لاریجانی در مراسم تقدیر از نمایندگان و کارکنان جانباز مجلس:

آزاد سازی خرمشهر سرنوشت جنگ تحمیلی را تغییر داد

۱۳۹۴/۰۳/۰۳ - ۱۵:۵۴:۵۶
کد خبر: ۲۸۷۵۳۹
آزاد سازی خرمشهر سرنوشت جنگ تحمیلی را تغییر داد
رئیس مجلس شورای اسلامی در مراسم تقدیر از کارکنان و نمایندگان جانباز مجلس با بیان اینکه حضور نیروهای مکتبی و انقلابی عامل اصلی موفقیت ایران در 8 سال جنگ تحمیلی بود، فتح خرمشهر را قله پیروزی های ایران دانست.

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری برنا، به نقل از خانه ملت، علی لاریجانی امروز در مراسم تقدیر از نمایندگان و کارکنان جانباز مجلس شورای اسلامی ضمن تبریک اعیاد شعبانیه و گرامیداشت مقام پاسدار همچنین تمجید از رشادت های جانبازان 8 سال جنگ تحمیلی گفت: این افتخاری است برای مجلس شورای اسلامی که تعداد قابل توجهی از نمایندگان و کارکنان جزء رزمندگان، آزادگان و جانبازان هستند؛ همچنین در بخش های اداری تعداد قابل توجهی از همکاران محترم از عزیزان رزمنده، آزاده یا جانباز هستند.

رئیس مجلس شورای اسلامی با شاخص دانستن حضور نیروهای انقلابی در مجموعه مجلس گفت: حضور عزیزان رزمنده، آزاده و جانباز نشان می دهد که حرکت جمهوری اسلامی  به سمتی است که تمام مسائل مهم کشور بر دوش کسانی قرار می گیرد که از احساس مسئولیت و فداکاری در راه ایران اسلامی برخوردار هستند که امری بر حق است؛ این افراد در آزمون های بسیار مهم و سرنوشت ساز کشور با موفقیت حاضر بوده اند و مدال ایثارگری بر سینه دارند.

وی در ادامه گفت: حرکتی بسیار درست و ارزشمند در قوه مجریه، قوه مقننه و قوه قضائیه برای بهره مندی از عزیزان ایثارگر وجود دارد، تلاش می شود که از نیروهای کارآمد و با اطمینان استفاده شود.

لاریجانی گفت: مجلس اقدامات متنوعی را برای پیگیری خواسته ها و نیازهای عزیزان جانباز و ایثارگر انجام داده است. برای عزیزانی که با از خود گذشتگی در طول جنگ تحمیلی فداکاری کرده اند اگرچه کارهایی انجام داده ایم اما کافی نیست. یکی از مهمترین کارهایی که صورت گرفته، قانون جامع ایثارگران است که برخی از مشکلات این عزیزان را حل می کند؛ براساس این قانون همه ایثارگران کشور از یک قانون جامع برخوردار می شوند.

وی گفت: ما در طول حیات نظام جمهوری اسلامی گردنه های بسیار مهمی را با موفقیت طی کرده ایم. یکی از گردنه های مهمی که کشور به سلامت از آن عبور کرد دوران 8 سال دفاع مقدس بود که با فداکاری، ایثارگری و استقامت توانستیم با موفقیت از آن عبور کنیم. فتح خرمشهر قله ای از ایستادگی و فداکاری ملت ایران بود.

رئیس مجلس گفت: اگر به پدیده فتح خرمشهر از منظرهای مختلف توجه کنیم می بینیم که نقطه اصلی توفیق در این برهه، این بود که ما از حضور نیروهای مکتبی و فداکار که جنگ را به عنوان یک وظیفه دینی قبول کردند، برخوردار بودیم.

لاریجانی گفت: در سال های ابتدایی جنگ ما گرفتار شرایط خاصی بودیم. رئیس جمهور وقت ایران، به نیروهای مکتبی اعتقادی نداشت و تلاش می کرد نیروهای حزب اللهی را از عرصه جنگ حذف کند. بنی صدر حتی حاضر نبود سلاح های متعارف را در اختیار سپاه پاسداران انقلاب اسلامی قرار دهد و عزیزان پاسدار با مشقتی وصف ناپذیر در مقابل تهاجم رژیم بعثی از کشور دفاع می کردند. پس از آنکه وی از فرماندهی کل قوا عزل شد و مجلس نیز او را از مقام رئیس جمهوری خلع کرد فضای کشور متحول شد.

رئیس مجلس گفت: تکیه بر نیروهای مذهبی مکتبی موجب شد که جبهه‌ها از نیروهای فداکار انقلابی و حزب‌الهی پر شود، فرماندهان جنگ ما نیروهای شجاع انقلابی شدند و همه اینها باعث شد که با تاکتیک‌های بومی بتوانیم حصر آبادان را بشکنیم و بعد از آن آزادسازی خرمشهر محقق شد، قبل از این برهه ما در زمینه جنگ پیشرفت قابل توجهی نداشتیم، چند عملیاتی نیز که انجام شده بود با شکست مواجه گردید ولی وقتی فضای کشور تغییر کرد؛ فضای سیاسی و فضای جنگ با حضور نیروهای مکتبی شاهد پیروزی هایی با فاصله کم و پشت سر هم بود که آزادی خرمشهر قله ای از موفقیت های ملت ایران بود.

لاریجانی گفت: آزاد سازی خرمشهر سرنوشت جنگ تحمیلی را تغییر داد و این تجربه ای موفق بود برای اینکه تکیه کردن بر نیروهای مکتبی و استقامت داشتن ثمره بسیار بزرگی برای انقلاب داشت.

وی در ادامه با طرح این سئوال که آیا امروز در مصافی که در صحنه منطقه‌ای و بین‌المللی داریم، باید از این تجربه‌ها استفاده کنیم یا خیر؟ اظهار داشت: امروز مصاف سنگینی در عرصه بین‌المللی داریم که مساله هسته‌ای است و در حوزه منطقه‌ای و در عرصه اقتصاد نیز مصاف سنگینی داریم که بدون توجه به گذشته، نمی‌توان از این مرحله خارج شد.

رئیس مجلس گفت: شاید بدون تکیه به تجربه گذشته ما نتوانیم از این مصاف خارج شویم؛ اینکه رهبر معظم انقلاب تاکید مکرر بر اقتصاد دارند، باید روی اقتصاد مقاومتی تکیه کرد یا امسال که در مشهد فرمودند اقتصاد باید مربوط به کسانی شود که در حوزه اقتصاد حضور دارند . این یک فکر مجاهدانه است و نشان می دهد که تلقی ما نسبت به مصافی که داریم باید این گونه باشد. چه در مساله هسته‌ای، چه در مسائل منطقه‌ای باید این گونه باشد، البته تاکتیک ها متفاوت است. در مسائل هسته‌ای حتما باید از دیپلماسی استفاده شود. رویکرد باید همان رویکرد مقاومت و استفاده از همه ظرفیت ها برای پیشبرد این اهداف باشد.

وی با اشاره به اقدامات خشونت آمیز تروریست‌های تکفیری داعش گفت: در مسائل منطقه‌ای ما با یک موجودات بسیار وحشی طرف هستیم که اینها فقط بلدند دیگران را تکفیر کنند و تیغ برمی‌کشند.این یک پدیده بسیار زشت در امت اسلامی هست و متاسفانه وجود دارد. الان در سوریه، در یمن ، در عراق مشاهده می کنیم که اینها به جای آن‌که در مقابل آمریکا و صهیونیست‌ها ایستادگی کنند مسلمانانی که برادرشان هستند را سلاخی می کنند. این موضوع نشان می دهد راهی را که امام خمینی (قدس سره) داشت یک سرمایه است که ما به خودمان تکیه کنیم، استقامت داشته باشیم، توان ملی ایران را افزایش دهیم، این یک سرمایه بزرگ است.

لاریجانی در انتها گفت: ما امیدواریم این گونه نشست ها توجه ما را به تجربیاتی که در طول انقلاب داشتیم بیشتر کند و در آینده از آن بیشتر بهره بگیریم. 

رئیس مجلس شورای اسلامی در پایان از عوض حیدرپور، حجت‌الاسلام بزرگواری، حجت‌الاسلام محمد باقری، رضا رحمانی، محمد صالح جوکار، حجت‌الاسلام برومندی، صرامی فروشانی، قاسم جعفری، مصطفی رحماندوست، سید مهدی هاشمی، بهروز نعمتی، حجت‌الاسلام علیرضا سلیمی، مبینی، مهرداد لاهوتی، منصوری آرانی، نادر فریدونی، محمدرضایی، نادر قاضی پور، غلامرضا تاجگردون، الیاس طاهری، غلامعلی جعفرزاده، فتح‌الله حسینی و حسین فتاحی تقدیر و تشکر کرد.

گفتنی است هشتاد و یک نفر از نمایندگان مجلس شورای اسلامی جانباز هستند و بیش از 50 نفر از کارکنان خانه ملت نیز جزو این خانواده هستند

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز