ظریف در نشست مشترک خبری با ابراهیم جعفری:

با دولت سعودی در استفاده از زور مخالف هستیم

۱۳۹۴/۰۵/۰۵ - ۱۷:۵۰:۴۲
کد خبر: ۳۰۲۹۹۹
با دولت سعودی در استفاده از زور مخالف هستیم
کنفرانس مشترک خبری وزیر امور خارجه کشورمان در عراق با ابراهیم جعفری برگزار شد.

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری برنا، «محمد جواد ظریف» روز دوشنبه در کنفرانس خبری مشترک با همتای عراقی اش در بغداد افزود: گفتمان جدیدی را با عراق آغاز کرده ایم که مبتنی بر دوستی و برابری در مقابله با تهدید های مشترک از جمله تروریسم و افراط گرایی در منطقه است.

وزیر خارجه کشورمان بر حمایت از دولت و ملت عراق درمبارزه با تروریسم تاکید کرد و ادامه داد: دولت و ملت ایران اسلامی در کنار دولت و ملت عراق در مبارزه با تروریسم ایستاده است.

ظریف به توافق هسته ای ایران با مجموعه 1+5 اشاره کرد و افزود: موضوع هسته ای ایران یک پرونده ساختگی بود و اکنون که آن را به پایان رساندیم، آمده ایم تا بر روی این موفقیت، بنای جدیدی در منطقه بسازیم.

وی یادآورشد که جمهوری اسلامی ایران در جریان مذاکرات هسته ای نشان داد که گفت و گو بر جنگ طلبی پیروز است و تعامل در مقایسه با تخاصم گزینه برتری است و می خواهیم همین پیام را به کشورهای برادر و همسایه در منطقه نیز منتقل کنیم.

وزیر خارجه ایران تاکید کرد: زمان آن رسیده است که در منطقه براساس یک بازی که همه در آن حضور دارند و نقش ایفا می کنند اداره شود.

ظریف به مشترکات دینی ، مذهبی و تاریخی و جغرافیایی و فرهنگی بین کشورها و ملتهای منطقه اشاره کرد و گفت: ما در منطقه مشکلی نداریم و از این مشترکات می توان در جهت ارتقای روابط بین کشورها و دولت های منطقه و مهار افراط گرایی و تروریسم بهره برد.

وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران یادآور شد که گروه های افراط گرا و تروریستی با سوء استفاده از نام دین، مرتکب جنایت می شوند و چهره دین اسلام را مشوش می کنند.

ظریف در پاسخ پرسش خبرنگاری در خصوص توافق هسته ای بار دیگر تاکید کرد که موضوع هسته ای یک پرونده ساختگی بوده و گفت که «دلیلی برای نگرانی نمی بینم و این توافق ، صلح و امنیت را برای منطقه به ارمغان می آورد.»

وزیر خارجه کشورمان تهدید اصلی منطقه را تروریسم و تندروی دانست و افزود: جمهوری اسلامی ایران دستان همکاری خود را به سوی همه همسایگان برای مقابله با تروریسم و افراط گرایی و حل مشکلات منطقه دراز می کند.

ظریف با تاکید بر اینکه جمهوری اسلامی ایران قبل و بعد از توافق هسته ای همواره قدرتمند بوده است گفت: این قدرت، در جهت همکاری با همسایگان خواهد بود نه درتقابل با آنها .

وی با تاکید بر اینکه ایران هیچ مشکلی با هیچ یک از همسایگان ندارد ادامه داد:دیدگاه های ما در خصوص تحولات در سوریه، یمن و عراق ممکن است با برخی از همسایگان مختلف باشد اما با قاطعیت می گویم که امنیت هر کشوری در منطقه، امنیت ایران محسوب می شود و ما از هیچ تلاشی برای گفت وگو و همکاری جهت ثبات و امنیت در منطقه دریغ نمی کنیم.

ظریف همچنین با تاکید بر اینکه هیچ خطری از ایران هیچ یک از کشورهای اسلامی منطقه را تهدید نمی کند گفت: مردم ایران گذشته ها را برای ساختن آینده ای بهتر فراموش کرده اند.

وزیر خارجه کشورمان ادامه داد: معتقدیم که کشورهای منطقه بایستی در مبارزه با افراط و تروریسم نقش و حضور بیشتری داشته باشند و همواره با دوستان مان در ترکیه صحبت کرده ایم اگرچه در برخی موارد به ویژه استفاده از زور در خارج از مرزهای جغرافیایی اختلاف داریم.

ظریف در خصوص حملات عربستان به کشور یمن گفت که معتقدیم که سیاست استفاده از زود علیه مردم یمن فایده ای نخواهد داشت.

وزیرخارجه کشورمان شامگاه یکشنبه از طریق فرودگاه امام علی (ع) وارد نجف اشرف شد و بعد از زیارت عتبات عالیات در کربلای معلی و نجف اشرف و ملاقات با مراجع عظام در نجف بعد از ظهر امروز وارد بغداد شد و با همتای عراقی اش دیدار کرد.

«ابراهیم جعفری» وزیر خارجه عراق در این کنفرانس خبری نیز در سخنانی به دولت و ملت ایران به خاطر توافق هسته ای با کشورهای 1+5 تبریک گفت .

نظر شما