اسناد اطلاعاتی:

آمریکا اجازه شکل گیری داعش را داد

۱۳۹۴/۰۳/۲۱ - ۱۴:۰۵:۰۲
کد خبر: ۲۹۱۴۹۴
آمریکا اجازه شکل گیری داعش را داد
اسناد و مدارک اطلاعاتی آمریکا که اخیراً قیدِ محرمانه بودن از آن ها برداشته شده است، ثابت می کند که کاخ سفید به منظور براندازی بشار اسد رئیس جمهور سوریه، اجازه شکل گیری گروه تروریستی داعش را داده است.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری برنا به نقل از العالم، این اسناد و مدارک مربوط به آژانس اطلاعاتی وابسته به وزارت دفاع آمریکاست. نکته قابل توجه این است که وقتی درباره محتوای اسناد، از این آژانس سوال شد، در پاسخ گفت: "در این خصوص نظری نداریم" استفاده کرد.

این آژانس اطلاعاتی در پاسخ به این سئوال که "آیا آمریکایی ها به صورت مستقیم از شبکه القاعده در عراق (شبکه القاعده در سرزمین رافدین) پشتیبانی می کنند؟" بازهم همین پاسخ را داد. شبکه القاعده در عراق  ابتدا به (دولت اسلامی در عراق و شام) و پس از آن به (دولت اسلامی) تغییر نام داد که رسانه ها از آن تعبیر به داعش می کنند.

به گزارش شبکه روسیا الیوم، "براندون بارب ول" در مقاله ای که در پایگاه اینترنتی Globalresearch منتشر شد، نوشت: "بارند هوف" روزنامه نگار آمریکایی، در روز 22 می با آژانس اطلاعاتی وابسته به وزارت دفاع آمریکا تماس گرفت تا درباره مقاله ای که سابقا درباره یکی از اسناد منتشر کرده بود، اظهارنظری به دست بیاورد، اما تا 27 ماه مه، پاسخی به او داده نشد. در تماسی که با او صورت گرفت، سخنگوی این آژانس اطلاعاتی، به هیچ یک از سئوالاتش پاسخ نداد و فقط بر این نکته تاکید کرد که آن سند، شاملِ چیزی جز اطلاعات اولیه نیست و این اطلاعات اولیه، تحلیل و تفسیر نشده اند.

اما واقعیت آن است که سندِ مزبور، مربوط به ماه آگوست سال 2012 میلادی است و فراتر از اطلاعات خام است و علاوه بر اطلاعات خام، تحلیل ها و پیش بینی هایی را نیز شامل می شود که اگر وقایع منطقه را در سه سال گذشته ارزیابی کنیم، از دقتِ آن تحلیل ها و پیش بینی ها، شگفت زده خواهیم شد.

مضمون این سند، مغایرتی ریشه ای با ادعاهای واشنگتن درباره میانه رو و ذاتی بودنِ اعتراضات ضد دولت بشار اسد دارد. در این سند، آشکارا ذکر شده است که سلفی ها، اخوان المسلمین و شبکه القاعده در عراق، نیروهای اصلی در سوریه هستند که اعتراضات ضد دولت سوریه را پیش می برند.

نکته مهمی که در این سند قابل توجه است، پیش بینی های آن است. تحلیل گران آژانس اطلاعاتی وابسته به وزارت دفاع آمریکا پیش بینی کردند:

- دولت بشار اسد، برجا خواهد ماند و مساحت هایی از اراضی سوریه را همچنان تحت کنترل خود حفظ خواهد کرد.

- اوضاع به جنگی تمام عیار تبدیل خواهد شد.

- کشورهای غربی و کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس از تلاش های مخالفان سوریه پشتیبانی خواهند کرد و تلاش خواهند کرد در اراضی استان های الحسکه و دیر الزور در مرز عراق، مناطق بی طرف تحت حمایت خود ایجاد کنند؛ همان طور که در سال 2011 چنین مناطقی در لیبی تشکیل شد.

- نیروهای سوریه از مرزهای خود با عراق عقب نشینی خواهند کرد و گارد مرزی عراق با خطراتی بزرگ مواجه شد.

- احتمال شکل گیری حکومتی سلفی در شرق سوریه (الحسکه و الزور) وجود خواهد داشت و این همان چیزی است که براساس سند، کشورهای حامی مخالفان نظام سوریه به دنبال آن هستند تا با تکیه بر آن، دولت بشار اسد را سرنگون کنند.

تحلیل های دیگر، به عراق مربوط می شود، اما تقریبا همه آن ها، پیش از آن که قیدِ محرمانه از این سند برداشته شود، از سند خط زده شده اند. با این حال در این میان، چند پیش بینی در این سند باقی مانده است که عبارتند از:

- نابسامانی اوضاع در سوریه، عواقب وخیمی برای اوضاع عراق خواهد داشت.

- تحولات اوضاع، زمینه ای مساعد برای بازگشت القاعده در عراق به پایگاه های قدیمی در موصل و رمادی فراهم خواهد کرد.

- احتمال اعلام موجودیت دولت اسلامی (داعش) همزمان با ائتلاف با دیگر سازمان های تروریستی در عراق و سوریه؛ که این مساله خطرات بزرگی برای وحدت عراق خواهد داشت.

- ادامه سفر عناصر تروریستی از جای جای جهان به عراق.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز