رییس جمهوری در هشتمین کنگره ملی تجلیل از ایثارگران:

در دوران جنگ تحمیلی نشان دادیم که نیازی به هیچ کس نداریم

۱۳۹۴/۰۳/۰۳ - ۰۸:۵۱:۰۴
کد خبر: ۲۸۷۳۱۷
در دوران جنگ تحمیلی نشان دادیم که نیازی به هیچ کس نداریم
رییس جمهوری تاکید کرد: اساس ایستادگی مردم در دوران جنگ تحمیلی ایمان بود.

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری برنا، حجت الاسلام دکتر حسن روحانی رییس جمهوری کشورمان در هشتمین کنگره ملی تجلیل از ایثارگران گفت: ملت بزرگ ایران بعد از پیروزی انقلاب اسلامی و در حالی که به فکر استقرار انقلاب و ساماندهی ساختار جدید نظام بود با یک توطئه پیش بینی ناشده انتظار نرفته مواجه شد و آن حمله ابلغیان از مرزهای غربی کشور بود. محاصره ظاهری این را می گفت که ارتش عراق که در طول سالیان دراز از سال 47 و 48 در حال تجهیز کامل خود بوده و انواع سلاح ها را از شوروی سابق و از فرانسه دریافت کرده و بسیاری از تجهیزات را از دیگر کشورهای اروپایی به دست آورده و دارای ارتش قوی و منظمی است در برابر ایرانی که انقلاب پیروز شده زیرا آن موقع ایران ارتش ساماندهی شده نداشت. گروهک هایی که در داخل کشور و گوشه و کنار سر و صدا می کردند و ناامنی و ترور را آغاز کرده بودند و اختلافات داخلی بین سیاسیون آن زمان بر سر حکومت، همه این ها می گفت که آن عراق مجهز به این ایران حمله کند قطعا از لحاظ نظامی پیروز می شود.

وی ادامه داد: آن ها یک احتیاطی کردند و در کنفرانس طائف کشورهای دیگر منطقه را هم همراه کردند و احتیاط دیگری هم کردند و شوروی سابق و آمریکا و اروپایی ها را هم پشت سر خود آوردند. صدام می اندیشید که با حمله به ایران ظرف سه روز یا ظرف یک هفته خوزستان تجزیه خواهد شد و برخی از استان های غربی کشور از ایران جدا خواهد شد. درون ایران شورش و بلوا به پا خواهد شد و تهران از بغداد درخواست خواهد کرد که همه آنچه که می خواهد روی میز بیاورد و ناچار است ایران به خواسته های عراق تن دهد. این سرآغازی بود که از جنگ دیده می شود.

رییس جمهوری اظهار داشت: عصر روز 31 آذر 1359 بمباران برخی از شهرها آغاز شد و همزمان فرودگاه مهرآباد تهران هم بمباران شد. اولین عکس العمل امام راه را برای ما مشخص کرد. فرمود دزدی سنگی را آورده به خانه ما پرتاب کرده مردم ما جواب او را خواهند داد. اولا مسئله را امام ساده کرد. ثانیا در این مثال ساده همه نکات اصلی را بیان کرد. متجاوز است و دزد است و به غلط سنگ پرتاب کرده باید پاسخ آن داده شود و ملت ما پاسخ آن را خواهد داد و این شد استراتژی ملت ایران در برابر متجاوزین. کار آغاز شد اولین قدم پنج صبح فردا یعنی اول مهرماه 1359. 140 فروند هواپیما همزمان از پیایگاه های نیروی ارتش بلند شدند و در شهرهای مختلف عراق اهداف نظامی را بمباران کردند و همه آن ها سالم برگشتند.

حجت الاسلام روحانیا ظهارداشت: پاسداشت سوم خرداد به این دلیل است که می خواهیم به دنیا بگوییم که هر وقت در این کشور سوم خردادی پیش آید و بخشی از سرزمین و ارزش های ما به ناروا به دست دشمن تصرف شود، اراده ملی ایرانیان، آزاد کردن خرمشهرهای جدید است.

رییس جمهوری گفت: امروز سرزمین زیبای فعالیت اقتصادی شما با دنیا، توسط ۵+۱، شورای امنیت و ابرقدرتها اشغال شده است و ما با ابزار سیاسی و دیپلماسی می خواهیم سرزمین اقتصاد خود را که به ناورا تصرف و اشغال شده، آزاد کنیم. باید تمامی سرزمین های تصرفی اقتصادی، تجاری و علمی خود را که در سراسر جهان به ناروا اشغال شده است، به عنوان خرمشهر و خونین شهر جدید، از دست دشمن آزاد کنیم .

رییس جمهوری تصریح کرد: ما ملتی هستیم که خرمشهرها را فراموش نمی کنیم و مصمم هستیم که تمامی خرمشهرها را به دست این ملت و هدایت مقام معظم رهبری و به حول و قوه الهی آزاد کنیم.

دکتر روحانی با تاکید بر اینکه "سوم خرداد ما ادامه خواهد داشت و زندانی تاریخ سال ۶۱ نیست بلکه یک حماسه و پروسه ادامه دار است"، گفت: این پروسه تا آزادی همه خرمشهرهای سرزمین اقتصادی، تجاری، بانکی، بیمه ای، اجتماعی، سیاسی، فرهنگی و علمی ادامه می یابد و رسیدن به پیروزی با ایمان و اراده ملت و دولت، طولی نخواهد کشید.

رییس جمهوری تصریح کرد: سرداران سیاسی شما خرمشهرهای جدید را آزاد خواهند کرد.

رییس جمهوری با اشاره به اینکه علیرغم شرایط سخت داخلی و بین‌المللی که به عنوان مثال در داخل کشور شاهد ترور بزرگان و شخصیت‌های نظام بودیم، افزود: با همه این اوصاف از یکسال پیش از فتح خرمشهر عملیات‌های بزرگی را طراحی و اجرا کردیم و پیروزی‌های چشمگیری بدست آوردیم اما فتح خرمشهر شیرینی دیگری داشت.

دکتر روحانی، پیروزی عملیات آزادسازی خرمشهر را یک جشن و شادمانی ملی توصیف کرد و اظهار داشت: امروز و با گذشت بیش از ۳۰ سال از فتح خرمشهر هنوز همه درباره فتح خرمشهر یک نظر واحد دارند و از آن خوشحال هستند و این نشان می‌دهد که این موضوع برای ملت، یک مسأله ملی است که همه به آن احساسی مثبت دارند.

رییس جمهوری با بیان این که "در لحظه لحظه و جای جای دوران هشت ساله دفاع مقدس ایثار ایثارگران به چشم می‌آید اما این چراغ فتح خرمشهر است که هر روز پرفروغ‌تر از قبل می‌شود"، تصریح کرد: دردناکترین رخداد دوران دفاع مقدس را سقوط خرمشهر و البته شیرین‌ترین روز دفاع مقدس را نیز سوم خرداد سال ۶۱ می دانم. اساساً میزان و معیاری که مردم ما برای پیروزی و شکست در دفاع مقدس داشته و دارند، سقوط و فتح خرمشهر بود؛ گویی همه جان یک ملت در خرمشهر جمع شده بود و وقتی این شهر از تسلط عفلقیان آزاد شد، همه مردم احساس کردند که آزاد شده‌اند.

دکتر روحانی با بیان این که "فتح خرمشهر فتح جنگ تلقی شد"، خاطرنشان ساخت: دشمن احساس می‌کرد اشغال خرمشهر بزرگترین فتح اوست و درباره آن تبلیغات زیادی می‌کرد و حتی صدام عنوان کرده بود که ما اگر بصره و بغداد را از دست بدهیم خرمشهر را حفظ خواهیم کرد و از همین رو بود که پیروزی و فتح خرمشهر، فتح و پیروزی بسیار بزرگی برای ملت ایران بود و همچنان هست.

رییس جمهوری با تأکید بر اینکه فتح خرمشهر هیچگاه فراموش نخواهد شد و سوم خرداد همیشه جاودانه و پاینده خواهد ماند، گفت: سوم خرداد مظهر پیروزی، استقامت و فداکاری ملت ایران است، این فتح تبلور پیروزی حق بر باطل است که آزادی خرمشهر نماد این پیروزی است.

دکتر روحانی با اشاره به اینکه مردم دزفول نیز رشادت‌های زیادی در دوران دفاع مقدس از خود نشان دادند و این شهر نیز سختی‌های زیادی در طول جنگ متحمل شد و شهرهای دیگری مثل سرپل ذهاب و قصر شیرین نیز در دوران دفاع مقدس آماج حملات و موشک‌های عفلقیان قرار گرفتند، اضافه کرد: ما هر ساله در سالروز پیروزی غرورآفرین فتح خرمشهر در سوم خرداد گردهم می‌آییم تا ضمن پاسداشت و تواضع در برابر ایثار خانواده‌های شهدا و جانبازان، به دشمنان ملت اعلام کنیم این مردم در برابر همه سلاح‌های شما باز هم پیروز خواهند بود.

رییس جمهوری گفت:ما در این روز، برای یک کار مهم دیگر هم اینجا گردهم آمده‌ایم. ما می‌خواهیم بگوییم که هر وقت بخشی از سرزمین ما به ناروا به دست دشمن قدار اشغال شود، اراده ما همچنان آزادسازی آن بخش سرزمین مثل آزادسازی خرمشهر در سوم خرداد خواهد بود.

دکتر روحانی تصریح کرد: صدها دولت می‌آیند و می‌روند اما خرمشهر و آزادی آن می‌ماند و باعث شادی و افتخار ملت است. به حول و قوه الهی همه خرمشهرهای ملت ایران را آزاد خواهیم کرد و این فتح‌ها نیز در تاریخ کشور جاودانه خواهد شد. ‌

رییس جمهوری در بخش نخست سخنان خود نیز با بیان این که ملت بزرگ ایران بعد از پیروزی انقلاب اسلامی و در حالی که به فکر استقرار انقلاب و سامان‌دهی ساختار جدید نظام خود بود با یک توطئه غیرمنتظره و پیش بینی نشده با حمله عفلقیان از مرزهای غربی خود مواجه شد، گفت: عفلقیان این گونه محاسبه می‌کردند که با توجه به ارتش مجهزی که دارند در برابر ایرانی که به تازگی یک انقلاب را از سر گذرانده و ارتش و ساختارهای آن سامان جدید نیافته، به راحتی پیروز خواهد بود.

دکتر روحانی اضافه کرد: فعالیت‌های گسترده و شدید گروهک‌ها در داخل ایران، شرایط نابسامان پس از انقلاب و برخی اختلاف‌ها بین سیاسیون در آن سالها این گونه می‌نمود که عراق در حمله به ایران قطعاً به لحاظ نظامی پیروز خواهد بود اما به فاصله چند ساعت پس از ‌آغاز تجاوز عراق به ایران اولین عکس‌العمل امام خمینی (ره)، راه را برای ما مشخص کرد.

رییس جمهوری با اشاره به واکنش حضرت امام (ره) به این تجاوز که فرمودند" دزدی سنگی را آورده و به خانه ما پرتاب کرده و مردم جواب او را خواهند داد"، اظهارداشت: امام مسأله را خیلی ساده بیان کرد و در عین سادگی همه نکات اصلی درباره آنچه رخ داده و واکنشی که باید در برابر آن انجام شود بیان کردند و این تبدیل به استراتژی دفاع مقدس ملت ایران در برابر متجاوزان عفلقی شد.

دکتر روحانی با اشاره به اینکه " اساس ایستادگی ملت ایران در برابر دشمنانش، خاک، خون و نژاد نبود؛ ایمان و عشق به اسلام و وطن بود"، گفت: شاهکار۱۴۰جنگنده ایرانی در صبح اول مهرماه با حمله به اهداف تعیین شده در خاک عراق، پیام بسیار قوی و تکان دهنده برای جهان بود و این نکته را به رژیم صدام فهماند که خواب آنها برای ایران اسلامی تعبیر شدنی نیست و تصرف ۳ روزه اهواز تنها یک رویا است.

رییس جمهوری افزود: این ضربه اول به متجاوزان بود و پیش از آن که پیامی به عراق متجاوز بدهد به آمریکایی‌ها این پیام را داد که اگر شما به ما قطعه و تجهیزات نمی‌دهید و مستشاران خود را از کشور خارج کرده‌اید ما به شما نیازی نداریم و روی پای خود می‌ایستیم. این پیامی تکان دهنده در سطح جهان بود که روحیه عراقی‌ها را نیز به طور کامل خرد کرد.

دکتر روحانی خاطرنشان ساخت:‌ این اقدام به عنوان ضربه اول در تاریخ دفاع مقدس جایگاه خاصی دارد و به عنوان عملیاتی بسیار تأثیرگذار در تاریخ انقلاب ثبت است که مقام معظم رهبری در روز اول مهر ۵۹ بعنوان نماینده مجلس و نماینده امام در شورای عالی دفاع به صورت مستقیم از تریبون مجلس خبر آن را اعلام و تصوراتی را که دشمنان اسلام و عفلقیان نسبت به ایران داشتند، نقش بر آب کردند.

دکتر روحانی در ادامه با اشاره به اینکه از همان آغاز حمله عفلقیان به کشور همه نیروهای نظامی و انتظامی و مردم برای دفاع به صحنه آمدند، گفت: این واکنش باعث شد تا رژیم صدام در همان روز اول متوجه شود که مسأله به آن سادگی که تصور می کرد، نیست و خیال اشغال سریع خوزستان و آنچنان که اعلام کرده بودند مصاحبه مطبوعاتی صدام در اهواز در روز سوم جنگ، خیال باطلی بیش نیست.

رییس جمهوری افزود: دفاع مقدس ما دفاع از خاک و خون بود اما این مؤلفه‌ها اساس دفاع مقدس ما نبود بلکه این ایمان بود که همه مردم را از هر قوم و نژاد و مذهبی و از هر نقطه‌ای از کشور به میدان کشید لذا همه فارغ از مذهب و نژاد و قومیت در برابر ظلمی که به این ملت شده بود به میدان آمدند و این درسی است که ملت ایران از امام سجاد(ع)، امام حسین(ع) و حضرت ابوالفضل(ع) گرفته است که این روزها متعلق به آنان می‌باشد.

در این مراسم از خانم هاجر زمانی مادر شهیدان جعفر و علی جنگروی که جعفر فرزند شهیدش اولین فرمانده سپاه خرمشهر بود، خانم فراهه عبدالخانی مادر شهید عبدالرضا موسوی به عنوان سومین فرمانده سپاه خرمشهر، بهزاد مرادی جانباز و برادر و فرزند شهید، ضیاءالدین گرجی پدر شهید، مهریه دوازده امامی همسر شهید، محمود اسماعیل زاده پدر شهید، اقدس فنایی مادر شهید و حسین فربین پدر شهید با حضور رییس جمهوری، رییس ستاد کل نیروهای مسلح، رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران و رییس دفتر رییس جمهوری تجلیل بعمل آمد.

 

 

 

 

نظر شما