اوباما:

توافق، مانع ساخت سلاح هسته‌ای در ایران می‌شود

۱۳۹۴/۰۵/۰۹ - ۰۹:۰۰:۴۰
کد خبر: ۳۰۳۸۷۴
توافق، مانع ساخت سلاح هسته‌ای در ایران می‌شود
رئیس جمهور آمریکا در نشستی در کاخ سفید برای جلب حمایت جمهوری‌خواهان از توافق هسته‌ای ایران تلاش کرد.

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری برنا، یو اس ای تودی نوشت: باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا پنج شنبه تلاش کرد حمایت فراوانی را از توافق هسته ای ایران جلب کند. او از هزاران حامی این توافق در سراسر آمریکا خواست کنگره این کشور را ترغیب به تصویب توافق نامه هسته ای ایران کنند.

پایگاه اینترنتی روزنامه یو اس ای تودی در گزارشی به قلم دیوید جکسون نوشت: اوباما در کنفرانسی در کاخ سفید گفت: «یران تحت این توافق هرگز نمی تواند به سلاح هسته ای دست یابد. شما باید فعالیت خود را افزایش دهید و در این روند مشارکت داشته و حرفی برای گفتن داشته باشید.»

درخواست اوباما خطاب به اعضای سازمان‌هایی بود که پیشتر در موضوعات دیگر با کاخ سفید همکاری کرده بودند.

جمهوریخواهان کنگره با توافق هسته ای ایران مخالفت کرده اند و مدعی هستند رژیم پیشنهادی بازرسی ها سبب می شود ایران فرصت های زیادی برای فریبکاری به دست آورد. برخی دموکرات ها نیز درباره توافق هسته ای ایران مردد هستند. دست کم یک دموکرات عضو مجلس نمایندگان آمریکا -گرِیس منگ از نیویورک- اعلام کرد با این توافق نامه مخالف است. او گفت : «بر این باورم که روند پیشنهادی انجام بازرسی ها ناقص است.»

کوری فریتز سخنگوی جان بینر رئیس مجلس نمایندگان آمریکا -که جمهوری خواه و اهل اوهایو است- اعلام کرد: «هر چه سناتورهای دموکرات و جمهوری خواه کنگره بیشتر از مفاد این توافق نامه آگاه می شوند سوالات بیشتری برایشان مطرح می شود.» فریتز با اشاره به مخالفت منگ گفت: «این حقیقت که یکی از اعضای حزب رئیس جمهور در کمیته امور خارجی مجلس نمایندگان آمریکا این توافقنامه را برای مردم آمریکا بسیار خطرناک توصیف می کند، باید یک زنگ هشدار برای کاخ سفید باشد.»

اوباما اعلام کرد بسیاری از منتقدان این توافقنامه «افرادی هستند که با هر گونه توافقی با ایران مخالفند.»

 رئیس جمهور آمریکا در ادامه مدعی شد: «بیشتر رهبران جهان از این توافقنامه حمایت می کنند زیرا این توافق شامل رژیم «سخت گیرانه» بازرسی هاست که در صورت نقض مفاد توافق نامه هسته ای از سوی ایران، می توان به فریبکاری تهران پی برد.»

وی همچنین گفت: «رد این توافق نامه سبب مطرح شدن گزینه نظامی برای ممانعت ایران از توسعه تسلیحات هسته ای می شود.»

حتی اگر کنگره تحت جمهوری خواهان با تصویب قطعنامه ای توافق نامه هسته ای ایران را رد کند، اوباما می تواند از حق وتوی خود استفاده کند. این امر سبب خواهد شد مخالفان در تلاش برای کسب آرای دو سوم اعضای کنگره برای ملغی کردن حق وتوی رئیس جمهور و به شکست کشاندن این توافق نامه بر آیند، اقدامی که در نوع خود بسیار دشوار است.

اوباما گفت اما مخالفان توافق نامه هسته ای ایران قاطع و از منابع مالی خوبی برخوردارند و برخی از حامیان این توافق در کنگره ممکن است تحت چنین فشارهایی «دچار تردید» شوند.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز