدن و تجارت، گزارشی از وضعیت فرهنگ در وزارتخانه و برنامه‌های آن جهت تقویت صنعت، استحصال معادن و افزایش کمی و کیفی صادرات و واردات در جهت توسعه تجارت ارائه کردند.

نظر شما