گمرکات ایران و افغانستان ۳یادداشت تفاهم امضا کردند

۱۳۹۴/۰۵/۱۰ - ۰۹:۱۲:۳۴
کد خبر: ۳۰۴۱۵۸
گمرکات ایران و افغانستان ۳یادداشت تفاهم امضا کردند
گمرکات ایران و افغانستان با هدف گسترش مبادلات تجاری 3 یادداشت تفاهم امضا کردند.

به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری برنا، به نقل از روابط عمومی گمرک ایران، این یادداشت تفاهم ها به امضای مسعود کرباسیان رییس کل گمرک ایران و نجیب الله وردک رییس عمومی گمرکات افغانستان در تهران رسید که مهمترین سند همکاریهای گمرکی دو کشور به شمار می رود و با اجرایی شدن آنها فصل جدیدی در همکاریهای گمرکی ایران و افغانستان آغاز خواهد شد.

این یادداشت تفاهم ها در سه موضوع بسیار مهم به امضای دو طرف رسیده و شامل یادداشت تفاهم تبادل الکترونیکی اطلاعات،یادداشت تفاهم همکاریهای گمرکی و یادداشت تفاهم دروازه مشترک مرزی می شود. با اجرایی شدن این یادداشت تفاهم ها مقرر شد طرف افغانستان طی مدت 45 روز اجرایی شدن موارد امضا شده متن یادداشت تفاهم ها را اعلام دارد و در پی آن گمرکات دو کشور دروازه مشترک تجاری ایجاد خواهند کرد.

براساس بند اول یادداشت تفاهم اظهارنامه های مربوط به وسایل نقلیه و کالا در کشور خروجی انجام خواهد شد و کشور ورودی همان اظهارنامه را مبنا قرار خواهد داد. همچنین اطلاعات کلی مربوط به وسایل نقلیه و حمل و نقل در مرز گمرک خروجی به صورت الکترونیکی به کشور ورودی تحویل خواهد شد و اظهار نامه با کنترل گمرکی که در کشور ورودی انجام می گردد، نهایی خواهد شد. با اجرایی شدن یادداشت تفاهم های یادشده پیش بینی می شود هزینه های گمرکی در مرزهای دو کشور کاهش و سرعت نقل و انتقال کالا میان دو کشور افزایش یابد.

همچنین گمرکات دو کشور تصمیمات جدیدی جهت افزایش مبادلات مرزنشینان اتخاذ کردند و در مورد فعالیت شش بازارچه مرزی فیمابین دو کشور که از طرف ایرانی فعال می باشد، مقرر شد طرف افغانی طی مدت 30روز موضوع را بررسی و نظر خود را در زمینه انجام فعالیت یا مسدود نمودن انها به طرف ایرانی اعلام نماید.

نظر شما