لاریجانی:

لغو تحریم‌ها نباید مشروط به گزارش آژانس باشد

۱۳۹۴/۰۴/۳۰ - ۰۹:۵۳:۲۳
کد خبر: ۳۰۱۲۷۵
لغو تحریم‌ها نباید مشروط به گزارش آژانس باشد
رئیس مجلس با بیان اینکه مواردی در برجام بود که زمان خاتمه بحث تحریم‌ها حداکثر ده سال است و اگر آژانس زودتر نظر خود را ارائه کند زمان پایین‌تر مبنا قرار خواهد گرفت گفت: اما اخیرا نماینده آمریکا مطلبی مطرح کرده است که ما بنا داریم 5 سال به این ده سال اضافه کرده برای برگشت پذیری که این موضوع به طور قطع تناقض بوده و تخلف است و مجلس قبول ندارد که خارج از چارچوب برجام چنین تحلیلی ارائه شود.

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری برنا، علی لاریجانی در نشست علنی امروز سه‌شنبه (30 تیرماه) مجلس شورای اسلامی در پایان توضیحات وزیر امور خارجه کشورمان در خصوص مذاکرات اخیر هسته‌ای با طرح سوالی گفت: مواردی در برجام بود که زمان خاتمه بحث تحریم‌ها حداکثر ده سال است و اگر آژانس زودتر نظر خود را ارائه کند زمان پایین‌تر مبنا قرار خواهد گرفت اما اخیرا نماینده آمریکا مطلبی مطرح کرده است که ما بنا داریم 5 سال به این ده سال اضافه کرده برای برگشت پذیری که این موضوع به طور قطع تناقض بوده و تخلف است و مجلس قبول ندارد که خارج از چارچوب برجام چنین تحلیلی ارائه شود.

وزیر امور خارجه در پاسخ به این سوال گفت: ما به این حرف‌ها که زده شده به شدت اعتراض کرده و به طور حتم پیگیری خواهد شد و ارزشی نیز ندارد و قطعنامه کاملا صریح است که در پایان ده سال و نظارت شورای امنیت بر موضوع هسته ای خاتمه خواهد پیدا کرد.

در ادامه رئیس مجلس شورای اسلامی سوال دیگری را مطرح کرد در خصوص اینکه لغو تحریم‌ها نباید مشروط به گزارش آژانس باشد و این را رهبری معظم انقلاب نیز فرمودند، توضیح بدهید که این چه نوع از گزارش آژانس است؟

ظریف در پاسخ به این سوال افزود: ما گزارش دادیم و آژانس نیز باید قضاوت کند، به عنوان مثال اعلام کند که فعالیت اعلام نشده‌ای در ایران نیست و رهبری نیز به این مورد اشاره کرده و فرمودند برای اینکه آژانس بخواهد این کار را بکند زمان زیادی به طول می‌انجامد و چنین چیزی ممکن است به این راحتی محقق نشود. برای همین نیز ما این شرط را که تا روزهای آخر که بسته به شرایط پایان نظارت شورای امنیت بود را نیز برداشتیم. البته اگر آژانس زودتر به این نتیجه برسد مدت محدودیت‌ها کاسته خواهد شد و هیچ شرط دیگری نیز وجود ندارد. آنچه که باقی می‌ماند در واقع راستی آزمایی متناظر و متقابل، اقداماتی است که در مراحل اول از روز اول توافق بوده و از طرف دیگر در همین فاصله آژانس هم قبل از اینکه ما هیچ اقدامی انجام بدهیم اعلام کند که تمامی ضرورت‌های لازم برای حل و فصل موضوع از سوی ایران تمام شده است. در آن زمان ما شروع به اقدام کردن می‌کنیم و نظارت می‌کنیم. بنابراین می‌دانیم که چگونه تحریم‌ها برداشته خواهد شد.

ظریف تاکید کرد: اما به جای آنکه به 6 کشور اجازه بدهیم که بیایند تائید کنند که ما اقداماتمان را در نطنز، اراک و فردو انجام داده‌ایم و این اقدامات کمی است و همه نوع قضاوتی از آژانس سلب شده است و ما خود نظارت می‌کنیم.

در ادامه رئیس مجلس شورای اسلامی از وزیر امور خارجه پرسید این که می‌گویند فلان مطلب در برجام نیامده و در قطعنامه آمده و نقض آن، نقض برجام نیست چرا نمی‌گویند که در قطعنامه اخیر به محض نقض یک حکم قطعنامه تحریم‌های UNبرمی‌گردد که ظریف در پاسخ به این سوال تصریح کرد: تحریم‌های UNبرنمی‌گردد که به طور قطع قطعنامه جدید هیچ ساز وکار ندارد. تنها ساز وکار بازگشت تحریم‌های گذشته طی روند طولانی 60 روزه حل و فصل اختلافات برای موارد برجام است که باید از کمیسیون مشترک شروع شود و در کمیته سه نفره در شورای امنیت بررسی شود و ما پس از 30 روز می‌توانیم از تعهدات خود برگردیم و این روند بسیار مشخص است و این روند منحصر به برجام بوده و هیچ ارتباطی به قطعنامه‌های شورای امنیت ندارد حتی ما تا روز آخر تلاش کردیم که هرگونه ساز و کار رسیدگی به گزارش و پیگیری‌ها را مختومه کرده‌ایم.

لاریجانی در سوال دیگری از ظریف مطرح کرد که در بند 18 برجام گفته می‌شود که UNپس از تایید آژانس در تکالیفی که ایران انجام داده تحریم‌ها را تعلیق می‌کند که وزیر امور خارجه در پاسخ به این سوال افزود در هیچ جای برجام تعلیق نیامده است و کلمه تعلیق در برجام وجود ندارد و دیروز در قطعنامه شورای امنیت لغو شد و تاریخ اجرای لغو و زمان لغو تحریم زمانی است که آژانس اعلام کند که جمهوری اسلامی ایران اقدامات کمی را انجام داده است و تعلیقی در برجام وجود ندارد.

در ادامه رئیس مجلس شورای اسلامی سوالی در خصوص موشک‌های بالستیک عنوان کرد که علی القاعده باید ظرفیت حمل 200 تا 500 کیلو مواد را داشته باشد و برد آن بیش از 300 کیلومتر باشد این طراحی این امر وقتی نوشته شود شامل تمامی موشک ها خواهد شد که به طور حتم تفسیر پذیر است که ظریف در پاسخ به این سوال گفت اولا بنده گفتم که این بحث نقض برجام نیست و ثانیا این بند قطعنامه به شکل غیر الزام آور آمده است و سوم اینکه این کلمه طراحی شدن برای قابلیت حمل سلاح هسته‌ای اولین بار است که به یک قطعنامه اضافه می‌شود و این موضوع با تلاش زیاد اضافه شده است و چون هیچ یک از موشک هایمان را برای قابلیت حمل سلاح هسته‌ای طراحی نمی‌کنیم لذا از دید ما این موضوع اصلا ارتباطی با شورای امنیت ندارد. همچنین اینکه بنده چندین بار از دوستان تقاضا کردم بند 9 قطعنامه 1929 را بخوانید و ببینید چه تغییراتی در آن به وجود آمده و تغییرات آن با امنیت ملی کشور سروکار دارد.

در پایان رئیس مجلس شورای اسلامی از توضیحات وزیر امور خارجه تشکر کرد و گفت: امیدواریم در مسیر بررسی‌های انجام شده نقطه نظرات لازم به شما منتقل شود.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز