سخنگوی دولت:

زمانی که تحریم برطرف شود اقتصاد کشور شفاف می شود/ نمی‌خواهیم از طریق استخدام دولتی نیرو جذب کنیم

۱۳۹۴/۰۴/۳۰ - ۱۱:۴۰:۰۲
کد خبر: ۳۰۱۱۹۴
زمانی که تحریم برطرف شود اقتصاد کشور شفاف می شود/ نمی‌خواهیم از طریق استخدام دولتی نیرو جذب کنیم
نوبخت: در آخرین جلسه هیات وزیران هزار و صد میلیارد تومان برای اجرای طرح های احیای دریاچه ارومیه اختصاص یافت اما از نظر کارگروه ویژه هزار و نهصد میلیارد برای هشتاد و هشت طرح در سال 94 برای احیای دریاچه ارومیه درخواست شده بود.

محمدباقر نوبخت سخنگوی دولت در نشست خبری در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوال خبرنگار سیاسی برنا مبنی بر استخدام نیروی جدید در سازمان ها و ادارات دولتی گفت: در بند «ب و ج 24» خدمات کشوری سازوکار استخدام مشخص شده است و به دستگاه ها اجازه می دهد به ازای هر سه نفری که از سازمان خارج می شوند یک نفر را استخدام کنند که قطعا باید از طریق آزمون باشد. سال 94 سی و هشت هزار نفر از طریق آزمون استخدام شدند که نیازمند 550 میلیارد منابع مالی بود که به آن اختصاص یافت. دولت در مواردی که نیاز به ترمیم در موارد ضروری باشد اجازه استخدام را صادر می کند اما تلاش نمی کنیم از طریق استخدام دولتی نیرو جذب کنیم بلکه از طریق سرمایه گذاری گسترده می توانیم به جذب نیرو بپردازیم.

سخنگوی دولت در ادامه در خصوص اختصاص منابع مالی به طرح احیای دریاچه ارومیه گفت: در آخرین جلسه هیات وزیران هزار و صد میلیارد تومان برای اجرای طرح های احیای دریاچه ارومیه اختصاص یافت.برای احیای دریاچه ارومیه حدود 88 طرح مطرح شده که برای اجرایی شدن این طرح‌ها نیازمند 1900 میلیارد تومان اعتبار هستیم. بر این اساس و برای اجرایی کردن این طرح‌ها حدود 800 میلیارد تومان اعتبار از محل ردیف بودجه سال 94 تأمین خواهد شد که همچنین از محل اعتبارات آب‌های مرزی اعتباری خاص از صندوق مورد نظر برای انجام این طرح‌ها اختصاص می‌دهیم.

سخنگوی دولت تصریح کرد: هیأت دولت اخیرا با مصوبه‌ای اعتباری حدود 1100 میلیارد تومان هم برای احیای دریاچه ارومیه تصویب کرد که بر این اساس تمام اعتبارات 1900 میلیارد تومان تخصیص پیدا خواهند کرد.

محمدباقر نوبخت در پاسخ به سوالی در این خصوص که منابع ناشی از رفع تحریم ها در آینده چطور هزینه خواهد شد، اظهار داشت: بخشی از این منابع مربوط به بانک مرکزی است. بخشی از این منابع هم برای دولت است که بر این اساس منابع بانک مرکزی که تبدیل به ریال نشده و تا کنون قابلیت ورود به کشور را نداشته حدود 23 میلیارد دلار و منابع مورد نظر دولت حدود 6 یا 7 میلیارد دلار است. بخشی دیگر از این منابع متعلق به دولت و بانک مرکزی نیست و مربوط به صندوق توسعه ملی است که البته منابع این صندوق برای اجرای طرح‌هایی که توسط بخش خصوصی اجرا می‌شوند به صورت وام به آنها تعلق می‌گیرد و بخشی از منابع مورد نظر این صندوق‌ها در قالب ذخایر صندوق توسعه تعلق می‌گیرد. بانک‌های ما هم بخشی منابع ارزی در خارج کشور داشتند که البته به خاطر شرایط تحریم نمی‌توانستند این منابع را به داخل کشور هدایت کنند بنابراین یک بخشی از این منابع هم شامل منابع بانک‌ها است.

سخنگوی دولت خاطرنشان کرد: با توجه به توضیحاتی که ارائه شد می‌توان منابع ارزی را به دو قسمت ذخایر بانک مرکزی و دارایی‌های کشور تقسیم‌بندی کرد.

وی در ادامه افزود: بعد از توافق ژنو دوازده میلیارد دلار وارد اقتصاد کشور شد که بخشی از آن به طلا اختصاص داشت. ما تلاش داریم که با وارد شدن این پول های بلوکه شده به رشد اقتصادی هشت درصدی دست پیدا کنیم و تامین منابع باید از طریق سرمایه گذاری داخلی و خارجی ایجاد شود. اگر فضا فضای تحریمی بود کسی حاضر نمی شد منابع خود را در تولید سرمایه گذاری کند بنابراین سعی می کرد دارایی های خود را به طلا و یا سکه تبدیل کند. زمانی که تحریم برطرف شود اقتصاد کشور شفاف می شود. ما تا به امروز از سرمایه گذاری خارجی بهره کمی بردیم و اگر تحریم لغو شود منجر به افزایش سرمایه گذاری خواهد شد.

وی اضافه کرد: سازمان مدیریت و برنامه ریزی مصمم است منابعی که از سرمایه گذاری ها و پول های بلوکه شده آزاد می شود را وارد اقتصاد کند و این پول ها را به سمت اعتبارات هزینه ای و جاری نبرد. ما نباید در مسیر جاری پیش برویم بلکه باید در مسیر رشد اقتصادی و تولید حرکت کنیم و صندوق توسعه ملی ما اگر بخواهد منابعی را به صورت وام اختصاص دهد به سمتی برود که منجر به افزایش صادرات شود.

 وی با اشاره به سفر هیات آلمانی به تهران بیان کرد: سرمایه گذاران خارجی از مزیت ایران با خبر هستند و وزیر نفت نیز به دنبال سرمایه گذاری در میادین توسعه صادرات پتروشیمی است و ما احساس نیاز می کنیم تا با هیات های خارجی بحث و رایزنی داشته باشیم. در آینده نزدیک نیز هیات های مختلفی به تهران خواهند آمد نه برای فروش بلکه برای سرمایه گذاری. ما برنامه ای داریم تا میزان صادرات نفت و میعانات گازی را به دو برابر افزایش دهیم و درآمدهای نفتی ما طی سال های آینده به بالای صد میلیارد دلار افزایش خواهد یافت.

نوبخت در پاسخ به سوال دیگری درباره رجزخوانی آمریکا پس از توافق وین گفت: تهدیدات مقامات آمریکایی نفعی است و مدام می گویند اگر ایران به اقدامات خود پایبند نباشد ما سریعا واکنش نشان خواهیم داد و این به این دلیل است که آمریکا به دنبال قانع کردن رقبای سیاسی خود است زیرا ایران پس از دوازده سال مذاکره و به نوعی بیست و دو ماه موفق شد برای چرخه کامل سوخت اتمی از شورای امنیت مجوز بگیرد و در کنار آن تحریم های خود را لغو کند. بنابراین این واکنش آمریکا امری طبیعی است. اجازه دهید ما به جای توجه کردن به این رجزخوانی ها به بحث و رایزنی با هیات های اروپایی و اقتصادی بپردازیم و وقت خود را صرف بهانه گیری های غرب نکنیم.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز