رهبر اقلیت دموکرات‌ها:

برجام یک «شاهکار دیپلماتیک» است

۱۳۹۴/۰۵/۰۹ - ۰۹:۵۵:۵۰
کد خبر: ۳۰۳۸۹۱
برجام یک «شاهکار دیپلماتیک» است
« نانسی پلوسی» رهبر اقلیت دمکرات ها در کنگره آمریکا توافق اخیر به دست آمده با ایران را یک شاهکار دیپلماتیک توصیف کرد.

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری برنا، نانسی پلوسی گفته است در صورتی که جمهوری خواهان بخواهند در رای گیری ماه سپتامبر بر سر توافق اتمی ایران، این توافق را رد کنند، دمکرات ها می توانند با رای خود، قدرت وتوی رئیس جمهور را نگاه دارند زیرا این توافق، یک «شاهکار دیپلماتیک» به شمار می آید.

وی گفته است دمکرات ها حتی بعد از تعطیلات طولانی مدت ماه اوت که رسانه ها تلاش می کنند حمایت عمومی از این توافق را کاهش بدهند، حامی این توافق خواهند ماند.

وی گفت «دمکرات ها بیشتر به من گفته اند که برای حفظ قدرت وتوی رئیس جمهور، حضور خواهند داشت».

کنگره کار بررسی شصت روزه توافق اتمی با ایران را که به برداشته شدن تحریم ها علیه این کشور در ازای کاهش توانمندی تسلیحات اتمی این کشور منجر می شود، شروع کرده است. بیشتر جمهوری خواهان اعلام کرده اند که با این توافق مخالف هستند و گمان می رود شمار مخالفان در هر دو مجلس نمایندگان و سنای آمریکا به اندازه ای خواهد بود که این توافق را رد کند. با این حال، برای بی اثر کردن قدرت وتوی رئیس جمهوری، دو سوم رای مخالف نمایندگان برای این امر لازم است.

دولت اوباما با کمک پلوسی در تلاش است تا نمایندگان دمکرات را قانع کند با رای مثبت خودشان، قدرت وتوی رئیس جمهور را که باعث می شود توافق اتمی با ایران به قوت خود باقی بماند، حفظ کنند.

دیدگاه دمکرات ها به صورت عمومی در قبال این طرح ضد و نقیض است زیرا بسیاری از آنان فرصت بیست و چهار روزه برای ایران برای بازرسی از برخی مراکز و بندی را که اجازه می دهد روسیه به ایران موشک های بالستیک بفروشد، زیر سوال برده اند.

پلوسی گفته است با وجود نگرانی هایی که بین دمکرات ها وجود دارد، اکثر آنان از این توافق حمایت خواهند کرد.

پلوسی گفته است «اعضای حزب ما برای حمایت خود از این طرح، دلیل محکمی دارند».

وی این توافق را یک شاهکار دیپلماتیک خواهند و در عین حال گفته است «این توافق همه آن چیزی را که آمریکا می خواست، تامین نمی کند.»

پلوسی گفته است «باید این معادله را سبک سنگین کرد، هر توافقی، یک توافق کامل و بی نقص نیست ولی این توافقی در دسترس و یک توافق واقع نگرانه به شمار می آید».

نظر شما