جهانگیری در مراسم آغاز عملیات اجرایی آزاد راه جنوبی تهران:

توسعه حمل و نقل، اصلی‌ترین موضوع برای توسعه ایران است

۱۳۹۴/۰۴/۰۱ - ۱۰:۵۹:۳۱
کد خبر: ۲۹۴۱۶۶
توسعه حمل و نقل، اصلی‌ترین موضوع برای توسعه ایران است
معاون اول رییس جمهوری توسعه حمل ونقل را یکی از زیرساخت های مورد نیاز برای توسعه بخش های کشور دانست و گفت: از هر نظر و با هر گرایشی که به توسعه ایران نگاه کنیم، توسعه حمل و نقل یکی از اصلی ترین موضوعات و مهم ترین زیرساخت هاست که باید به طور جدی به آن بپردازیم.

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری برنا، اسحاق جهانگیری پیش از ظهر امروز (دوشنبه) در مراسم آغاز عملیات اجرایی آزاد راه جنوبی تهران که در منطقه چرم شهر از توابع شهرستان ورامین انجام شد با آرزوی قبولی طاعات و عبادات در ماه مبارک رمضان اظهار داشت: از خداوند متعال مسئلت داریم مشکلات جهان اسلام و اینکه هر روز تعداد زیادی از مسلمانان بیگناه کشته می شوند را حل کند.

وی آزاد راه جنوبی تهران را طرحی مهم در بخش حمل و نقل کشور برشمرد و از کسانی که در طرح های مهم کشور تلاش می کنند و برای امروز و آینده ایران برنامه توسعه دارند، قدردانی کرد.

معاون اول رییس جمهور با اشاره به ظرفیت ها، استعداد ها و منابع فراوانی که ایران از آن برخوردار است، خاطرنشان کرد: برای توسعه نیازمند آن هستیم که همه این ظرفیت ها و استعدادها را به حرکت درآوریم.

دکتر جهانگیری ادامه داد: در این دولت به سواحل عمان و مکران  به عنوان یک نعمت خدادادی، توجه ویژه ای صورت گرفت زیرا اگر این استعداد در هر کشور دیگری بود، آن را به یکی از کانون های توسعه تبدیل می کردند.

وی در ادامه با بیان اینکه باید در بخش حمل ونقل ریلی و توسعه راه آهن کارهای جدی تری انجام دهیم، تصریح کرد: راه آهن از سالیان دور در ایران ایجاد شده اما حجم مسافر و بار که از طریق ریلی جابه جا می شود بسیار اندک است که بخشی از این موضوع به سیاست گذاری های گذشته باز می گردد.

معاون اول رییس جمهور افزود: باید سیاست گذاری های صحیح و عالمانه انجام دهیم و اگر دولتی موفق به تدوین سیاست های عالمانه شود، همه احساس خواهند کرد که فضای فعالیت ، کار و تلاش برای آنها مهیا شده است.

جهانگیری توسعه راه آهن و افزایش ظرفیت حمل ونقل ریلی را نیازمند حضور بخش خصوصی دانست و گفت: چز با سرمایه گذاری بخش خصوصی قادر نخواهیم بود آنطور که باید در این بخش ها توسعه ایجاد کنیم و لازم است تغییراتی در سیاست ها ایجاد شود تا بخش خصوصی بتواند به آسانی نسبت به مشارکت و سرمایه گذاری در طرح های مختلف اقدام کند.

وی با بیان اینکه باوجود توسعه حمل و نقل ریلی، هوایی و دریایی همچنان حمل ونقل جاده‌ای نقشی پراهمیت خواهد داشت، به برنامه های وزارت راه و شهرسازی برای ایجاد 10 کریدور اولویت‌دار در جهت توسعه حمل و نقل جاده ای کشور اشاره و خاطرنشان کرد: این نخستین بار است که چنین برنامه جامعی برای توسعه حمل و نقل تدوین شده که البته اجرای آن نیازمند میلیاردها دلار سرمایه گذاری است.

معاون اول رییس جمهور افزود: هم اکنون بیش از 200 میلیارد دلار طرح و پروژه مشخص آماده اجرا وجود دارد و اینکه تاکید می شود دولت برای شرایط تحریم و لغو تحریم برنامه دارد بدین معناست که برنامه ریزی های لازم صورت گرفته تا در هر دو حالت پروژه ها و برنامه های مختلف اجرایی شوند.

دکتر جهانگیری روش مشارکت بخش خصوصی در آزاد راه های کشور را روشی مرسوم و مناسب توصیف کرد و گفت: باید از این روش برای مشارکت بخش خصوصی و بخش غیردولتی در سایر حوزه ها نیز استفاده شود.

وی در ادامه سخنان خود یکی از مزایای توسعه آزاد راه های کشور و از آن جمله آزاد راه جنوبی تهران را صرفه جویی در مصرف سوخت عنوان و خاطرنشان کرد: میزان مصرف انرژی در ایران قابل مقایسه با کشورهای دیگر نیست البته در این زمینه تنها قیمت انرژی تعیین کننده نیست و وسایل نقلیه و کیفیت راه ها نیز در این زمینه نقش موثری دارند.

معاون اول رییس جمهور همچنین کاهش اتلاف وقت مردم برای تردد را از دیگر مزایای احداث آزاد راه ها برشمرد و گفت: احداث آزاد راه ها نقش چشم گیری در افزایش ایمنی و جلوگیری از تصادفات جاده ای دارد که همواره یکی از دغدغه ها بوده است.

جهانگیری مسائل زیست محیطی را از مهمترین دغدغه های کلان شهر تهران برشمرد و با بیان اینکه آزاد راه جنوبی تهران نقش موثری در کاهش آلودگی این کلان شهر ایفا خواهد کرد، گفت: بعنوان حاکمیت موظف هستیم به مسائل زیست محیطی تهران که بیش از 10 میلیون در آن ساکن هستند توجه ویژه داشته باشیم.

وی افزود: در دو سال اخیر کارهای خوب و سازنده ای در زمینه حل مسائل زیست محیطی انجام شده که استفاده از بنزین یورو 4 یکی از این اقدامات است و تلاش دولت برای احداث بزرگراه ها و آزاد راه ها نیز نقش تعیین کننده ای در کاهش آلودگی هوا خواهد داشت زیرا برخی خودروها دیگر نیازی برای ورود به محدوده تهران نخواهند داشت و می توانند از مسیرهای جایگزین استفاده نمایند.

معاون اول رییس جمهور از قرارگاه خاتم الانبیاء به خاطر اجرای پروژه های پراهمیت کشور قدردانی کرد و گفت: اصرار داریم قرارگاه نباید رقیب بخش خصوصی شود وآنجا که بخش خصوصی نمی تواند حضور پیدا کند، از امکانات قرارگاه استفاده شود.

جهانگیری ادامه داد: البته این کشور آنقدر طرح و برنامه برای توسعه دارد که حتی زمینه کار و فعالیت برای شرکت های خارجی نیز مهیا است.

وی درخصوص بدهی های دولت به پیمانکاران نیز گفت: برخی افراد از دولت می خواهند که نسبت به گذشته انتقاد نکند اما مسائل مربوط به سال های گذشته آنقدر تلخ است که نمی توان آن را نادیده گرفت. متاسفانه علی رغم بیشترین درآمدهای نفتی در سالهای گذشته، دولت با بیشترین حجم بدهی به پیمانکاران بخش های مختلف به دولت یازدهم تحویل داده شد.

معاون اول رییس جمهور با اشاره به اینکه امسال از نظر اقتصادی سالی سخت است و درآمدهای دولت به شدت کاهش یافته، اظهار داشت: البته با وجود محدودیت منابع، پتانسیل های کشور فراوان است و در قانون رفع موانع تولید نیز دولت اختیاراتی یافته تا بتواند با استفاده از روش های مختلف بخشی از بدهی پیمانکاران را تسویه کند.

جهانگیری همچنین با اشاره به مشکلات پیش روی بخش خصوصی از قبیل مقررات دست و پا گیر و کاغذ بازی افزود: این دولت مصمم است همه سازوکارهایی که می توان این مسائل را به حداقل کاهش داد مورد توجه قرار دهد و ضمن بهبود فضای کسب و کار شرایطی ایجاد کند که کارهای بخش خصوصی به جهت مسائل اداری با تاخیر و معطلی مواجه نشود.

وی تصریح کرد: دولت از وزارت اموراقتصاد و دارایی خواسته است مجوزهای غیرضروری دستگاه های مختلف را حذف کند چرا که این دولت اصرار دارد کارهای کشور را تسهیل نماید.

گفتنی است در این مراسم وزیر راه و شهرسازی، استانداران تهران و قم، فرمانده قرارگاه خاتم الانبیاء و شماری از نمایندگان مجلس شورای اسلامی نیز حضور داشتند.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز