افزایش ارزش دلار در پی گزارش های اقتصادی مثبت

۱۳۹۴/۰۳/۱۲ - ۱۳:۳۳:۵۴
کد خبر: ۲۸۹۶۹۶
افزایش ارزش دلار در پی گزارش های اقتصادی مثبت
IFC Markets -آمار اقتصادی مثبت نشان دادند که بخش تولید در ماه مه در ایالات متحده توسعه داشته است در حالیکه اقتصاد آن کشور در اولین فصل سال جاری میلادی کند شده است، به همین دلیل سهام ایالات متحده در روز دوشنبه با رشد بسته شدند

به گزارش خبرگزاری برنا، IFC Markets  نوشت: آمار اقتصادی مثبت نشان دادند که بخش تولید در ماه مه در ایالات متحده توسعه داشته است در حالیکه اقتصاد آن کشور در اولین فصل سال جاری میلادی کند شده است، به همین دلیل سهام ایالات متحده در روز دوشنبه با رشد بسته شدند. شاخص S&P 500 رشدی 0.2درصدی پیدا کرد و هشت بخش از ده بخش اش با رشد بسته شدند. شاخص تولید متعلق به ISM از رقم 51.5% در آوریل به رقم 52.8% در ماه مه رسید که بیشتر از حد انتظار است و نشان می دهد که سرعت رشد تولید شتاب گرفته است. همزمان مخارج فردی در آوریل تغییر نداشت در حالیکه درآمد فردی افزایش پیدا کرد که نشان دهندۀ افزایش نرخ های پس انداز است. مخارج ساخت و ساز در آوریل 2.2% افزایش پیدا کردند که بیشتر از حد انتظار است.

دلار افزایش ارزش پیدا کرد چراکه این آمار بهتر از حد انتظار احتمال افزایش نرخ بهره توسط فدرال ریزرو سال جاری میلادی را تقویت کردند. "جانت یلن"، رئیس فدرال ریزرو اعلام کرد که اگر پیشرفت آمار اقتصادی ایالات متحده ادامه پیدا کند، فدرال ریزرو نرخ های بهره را عادی می کند. شاخص دلار ICE که معیاری است برای سنجش ارزش دلار در برابر سبدی متشکل از شش ارز اصلی با 0.5% رشد به 97.43 واحد رسید. حجم معاملات در بورس های سهام ایالات متحده به 5.9 میلیارد سهم رسید که 3.2% پایین از میانگین پنج روزه است. شاخص تولید ایالت نیویورک متعلق به ISM برای ماه مه امروز در ساعت 14:45 CET منتشر می شود. آمار مربوط به سفارشات کارخانجات ماه آوریل در ساعت 15:00 CET منتشر می شود. تخمین اولیه در این رابطه منفی است.

سهام اروپا در روز دوشنبه رشد پیدا کرد چراکه سرمایه گذاران اینگونه ارزیابی کردند که مذاکرات بین یونان با وام دهندگانش پیشرفت کرده است. شاخص Stoxx Europe 600 رشدی 0.2درصدی پیدا کرد چراکه گزارش های تائید نشده ای که دربارۀ توافق بین یونان و وام دهندگانش منتشر شد، تکذیب گردید و این شاخص ریزش پیدا کرد. افزایش ارزش سهام بخش دارویی به دلیل رشد 1.3درصدی ارزش سهام Roche پس از اعلام نتایج مثبت تست داروی درمان سرطان این شرکت بود. نگرانی ها دربارۀ ورشکستگی یونان بر یورو فشار وارد می کند چراکه یونان قرار است در روز جمعه 300 میلیون یورو از بدهی اش را به صندوق بین المللی پول بپردازد. پس از انتشار خبری دربارۀ نشست "آنگلا مرکل"، صدر اعظم آلمان، با "کریستین لاگارد"، رئیس صندوق بین المللی پول و "ماریو دراقی"، رئیس بانک مرکزی اتحادیۀ اروپا، دربارۀ برنامۀ کمک مالی به یونان، ارزش یورو افزایش پیدا کرد. امروز در ساعت 08:55 CET آمار مربوط به بازار کار برای ماه در آلمان منتشر خواهد شد. تخمین اولیه برای یورو(Euro) مثبت است. شاخص بهای مصرف کننده برای ماه مه نیز در ساعت 10:00 CET برای منطقۀ یورو توسط یوروستات منتشر خواهد شد. تخمین اولیه در این رابطه مثبت است.

شاخص Nikkei امروز با 0.1% ریزش بسته شد چراکه سرمایه گذاران اقدام به کسب سود کردند و دوازده روز رشد که در مجموع 5.1% بود پایان پیدا کرد. دلار به بالاترین سطح طی دوزاده و نیم سال اخیر در برابر ین رسید و "هاروهیکو کورودا"، رئیس بانک مرکزی ژاپن، گفت که برای نرخ های ارز مهم است که بازتاب دهندۀ عوامل بنیادی اقتصادی باشند و هدف سیاست های بانک مرکزی این است که تثبا قیمت را تقویت کند اما وی دربارۀ حمایت از ین سخنی نگفت.

بانک مرکزی استرالیا امروز نرخ های بهره را تغییر نداد اما هیچ تمایل تسهیلی را نیز ارائه نداد که مطابق انتظارات بود. ارزش دلار استرالیا در برابر دلار آمریکا افزایش پیدا کرد.

قیمت های نفت(Oil prices) در روز دوشنبه کاهش پیدا کردند چراکه تخمین ها نشان دادند که تولید اوپک در ماه مه به 31.2 میلیون بشکه در روز رسید که بالاترین سطح طی دو و نیم سال اخیر است. همزمان شاخص رسمی مدیران خرید چین در ماه مه فقط اندکی رشد داشت که نشان می دهد تقاضای انرژی برای مصرف کنندۀ بزرگ انرژی در جهان بطور محدود افزایش داشته است.

قیمت های طلا (Gold) در روز دوشنبه افزایش پیدا کردند و این پس از آن صورت گرفت که "اریک روزنگرن"، رئیس فدرال ریزرو بوستون، گفت که فدرال ریزرو نمی تواند فقط بر اساس پیش بینی زمان های بهتر اقدام به افزایش نرخ بهره کند اما به دلیل تقویت ارزش دلار افزایش قیمت طلا محدود بود.

پس از آنکه گزارش های اقتصادی نشان دادند که فعالیت تولید ایالات متحده در ماه افزایش داشته اند و مخارج مصرف کننده در آوریل بیشتر از حد انتظار بوده اند، ارزش ریال(IRR) در برابر دلار کاهش پیدا کرد. ایران با درخواست از اعضای اوپک در نشست روز جمعه برای کاهش افزایش تولیدشان خواهان آن است که به سهم اش از تولید اوپک بازگردد، این در حالیست که پس از تحریم ها از سال 2012 تاکنون صادرات ایران به نصف رسید و 1 میلیون بشکه در روز بود.

منبع : IFC Markets

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز