چیت‌چیان:

آبرسانی به ۲ میلیون نفر از طریق تانک انجام می‌شود

۱۳۹۴/۰۴/۲۳ - ۱۱:۵۴:۱۱
کد خبر: ۲۹۹۷۰۸
آبرسانی به ۲ میلیون نفر از طریق تانک انجام می‌شود
وزیر نیرو با بیان اینکه خشکسالی علت اصلی کمبود آب در کشور است گفت: بخشی از برنامه های وزارتخانه نیرو برای رفع مشکل کمبود آب روستاها ساخت مجتمع های آبرسانی روستایی است.

به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری برنا، حمید چیت چیان وزیر نیرو در نشست علنی امروز (سه‌شنبه 23 تیرماه) مجلس شورای اسلامی، در پاسخ به سوال عزیز اکبریان که در رابطه با مشکلات تأمین آب شرب و کشاورزی بود ابتدا اسلایدهای آماری درباره وضعیت آبی کشور به نمایش گذاشت و در توضیح این اسلایدها گفت:‌ با توجه به وضعیت بارش های در سال های گذشته مشخص شده که در 15 سال اخیر میزان این بارش ها به شدت کاهش یافته و متوسط بارش در 5 سال گذشته به حدود 203 میلی لیتر رسیده این در حالی است که در گذشته این آمار در حدود 250 میلی لیتر بوده است.

وزیر نیرو گفت: در حال حاضر وضعیت روان آب‌ها در حدود 62 میلیارد متر مکعب بوده که این موضوع بیانگر این است که یک سوم از آب رودخانه های کشور کاهش یافته است نکته دیگر در خصوص کاهش آب سفره های زیرزمینی بوده که بیانگر شرایط نگران کننده وضعیت آب در کشور است.

چیت چیان در تشریح پاسخ هایش به سوال نماینده مردم کرج در مجلس افزود: حدود 37 هزارو 500 روستای بالای 20 خانوار در کشور وجود دارد که 31 هزار و 500 روستا تحت شرکت آب و فاضلاب روستایی بوده و در حدود 6 هزار روستای دیگر با وجود سرمایه گذاری ها از سوی دولت توسط دهداری ها توزیع آب مدیریت می شود.

وی ادامه داد: از مجموع روستاهای تحت پوشش شرکت آب و فاضلاب روستایی بیش از 2 هزار روستا با حدود 12 و نیم میلیون نفر جمعیت دیگر مشکل آب شرب ندارند که روستاهای سطح یک محسوب می شوند و تعداد روستاهای سطح دو 5 هزار و 600 روستا می باشد که 3.5 میلیون نفر جمعیت ساکن آن هستند که نکته این است حدود 30 الی 80 درصد شبکه های انتقال آب این روستاها دارای فرسودگی و مشکل است.

چیت چیان گفت:‌5 هزار و 100 روستا با جمعیت یک میلیون و 300 هزارنفر جزء روستاهای غیر برخوردار از آب محسوب می شوند که وزارت نیرو تلاش کرده قسمت عمده ای از روستاهای سطح دو را از طریق آبرسانی سیار تأمین آب کند و به 6 هزار و 400 روستا با جمعیت حدود 2 میلیون نفر از طریق تانکر آبرسانی کند.

وی ادامه داد: علت مشکلات کمبود آب در کشور خشکسالی چشمه ها، قنات ها و چاه های آبی است که منابع آبی آن از بین رفته، عامل دوم پایین بودن تعرفه های آب روستایی محسوب می شوند که باعث شده شرکت های آب و فاضلاب روستایی درآمدی برای نوسازی شبکه های آبرسانی نداشته باشند و نکته دیگر اینکه در روستاها کمتر از 10 درصد هزینه تمام شده آب به عنوان تعرفه آب اخذ می شود و اعتبارات مفید نیز در بودجه عمومی کشور برای رفع مشکلات کمبود آب در نظر گرفته نشده است.

چیت چیان در توضیح برنامه های وزارت نیرو برای رفع مشکلات کمبود آب گفت: بخشی از برنامه های وزارتخانه از طریق ساخت مجتمع های آبرسانی روستایی اجرایی می شود و پیش بینی شده 1500 مجتمع ساخته شود تا مشکلات کمبود آب حل شود در حال حاضر 924 مجتمع آبرسانی روستایی در اولویت ساخت قرار دارند که 3.5 میلیون جمعیت را می توانند پوشش دهند. همچنین با این کار 4 هزار و 500 روستای سطح دو نیز تحت پوشش آبرسانی قرار می گیرند.

وی افزود: برای رفع مشکل کمبود آب 8 هزار و 500 روستای غیر برخوردار پیش بینی شده که تأسیسات تک روستا ساخته شود.

نظر شما