مصاحبه سنایی سفیر با شبکه روسیه ۲۴ :

مسکو نقش سازنده در مذاکرات هسته‌ای ایفا کرد

۱۳۹۴/۰۴/۲۶ - ۱۰:۳۵:۱۴
کد خبر: ۳۰۰۴۲۱
مسکو نقش سازنده در مذاکرات هسته‌ای ایفا کرد
سنایی گفت: مسکو افزون بر مذاکرات، در مورد فردو و انتقال بخشی از اورانویم غنی شده نیز نقش مثبتی ایفا کرد.

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری برنا، مهدی سنایی در مصاحبه با شبکه روسیه 24 با موضوع نتایج و پیامدهای مذاکرات وین گفت: نتیجه به دست آمده یک گام بزرگ بود تا به جهان نشان دهد، مرحله جدیدی در روابط بین الملل آغاز شده است که می توان با مذکرات مشکلات را حل کرد. این دستاورد از طرف ایران و گروه شش اقدام مهمی بود و روسیه در گفت وگوها نقشی مثبت و ارزشمند داشت. مسکو افزون بر مذاکرات، در مورد فردو و انتقال بخشی از اورانویم غنی شده نیز نقش مثبتی ایفا کرد.

وی در باره کارآمدی دیپلماسی دو سال گذشته ایران در مذاکرات ایران و 1+5 اظهار کرد: هدفی که رییس جمهوری و دولت یازدهم ایران در نظر گرفته بودند، به سرانجام رساندن گفت وگوهای هسته ای براساس بازی برد - برد بود که تحقق یافت و اجرای آن هم به نفع همه است.

سنایی افزود: در متن مورد توافق و در گفت وگوها اشاره شده که ایران حق غنی سازی صلح آمیز هسته ای را دارد و این درحالی است که تهران همیشه اعلام کرده برنامه های هسته ای اش صلح آمیز بوده و خواهد بود و حتی فتوای رهبر معظم انقلاب اسلامی تحریم سلاح های هسته ای است و سیاست های جمهوری اسلامی هم اجرای این فتوا می باشد.

سفیر ایران در روسیه گفت: از سوی دیگر، این مذاکرات نشان داد که ایران توان جدی دارد و از نظر فنی طرفین به این نتیجه رسیدند تهران می خواهد همکاری کند و نمی شود نقش جمهوری اسلامی را نادیده گرفت. ما امیدواریم برداشت از نتیجه مذاکرات وین حاکی از آن باشد که جهان می تواند از طریق گفت وگو و نه جنگ و درگیری، مسئله را حل کند.

سنایی درباره زمانبندی های متن مورد توافق اظهار کرد: ما اعتقاد داریم که تحریمات ناعادلانه بوده و مبنایی نداشته است و برنامه هسته ای ایران مشخص و موضع ایران نیز روشن است . همان گونه که وزیر خارجه ایران تاکید کرد هدف رسیدن به توافق بود، پس برای رسیدن به آن همه چیز صددرصد تحقق پیدا نخواهد کرد. لذا درخصوص بندی که مربوط به تعلیق 5 ساله تسلیحاتی است، ما امیدواریم مکانیزم های لازم از سوی شورای امنیت فراهم گردد. زیرا اجرای توافقنامه منجر به ایجاد اعتماد متقابل خواهد شد.

سفیر ایران در پاسخ به این پرسش که «ایران کشور مهمی بویژه برای حل مشکلات منطقه ای از جمله داعش است و با لغو تحریم ها چگونه در این زمینه نقش آفرینی می کند؟» گفت: در زمان حاضر به این مسائل پرداخته نشده و موضوع فقط هسته ای بوده است. وزرای کشورهای گروه شش و همچنین رئیس فدراسیون روسیه هم گفته اند که پس از این توافق مسائل مهمی از جمله مسائل منطقه ای وجود دارد که باید مشخص شود.

سنایی ادامه داد: ایران همواره با تروریسم مبارزه کرده و موضع اصولی تهران این است که باید از برخورد دوگانه با این پدیده پرهیز شود، درصورتی که کشورهای غربی این چنین رفتار نمی کنند. ما باید نیروهای خود را برای مبارزه با تروریسم متمرکز کرده و تهدیدها را حل و فصل کنیم. همان گونه که وزیر حارجه ایران گفت اجرای توافق موجب ایجاد اعتماد متقابل شده که فرصتی برای همکاری های منطقه ای شکل خواهد داد.

سنایی در باره بی اعتمادی بین تهران و واشنگتن اظهار کرد: بی اعتمادی وجود دارد و هنوز هم رفع نشده است، ولی اجرای واقعی توافق تاثیر نسبی بر آینده می گذارد. مساله هسته ای ایران بیشتر ساختگی است و نیازی نیست که مشکلی ایجاد کنیم. تهران شفاف عمل می کند و زمانی که آقای روحانی به ریاست جمهوری رسیدند، شرایط بیشتری فراهم شد تا رویکرد دیالوگ قوت بیشتری در سیاست خارجی بگیرد.

وی در ادامه با اشاره به تاثیر بازدارنده تحریم ها بر گسترش همکاری های اقتصادی ایران و کشورهای دیگر و افق روابط تجاری ایران و روسیه گفت: تحریم ها برای همه مضر هستند. در برخی اظهارنظرهای اینترنتی نوشته شده بود که گسترش روابط تجاری جمهوری اسلامی سبب تضعیف این روابط با روسیه خواهد شد که این نگاه درست نیست . بعد از شروع تحریم ها در سال 2012، روابط تجاری ایران با همه تحت تاثیر قرار گرفت، زیرا ساختارهای مالی کشورها به یکدیگر وابسته است و تسویه حساب ها انجام نمی شد. لذا لغو تحریم ها به توسعه روابط با کشورها بویژه روسیه و چین کمک می کند.

سنایی ادامه داد: بسیاری از شرکت های روسی در ایران هم دفتر دارند و منتظر لغو تحریم ها هستند . برخی شرکت ها حتی قرارداد هم امضا کرده اند، ولی برای محاسبات مالی نیازمند آماده شدن شرایط هستند. لذا می توان گفت که روابط ما وارد یک مرحله جدیدی خواهد شد، زیرا که عامل منفی سوم (فاکتور سوم) لغو می شود و به شرکت های روسی خوشآمد می گوییم.

وی در این باره که «کارشناسان معتقدند رفع تحریم ها سبب کاهش زیاد قیمت نفت می شود.» اظهار کرد: ایران و روسیه دو کشور صادر کننده نفت هستند و حتی در این باره که شرکای جدی راهبردی نیز هستند، بحث و تبادل نظر می کنیم. نخست افزایش تولید ایران برای ارائه به بازار نفت روزانه 500 هزار بشکه می باشد که تاثیر جدی بر قیمت نفت نخواهد گذاشت و در وهله دوم، این امر تدریجی و با در نظر گرفتن منافع همه کشورهای صادر کننده نفت صورت خواهد گرفت.

سنایی گفت: از سوی دیگر، افزایش تولید نفت بستگی به تقاضای بازار دارد و شرکت های بزرگ نفتی هم اجازه تغییرات جدی در بازار را نخواهند دارد.

مجری شبکه 24 روسیه با تاکید بر اینکه «بله باید صبر کرد تا جو آرام شود» گغت: شرکت های روسی درزمینه مساله هسته ای ایران نسبت به آمریکا مزیت داشتند و اکنون این پارادایم منطقه ای با حضور کشورهای مختلف چگونه خواهد شد؟

سفیر ایران پاسخ داد: در زمان تحریم کشورهای دیگر فکر می کردند درایران همه چیز از کار افتاده است و هیچ فعالیت تجاری انجام نمی شود، در حالیکه این گونه نبود. ما دستاوردهای زیادی در زمینه فناوری داشتیم و همچنین تمایل جدی برای توسعه آنها داریم، لذا باید برای پس از تحریم ها نیز آماده شویم و زمینه را برای شرایط جدید فراهم کنیم که امیدوارم شرکت ها روسیه حضور بیشتری داشته باشند و اکنون تمام شرایط برای رقابت جدی میان شرکت های غربی و روسی مهیا است و رییس جمهوری ایران نیز در ملاقات با ولادیمیر پوتین همتای خود در نشست اخیر اوفا پایتخت جمهوری باشقیرستان گفتند که تهران به مسکو به عنوان یک شریک واقعی نگاه می کند.

سنایی درباره سابقه همکاری های ایران و روسیه در مسائل امنیت منطقه ای و همچنین نقش آمریکا در این باره گفت: همکاری تهران و مسکو برای حل مشکلات حاد مهم است، از سوی دیگر ایران و روسیه در زمینه روابط تاریخی، عراق، سوریه و مسائل خاورمیانه تجربه خوبی دارند و باید اوضاع را عمیق تر دید. غرب در زمینه مسائل خاورمیانه ایران را نادیده گرفت. اگر در این گفت وگوها 1+5 کمک کند که تهران به شرکای غربی اعتماد کند، می شود نتیجه خوبی گرفت . نمونه کوچک آن همین توافقنامه است که نشان داد با همکاری، دیپلماسی بر مقابله پیروز می شود و این سرفصل جدیدی در روابط بین الملل می باشد که می شود مسائل اوکراین وخاورمیانه را با دیپلماسی مذاکره حل کرد.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز