پابه‌پای فرزندان متدین و غیور انقلاب در وین؛

مرندی: مذاکرات در حال پیشرفت اما با سرعت کم است/ ایران به دنبال توافق خوب است و اسیر زمان نمی‌شود

۱۳۹۴/۰۴/۱۷ - ۱۴:۳۶:۴۴
کد خبر: ۲۹۸۱۱۷
کارشناس مسائل بین الملل: برای تیم مذاکره کننده ایرانی زمان اهمیت ندارد و مهم این است که توافق خوب حاصل شود.

محمد مرندی رئیس دانشکده مطالعات جهان دانشگاه تهران و از اعضای حاضر در محل مذاکرات در گفت و گو با خبرنگار اعزامی برنا به وین در خصوص روند پیشرف مذاکرات گفت: مذاکرات در حال پیشرفت است اما سرعت مذاکرات و نتیجه گیری بسیار کند است.

وی با اشاره به تمدید پیاپی مذاکرات اظهار داشت: برای تیم مذاکره کننده ایرانی زمان اهمیت ندارد و مهم این است که توافق خوب حاصل شود حالا در دو روز آینده یا روزهای بعد از آن و مردم نباید از تیم مذاکره کننده انتظار داشته باشند که مذاکرات هر چه سریعتر به توافق برسد و همان طور که یکی از اعضای تیم مذاکره کننده گفته است نباید سدی مثل ضرب الاجل را در برابر مذاکرات قرار دهیم.

مرندی ادامه داد: در این چند روز پیشرفت های زیادی حاصل شده که باعث شده تیم های مذاکره کننده پای میز مذاکره باقی بمانند و تمام تلاش خود را  می کنند تا مذاکرات در همین روزها به نتیجه برسد و تیم مذاکره کننده هستهای پایبند به خطوط قرمز نظام هستند و در مقابل تعرض به خطوط قرمز رهبری و ملت که همان استقلال و عزت ملی است؛ ایستاده‌اند.

وی در خصوص تفاوت دیدگاهی که مقامات 1+5 دارند و هر کدام یک نظر دارند و هر کدام مشکل مذاکرات را در یک مسئله متفاوت می دانند، تصریح کرد: به نظر من این یک جنگ روانی است که از سوی غربی ها در حال اجرا شدن است و رسانه های آنان هم در همین چارچوب شعله این جنگ را بیشتر می کنند و مردم ما نباید در گیر این جنگ رسانه ای آنان شوند.

این کارشناس مسائل بین الملل در خصوص احتمال رسیدن به توافق تا روز جمعه گفت: این امر مشخص نیست ولی نباید توقع داشته باشیم که حتما و تحت هر شرایطی در این روز مذاکرات به نتیجه برسد؛ زمان عامل مهمی برای تیم ایرانی نیست و ایران به دنبال توافق خوب است و تا هر زمان که نیاز باشد به مذاکره ادامه خواهد داد.

وی در رابطه با احتمال شکست مذاکرات و نحوه بازتاب آن گفت: طرف های غربی در طول مذاکرات 13 سال اخیر سعی کرده اند به دنیا بگویند ایران مقصر اصلی در رابطه با عدم توافق است در صورتی که هرگز ما مقصر نبوده ایم، حال با گذشت سه سال از تغییر روند مذاکرات، احیانا اگر مذاکرات به نتیجه نرسد؛ مردم دنیا متوجه خواهند شد که مانع اصلی در رسیدن به توافق آمریکا و زیاده خواهی هایش است. در هر حال اگر از داخل کشور مسوولین و سیاسیون از موضع عزت و قدرت صحبت کنند؛ یقینا مخالفین کشورمان نهایتا به حقوق ما تمکین خواهند کرد.

نظر شما