معاون اول رییس‌جمهوری:

رعایت خطوط قرمز رهبری برای دولت موضوعی جدی است/ باید از امید مردم حفاظت و حراست کنیم

۱۳۹۴/۰۳/۰۴ - ۲۲:۳۷:۲۱
کد خبر: ۲۸۷۸۷۴
رعایت خطوط قرمز رهبری برای دولت موضوعی جدی است/ باید از امید مردم حفاظت و حراست کنیم
جهانگیری: نباید همه نتایج کسب شده در حوزه اقتصادی را حاصل تدابیر دولت بدانیم، زیرا بخش زیادی از اتفاقاتی که در این زمینه افتاده نتیجه زنده شدن امید در مردم است.

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری برنا، اسحاق جهانگیری در جریان سفر یک روزه به استان کردستان، در جلسه شورای اداری این استان با بیان اینکه "طی یک سال اخیر دولت بخشی از مشکلاتی که مردم را آزار می‌داد از سر راه برداشته است"، افزود: طی دو سالی که از حضور دولت یازدهم گذشته است دولت توانسته بخشی از مشکلاتی که مردم را آزار می‌داده و مردم از رئیس‌جمهور انتظار داشتند طبق وعده‌هایی که مطرح کرده بود آن‌ مشکلات را برطرف کند، بخش قابل توجهی از این مشکلات حل شده و بخشی نیز باقی مانده و باید حل شود که در دستور کار قرار گرفته است.

جهانگیری با بیان اینکه "دولت یازدهم چکیده مدیریت 35 ساله در نظام جمهوری اسلامی است"، اظهار کرد:‌ در این دولت افراد باتجربه و با سابقه مختلف بدون توجه به اینکه در چه سطحی از مدیریت از آن‌ها کمک خواسته می‌شود، فکر می‌کنند که باید در این دوره خاص وارد صحنه شوند و کمک کنند مشکلات کشور حل شود.

معاون اول رییس جمهوری افزود:‌ چنانچه به صحبت‌هایی که در دو سال قبل در همین ایام از سوی افراد مختلف مطرح می‌شد و حتی کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری نیز در مورد فضای کشور در آن دوران صحبت‌هایی مطرح می‌کردند و مشکلاتی را در این زمینه برمی‌شمردند، نگاه کنیم، می‌بینیم امروز به لطف خدا آرامش و امید در بخش‌های مختلف کشور ایجاد شده است و دیگر کسی نگران نیست که فردا روز که از خواب بلند می‌شود قیمت دلار چقدر افزایش یافته و چه تحریم‌های جدیدی علیه کشورمان وضع شده است.

جهانگیری با بیان اینکه "هم در فضای اقتصادی و هم در فضای بین‌الملل، ثبات و آرامش ایجاد شده است"، گفت:‌ ما در دولت یازدهم با علم به اینکه حل مشکلات دشوار و سخت است و با در نظر گرفتن اینکه زمانی که فرد وارد میدان حل مشکلات می‌شود همه او را کمک نمی‌کنند، از یک دوره از مشکلات عبور کردیم و وارد دوره آرامش شدیم اما در این زمان که پس از عبور از مشکلات در یک دوره آرامش قرار گرفته‌ایم، برخی افراد مشکلات را فراموش کرده و فکر می‌کنند که الان اوضاع خوب شده است و این امکان وجود دارد که بر دولت فشار وارد کنند.

معاون اول رییس جمهوری با اشاره به روند پیگیری مذاکرات هسته‌ای ایران با 1+5 خاطرنشان کرد:‌ زمانی که وارد مذاکرات هسته‌ای شدیم به این موضوع علم داشتیم که پیچیده‌ترین مذاکرات تاریخ و سخت‌ترین مذاکرات با کشورهای قدرتمند پیش روی ماست اما به توان ملت ایران نیز باور داشتیم. ما همچنین به نیرو و توان تیم مذاکره‌کننده و کارشناسان خود باور داشتیم و فکر می‌کردیم هرچند دشمنان ما در میدان دیپلماسی جزو کشورهای قدرتمند لقب گرفته‌اند، ولی ملت ایران می‌تواند با استدلال و منطق و همچنین به پشتوانه تاریخی خود فضای مناسبی برای مذاکره‌کنندگان ایجاد کنند.

وی با تاکید بر اینکه "مذاکره‌کنندگان مقابل به حق ملت ایران اعتراف کنند و از ظلم‌هایی که بر این ملت کرده‌اند بازگشت داشته باشند"، تاکید کرد: مذاکره‌کنندگان آنها باید حق قانونی ملت ایران را به رسمیت بشناسند.

جهانگیری با اشاره به حمایت‌های مقام معظم رهبری از تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای نیز گفت:‌ به لطف خدا تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای کشورمان بطور مکرر از سوی مقام معظم رهبری مورد تایید قرار گرفته‌اند و ایشان بارها مذاکره‌کنندگان کشورمان را فرزندان انقلاب نامیدند.

وی با تاکید بر اینکه "رعایت خطوط قرمزی که رهبری ترسیم کرده‌اند، برای دولت و تیم مذاکره‌کننده موضوعی جدی بوده و هست"، اظهار کرد: همان‌طور که مکرر گفته‌ام، هیچ دستوری از دستورات رهبر را بدون اینکه بخواهیم هزینه آن را به دوش ایشان بیندازیم، در این دولت روی زمین نمی‌ماند.

جهانگیری با بیان اینکه "الان مذاکرات به نقاط حساسی رسیده است"، تصریح کرد:‌ فکر می‌کنیم که به لطف خدا و با رعایت خطوط قرمز ترسیم شده، هم حق هسته‌ای ملت ایران را به اثبات و به اعتراف تیم مذاکره‌کننده مقابلمان می‌رسانیم و هم حقوق ملت خود را در چارچوب قوانین بین‌المللی می‌گیریم و هم تحریم‌های ظالمانه‌ای را که فشار آن‌ها بر دوش مردم سنگینی کرده، برخواهیم داشت.

معاون اول رییس جمهوری با بیان اینکه "همچنان به آینده امیدوار هستیم"، اظهار کرد: کار هرچقدر که به روز آخر نزدیک‌تر می‌شود، سخت‌تر می‌شود. در همین راستا باید دقت و مواظبتمان بیشتر باشد چراکه به توافقی خواهیم رسید که باید به آن اقدام کنیم.

جهانگیری در ادامه صحبت‌های خود به اقدامات دولت در حوزه اقتصادی اشاره کرد و گفت: در حال حاضر شرایط اقتصادی کشور نسبت به مهرماه سال 92 در وضعیت بهتری قرار دارد و هیچ‌کس نسبت به این موضوع تردیدی ندارد. نباید همه نتایج کسب شده در حوزه اقتصادی را حاصل تدابیر دولت بدانیم، زیرا بخش زیادی از اتفاقاتی که در این زمینه افتاده نتیجه زنده شدن امید در مردم است. باید از این امید حفاظت و حراست کنیم و اجازه ندهیم که هیچ فردی امید مردم را به یأس تبدیل کند.

معاون اول رئیس‌جمهوری با اشاره به شرایط منطقه و درگیری‌های برخی کشورهای منطقه نیز اظهار کرد: در مقطع فعلی بزرگترین سرمایه اجتماعی که در اختیار دولت و نظام جمهوری اسلامی است، وجود امید در مردم است.

جهانگیری با بیان اینکه "می‌دانیم بسیاری از توطئه‌هایی که در منطقه اتفاق افتاده به خاطر وارد کردن آسیب به کشورمان بوده است"، تصریح کرد:‌ هم صلابت و اقتدار نیروهای مسلح ما و هم وجود امید و آرامش در داخل کشور، مردم کشورمان را به نقطه‌ای از آرامش و ثبات رسانده است.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با بررسی شرایط کشور پس از انجام مذاکرات اظهار کرد:‌ ما برای حالت‌های بعد از انجام توافق و بعد از حاصل نشدن توافق نیازمند تدابیری هستیم. در همین راستا چنانچه توافق حاصل شود، مدیران کشور باید به صورت جدی خود را برای دوران پس از تحریم آماده کنند چرا که در آن دوران که کشورهای خارجی وارد می‌شوند، باید دقت کنیم به تولیدمان آسیبی نرسد و به جای تبدیل شدن کشور به بازاری مصرف برای کشورهای خارجی باید به تولیدات مشترک توجه بیشتری شود.

معاون اول رئیس‌جمهوری همچنین به وضعیت کشور در شرایط عدم دسترسی به توافق اشاره کرد و با تاکید بر اینکه "اقتصاد مقاومتی اقتصادی درون‌زا و برون‌نگراست و در هر دو وضعیت دستیابی به توافق و عدم توافق نیازمند اجرای سیاست‌های آن هستیم"، گفت:‌ در صورتی که به توافقی دست نیافتیم باید شرایطی را که در حال حاضر با آن مواجه هستیم، با تدبیر و درایت و مطابق با سیاست‌های اقتصاد مقاومتی عمل کنیم.

جهانگیری با بیان اینکه "در سال جاری با مشکل جدیدی در اقتصاد کشور روبرو شده‌ایم و معتقدیم که سال 94، سالی دشوار از نظر اقتصادی است"، خاطرنشان کرد: یکی از دلایلی که ما این چنین فکر می‌کنیم، کاهش بهای نفت است.

معاون اول رییس جمهوری افزود:‌ در کشور، در گذشته حدود 2.3 میلیون بشکه نفت صادر می‌شد و درآمدهای حاصل از فروش نفت صرف بودجه کشور می‌شد اما امروز در اثر تحریم‌ها و اعمال فشار از سوی غربی‌ها، این میزان به یک میلیون بشکه رسیده است. این در حالی است که در طول سال‌های گذشته هر بشکه نفت 100 دلار به فروش می‌رفت اما در سال جاری متوسط فروش ما به نصف میزان گذشته یعنی 51 دلار رسیده است.

جهانگیری با اشاره به مصوبات جلسه اخیر هیات دولت گفت:‌ در جلسه اخیر هیات دولت به دستور رئیس‌جمهوری تکالیفی برای هزینه‌های دستگاه‌ها تعیین کردیم که طی آن باید دستگاه‌ها از هزینه‌های غیرضرور صرفه جویی کنند و سفرهای خارجی خود را کم کنند و از همایش‌های بی‌مورد پرهیز کرده و اقدامات موثری در جهت کاهش هزینه‌ها انجام دهند تا بتوانیم کشور را به خوبی اداره کنیم.

معاون اول رییس جمهوری با اشاره به سیاست اقتصادی دولت در سال جاری، با بیان اینکه "سال 94 را سال رونق اقتصادی و ایجاد اشتغال نامگذاری کرده‌ایم"، گفت:‌ با این شرط می‌توانیم در کشور رونق و اشتغال ایجاد کنیم که همه مدیران پای کار بایستند و به بهره‌برداری توجه ویژه داشته باشیم.

وی با بیان اینکه "باید دقت کنیم در چنین شرایطی چگونه می‌توان با استفاده از منابع محدود فعالیت کرد"، تاکید کرد:‌ باید به عنوان مدیران کشور مغز خود را به کار بیندازیم و به صورت جدی به سمت راهکارهای اجرایی حرکت کنیم.

جهانگیری با تاکید بر اینکه "به صحنه آوردن بخش خصوصی، مهمترین جهت‌گیری در این زمینه است"، به ابلاغ سیاست‌های اصل 44 قانون اساسی از سوی مقام معظم رهبری و تاکیدات این اصل بر خصوصی‌سازی اشاره کرد و گفت:‌ باید به بخش خصوصی میدان دهیم و شرایط را برای فعالیت این بخش فراهم کنیم در آن شرایط حتما رونق محقق و صادرات توسعه می‌یابد.

معاون اول رییس جمهوری بر لزوم توسعه صادرات در کشور تاکید کرد و با بیان اینکه "جز با صادرات نمی‌توان واحدهای تولیدی کشور را فعال کرد"، گفت:‌ باید ضمن ایجاد رونق در اقتصاد کشور برای کالاهای تولیدی در داخل نیز بازار مناسب پیدا کرد. در همین زمینه می‌توان از بازاراهای کشورهای همسایه استفاده کرد.

وی به توافقات انجام گرفته برای صادرات مرغ، کالاهای لبنیاتی و برخی محصولات کشاورزی به روسیه و همچنین مراودات اقتصادی میان ایران و عراق اشاره کرد و با تاکید بر اینکه "قادر هستیم سقف کالاهای صادراتی خود به عراق را به چند برابر افزایش دهیم"، گفت:‌ کردستان می‌تواند بهترین محل برای صادرات کالاهای مختلف به عراق باشد. در همین زمینه از مدیران این استان می‌خواهیم که در مورد صادرات کالا به عراق در جهت رفع موانع تلاش کنند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به وضعیت نظام اداری در کشور اشاره کرد و با بیان اینکه "واقعا یک نظام اداری خیلی بزرگ، لخت و تنبل داریم"، اظهار کرد: باید نظام اداری خود را اصلاح کنیم و در همین راستا دولت مصمم است که طرح دولت الکترونیک را ظرف دو سال آینده در کشور اجرا کند.

جهانگیری همچنین با اشاره به ویژگی‌ها و استعدادهای استان کردستان، با بیان اینکه "کردستان مانند چشم برای مردم ایران است"، اظهار کرد: در شرایط فعلی معتقدیم که استان کردستان استعدادهایی دارد که با برنامه‌ریزی مدیران استانی برای رسیدن به توسعه کفایت می‌کند.

وی همچنین به مشکلات استان کردستان در حوزه آب اشاره کرد و با تاکید بر اینکه "امروز موضوع آب یکی از دغدغه‌های جدی همه استان‌های کشور است"، اظهار کرد:‌ یکی از دلایل سفر امروز من، وضع نگران‌کننده آب سنندج بود. در مورد آب شرب استان کردستان کار اصلاح کوتاه‌مدت آغاز شده است و امسال کردستان با مشکل آب مواجه نخواهد بود.

معاون اول رییس جمهوری با اشاره به ظرفیت‌های گردشگری طبیعی استان کردستان، تاکید کرد: توسعه همواره با صنعت حاصل نمی‌شود بلکه در موارد بسیار توسعه با گردشگری، بهتر و پردرآمدتر اتفاق می‌افتد. امروز کردستان جزو امن‌ترین نقاط کشور و دنیا محسوب می‌شود و در همین راستا دولت آمادگی دارد تا از بخش‌های گردشگری این استان حمایت‌های لازم را به عمل بیاورد.

جهانگیری در پایان، در مورد سفر رئیس‌جمهور کشورمان به استان کردستان اعلام کرد:‌ شب گذشته آقای رئیس‌جمهور به طور قطعی به من گفت که «من به تعهداتی که به مردم کردستان داده‌ام حتماً مصر هستم و حتماً در آینده آنها را عملیاتی می‌کنم».

نظر شما